Jobcenter-/Alihankintamalli Helsinki
Jobcenter-mallin myötä pilotoitiin väliporrasta työtoiminnan ja avointen työmarkkinoiden työpaikkojen välille. Työtoiminnan asiakkaat kokeilivat ansiotyötä matalalla kynnyksellä omien voimavarojen mukaan, menettämättä mahdollisuutta jatkaa työtoiminnassa.
Helsingin kaupunki pitää tärkeänä täsmätyökykyisten työllistymisen edistämistä. Vaikka täsmätyökykyisissä onkin valtava potentiaali kaupungin työllisyyden edistämiseksi, aivan kaikille kohderyhmään kuuluville ei ole kuitenkaan ollut tarjolla sopivia työllistymisen palveluita tai keinoja. Työkyvyn haasteita tai täsmätyökykyisyyttä voi karkeasti arvioida olevan noin kolmasosalla työttömistä. Helsinki tarvitsee täsmätyökykyisten työpanosta ja haluaa heidät mukaan osallisiksi työelämään. Kaupunki pyrkii ehkäisemään työttömyyden pitkittymistä ja lisäämään heikossa työmarkkina-asemassa olevien työelämäosallisuutta.
Työkykyohjelmassa puhutaan alihankintamallista, mutta Helsingissä käytetään termiä Jobcenter-malli, ettei malli sekoitu jo työtoiminnassa tehtäviin palkattomiin alihankintatöihin.
Jobcenter-mallin pilotointia tehtiin Helsingin kaupungin vammaistyön ja aikuissosiaalityön työtoimintaa toteuttavissa toimipisteissä ja sitä kehitettiin näiden ja osin myös asiakasymmärrystä hankkeeseen tuottavien asiakkaiden ja järjestöjen kanssa. Kehittämistyössä on myös kiinteä yhteys hankkeen kautta muissa työkykyohjelman hankkeissa tapahtuvaan alihankintamallin pilotointiin, jota koordinoi THL yhteistyössä STM:n kanssa.
Jobcenter-malli on yksi työtoiminnassa käytettävistä sosiaalihuollon työmenetelmistä ja sen myötä luotiin väliporras työtoiminnan ja avointen työmarkkinoiden työpaikkojen välille. Mallin avulla työtoiminnan asiakkaiden on mahdollista kokeilla ansiotyötä matalalla kynnyksellä omien voimavarojen mukaan, menettämättä mahdollisuutta jatkaa työtoiminnassa.
Työkykyisempi Stadi- hankkeen aikana kerettiin selvittää osa keskeisistä avoimistä kysymyksistä ja suunniteltiin Jobcenter-malli pysyväksi osaksi Helsingin vammaistyön ja aikuissosiaalityön työtoimintaa.
Esiselvitys - Alihankintamalli - Työkykyisempi Stadi
Valmistelua on tehty vuosia mm. STM:n, THL:n toimesta esim. Teos-työryhmän ja Paanetojan -selvitys (TEM, STM). Toisaalta malliin liittyy edelleen paljon ratkaisemattomia kysymyksiä mm. työnantajan ja työntekijän asemaan, palvelupäätöksiin sekä työn välitykseen ja asiakasohjaukseen liittyen.
Suunnittelussa hyödynnettiin kaupungin työ-ja päivätoimintayksiköiden ja työkeskusten osaamista, kehittäjäverkostoa, nykyistä avotyötoimintaa sekä jo kokeiltuja ryhmämuotoisia keikkatöitä. Jobcenter-mallin pilotointi ja sen arviointi toteuttiin vammaistyön ja aikuissosiaalityön toimintayksiköissä. Työnjohto ja organisointi tapahtuu toimintayksiköissä yhteistyössä koordinaattorin kanssa.
Kehittämiseen osallistui Työkykyisempi Stadi -hankkeen henkilökunnan lisäksi mm. Stadin Soten työtoiminnan johtajat ja henkilökunta sekä vammaistyön työtoiminnan johtavat ohjaajat sekä henkilökunta. Myös Helsingin työllisyyspalvelut sekä Kela ovat olleet tiiviisti mukana koko hankkeen työskentelyssä. Helsingin kaupungin sisällä kehittämiseen osallistui mm. taloushallinnon ja henkilöstön saatavuuden yksiköt.
Työtoimintapaikkojen asiakkaat osallistuivat osaltaan kehittämiseen hankkeen edetessä.
Yhteiskehittämistä toteutettiin monin tavoin hankkeen edetessä. Asiakastyön käytännöt suunniteltiin yhdessä verkostojen kanssa.
Tarkoituksena on tukea osatyökykyisten työttömien ja pitkäaikaistyöttömien työhön pääsyä sekä lisätä heikossa työmarkkina-asemassa olevien työelämäosallisuutta.
Jobcenter-mallin myötä luotiin väliporras työtoiminnan ja avointen työmarkkinoiden työpaikkojen välille. Mallin avulla työtoiminnan asiakkaiden on mahdollista kokeilla ansiotyötä matalalla kynnyksellä omien voimavarojen mukaan, menettämättä mahdollisuutta jatkaa työtoiminnassa.
Työkykyisempi Stadi- hankkeen aikana kerettiin selvittää osa keskeisitä avoimista kysymyksistä ja suunniteltiin Helsingin alihankintamalli osaksi nykyistä työtoimintaa.
- Mallissa kunta, kuntayhtymä, järjestö yms. tilaa palvelua Jobcenteristä.
- Vammaiset ja osatyökykyiset henkilöt suorittavat suorittaa työtehtäviä avointen työmarkkinoiden työpaikoilla yksilö- tai ryhmämuotoisesti, Tuki työtehtävän suorittamiseen tulee työtoiminnasta.
- Kysymys on lopputuloksen ostamisesta erotuksena työvoiman vuokrauksesta
- Työ on osa-aikaista ja henkilö voi osallistua edelleen osa-aikaisesti työtoimintaan
- Jobcenter on töitä koordinoiva yksikkö
Seurantaa ja arviointia toteutettiin kahdessa laajassa organisaatiossa, joten saimme kattavasti tietoa mallin toimivuudesta sekä haasteista.
Tavoiteltujen muutosten saavuttamista seurattiin aktiivisen yhteydenpidon keinoin.
Asiakaskohderyhmänä:
- Aikuissosiaalityön kuntouttavan työtoiminnan asiakkaat
- Vammaisten työtoiminnan asiakkaat
Pilotointia edelsi laaja esiselvitys. Ennen toiminnan aloittamista kartoitettiin toimintaympäristöä ja selvitettiin juridisia kysymyksiä toiminnan järjestämiseen liittyen.
Mallin pilotointia ja käyntäntöjä suunniteltiin yhteistyössä verkostojen ja keskeisten kumppanien kanssa mm. työpajoissa.
Jobcenter-mallia pilotoitiin kumppani- sekä sovellusmallilla. Perusajatuksena molemmissa malleissa on yhdistää sopiva työ ja tekijä. Työtä tilaava taho voi olla esimerkiksi yritys, järjestö, yhdistys, kaupungin toimiala tai yksikkö. Malliin kuuluu olennaisesti asiakkaan tukeminen työtehtävissä yksilöllisten tarpeiden mukaan.
Vammaisten työtoimintaan ja aikuissosiaalityön kuntouttavaan työtoimintaan rakennettiin erilaiset mallit soveltumaan kullekin asiakasryhmälle. Vuokratyö ja työnvälitys on rajattu pois mallin kehittämisestä vaikka paikoin raja on häilyvä. Näkyvimpänä erona vuokratyön ja Jobcenter-mallin välillä on, että vuokratyössä vuokrataan työntekijää. Jobcenter-mallissa tilaaja taas ostaa Jobcenteristä palvelun.
Vammaisten työtoiminnassa mallinnettiin kumppanimallin työtehtäviä. Väylä ry on tehnyt yhteistyötä vammaisten työtoiminnan kanssa mahdollistaen ansiotyötä asiakkaille. Sovellusmallia pilotoitiin vammaisten työtoimintaan sekä aikuissosiaalityön kuntouttavaan työtoimintaan.
Sovellus valikoitui pilotoitavaksi, sillä Helsingin kaupunki ei suoraan palkkaa keikkatyöntekijöitä. Keikkatyöntekijät tulevat ensisijaisesti henkilöstöpalveluyhtiö Seuren kautta. Seuren perustehtävänä on turvata työntekijöiden saatavuus eli vastata esimerkiksi tilaaja-asiakkaan sijastarpeisiin. Tämä ei palvele Jobcenter-mallin asiakkaita.
Suurimmalle osalle mallin asiakkaista sopiva työtuntimäärä on alussa hyvin pieni, joten tarvittiin keino jolla mahdollistaa joustavasti täsmätyötä.
Sovellusmalliin valikoitui Workpilots Oy:n suljettu sovellusalusta joka hankittiin kertaostona. Sovelluksen kautta pystyttiin hallinnoimaan tilauksia sekä hoitamaan toimeksiantosopimukset, verotus, tilaajan laskutus ja tapaturma- ja vastuuvakuutukset.