JuniorDigiagentti-toiminta, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen hallinnoima Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hanke palkkasi nuoria kesätöihin pariksi viikoksi kertomaan hyvinvointialueen OmaEP digipalveluista ja toimimaan digitukena asiakkaille. Toimintamalli työllisti 29 nuorta.

Toimintaympäristö

Digitalisaatio etenee nopeasti ja se on tullut vahvaksi osaksi sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja. Väestön digitaaliset valmiudet eivät kuitenkaan kehity samassa tahdissa. Ikääntyminen, alueellinen eriarvoisuus ja digitukea tarvitsevien ryhmien kasvu (esim. iäkkäät, maahanmuuttajat, mielenterveyskuntoutujat) korostavat tarvetta matalan kynnyksen digituen palveluille. Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella kehitetty Digiagentti-toimintamalli  (ks. linkki) vastaa digituen tarpeeseen ja tähän toimintamalliin linkittyen tavoitteena on JuniorDigiagenttitoiminnan avulla tuoda nuoret vahvemmin osallisiksi toimintaan.  

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Valtakunnalliset ja alueelliset strategiat (mm. sote-uudistus,  Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen hyvinvointialue- ja palvelustrategia) ohjaavat julkisten palvelujen digitalisointia sekä painottavat asiakaslähtöisyyttä, yhdenvertaisuutta ja saavutettavuutta. Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategiassa nämä tavoitteet näkyvät konkreettisesti. JuniorDigiagenttitoiminta tukee niiden toteutusta palvelujen jalkauttamisella (digituki) ja asiakasymmärryksen lisäämisellä.

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Toiminnan tavoitteena oli saada digitaalisille palveluille lisää näkyvyyttä (OmaEP, Tarmoa), tuoda digituki lähelle asukkaita ja tarjota nuorille uudenlainen kesätyökokemus.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

JuniorDigiagenttitoiminnan kohderyhmänä ovat ensisijaisesti Etelä-Pohjanmaan asukkaat. Erityisesti ne, jotka tarvitsevat tukea digipalveluiden käytössä, esimerkiksi ikäihmiset tai henkilöt, joille sähköinen asiointi ei ole arkipäivää. Nuoret Digiagentit jalkautuivat eri puolille maakuntaa kirjastoihin, terveyskeskuksiin ja julkisiin tiloihin esittelemään OmaEP- ja Tarmoa-palveluita selkeästi ja matalalla kynnyksellä. 

Toiminnan toinen kohderyhmä ovat nuoret kesätyöntekijät, jotka saavat mahdollisuuden kartuttaa työkokemustaan, oppia asiakaspalvelua ja kehittää digiosaamistaan. Nuoret toimivat digitukena asukkaiden ja hyvinvointialueen välillä sekä pääsevät tutustumaan hyvinvointialueen toimintaan käytännön tasolla uudella tavalla.

Toiminnan aikana kerrytetään asiakasymmärrystä suoraan kentältä: nuoret raportoivat yleisimmistä kysymyksistä ja kohtaamisista, joissa nousivat esiin esimerkiksi digipalveluiden käyttöön liittyvät esteet ja ennakkoluulot. Nuoret havainnoivat, miten esittelypisteiden sijoittelu ja sijainti vaikuttavat  asiakaskohtaamisiin. Tätä tietoa hyödynnetään jatkossa  digipalveluiden kehittämisessä ja viestinnän suunnittelussa.

Ideointi

JuniorDigiagentti-projekti sai alkunsa, kun kaksi ajankohtaista tarvetta kohtasivat. Hyvinvointialueella haluttiin lisätä digipalveluiden näkyvyyttä ja toivottiin niihin liittyvän opastuksen ja esittelyn jalkautuvan suoraan asukkaiden arkeen ja  ympäristöön eri puolille maakuntaa. Samalla heräsi keskustelu nuorten kesätyömahdollisuuksista. Näistä lähtökohdista syntyi idea tarjota nuorille uudenlainen kesätyö, jossa he pääsisivät esittelemään hyvinvointialueen digitaalisia palveluita ja tarjoamaan käytännön digitukea asukkaille eri kohteissa. 

Alkuperäisenä tavoitteena oli palkata työpari nuoria työskentelemään jokaisen alueen kahdeksan sosiaali- ja terveyskeskuksen alueelle. Projektin edetessä laajensimme nuorten määrää siten, että OmaEP:n esittely mahdollistui Etelä-Pohjanmaan jokaisessa kunnassa. Lisäksi palkkasimme some-tiimin, jonka tehtävänä oli kesätyöjakson aikana tuottaa materiaalia Etelä-Pohjanmaan Hyvinvointialueen sosiaaliseen mediaan.

Juniordigiagenttitoiminnan ideoimiseen osallistui Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeen henkilöstö kokonaisuudessaan. Joukosta nimettiin ydintiimi, joka vastasi toimintamallin tarkemmasta suunnittelusta. Ydintiimiin kuului hankejohtaja, kaksi hankeasiantuntijaa ja asiantuntija-assistentti.

Toimintaa suunnitellessa tärkeässä roolissa oli hyvinvointialueen viestintä, jonka kanssa suunniteltiin rekrytointiin ja markkinoitiin liittyvä viestintä. Tärkeinä yhteistyötahoina toimivat myös hyvinvointialueen palvelut, joiden kanssa  sovittiin JuniorDigiagenttien esittelypisteet. Toimintaa jalkautettiin myös yhdyspintatoimijoiden tiloihin. Kuntien (kirjastojen) ja yritysten (kaupat) kanssa yhteistyö toimi sujuvasti.

Kokeilussa opittua

Kokeilu osoitti, että nuorten osallistaminen vastuullisiin ja asiakaslähtöisiin tehtäviin lisää heidän itsevarmuuttaan, asiakaspalvelutaitojaan ja ymmärrystään digituen merkityksestä. Selkeä perehdytys, työparityöskentely ja nimetty tukihenkilö loivat turvallisen ilmapiirin ja tukivat oppimista. Projekti toi näkyvyyttä hyvinvointialueen palveluille myös laajemmin – OmaEP sovelluksen tunnettuus kasvoi ja media tarttui aiheeseen aktiivisesti. 

Samalla tunnistettiin kehittämiskohteita, kuten esittelypisteisiin ja esittelyaikoihin liittyviä muokkaustarpeita. Kokemus oli nuorille merkityksellinen ja jätti positiivisen vaikutuksen – suurin osa haluaisi jatkaa vastaavassa roolissa tai suosittelisi kokemusta muille. Kokeilu osoitti, että kun nuorille annetaan mahdollisuus osallistua, vaikuttaa ja oppia, syntyy kokemuksia, jotka kantavat pitkälle sekä yksilön että yhteisön näkökulmasta.

Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue palkkasi kesäksi nuoria JuniorDigiagentteja esittelemään ja opastamaan alueen asukkaita OmaEP-digipalvelun käytössä eri puolilla maakuntaa  sekä jakamaan siihen liittyvää esitemateriaalia (liitteenä esimerkkejä esittelypisteistä). Samalla nuorille tarjottiin käytännön työkokemusta asiakaspalvelusta, viestinnästä ja digitaidoista.

Ratkaisu koostui huolellisesti suunnitellusta rekrytointiprosessista, kattavasta perehdytyksestä, työparimallista ja jatkuvasta ohjauksesta. Nuoret toimivat sekä fyysisissä esittelypisteissä (sote-keskukset, kirjastot, kaupat) että some-tiimissä, joka tuotti sisältöä sosiaaliseen mediaan. Tukea ja ohjausta kesätyöjakson ajalle tarjosivat nimetyt vastuuhenkilöt ("kummit") sekä jokaisessa esittelypisteessä oli nimetty vastuuhenkilö ottamassa nuoret vastaan ja opastamassa tilojen käyttöön liittyvissä asioissa. 

Malli tavoitti kaikki maakunnan kunnat (ks. liitteenä oleva kuva) ja yhdisti asukkaiden digituen sekä nuorten osaamisen kehittämisen yhdeksi kokonaisuudeksi, joka lisäsi digipalveluiden tunnettuutta ja tarjosi nuorille merkityksellisen työelämäkokemuksen.

Liitteet
Kuva
JuniorDigiagentit jalkautuivat koko maakunnan alueelle. Kuvan kartasta näkyy, että JuniorDigiagentit toimivat joka kunnan alueella.
JuniorDigiagentit jalkautuivat koko maakunnan alueelle
Kuva
JuniorDigiagentit tavattavissa Teuvalla kesäkuussa 2025
JuniorDigiagentit tavattavissa Teuvalla
Kuva
JuniorDigiagentit tavattavissa Seinäjoen Toimintojentalolla kesäkuussa 2025
JuniorDigiagentit tavattavissa Toimintojentalolla Seinäjoella
Kuva
JuniorDigiagentit tavattavissa Seinäjoen keskussairaalassa kesäkuussa 2025
JuniorDigiagentit tavattavissa Seinäjoen keskussairaalassa
Kuva
JuniorDigiagentit tavattavissa Ylistaron kirjastossa kesäkuussa 2025
JuniorDigiagentit tavattavissa Ylistaron monipalvelukirjastossa
Kuva
JuniorDigiagentit tavattavissa Seinäjoella Y-talolla kesäkuussa 2025
JuniorDigiagentit tavattavissa Seinäjoella Y-talolla
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

JuniorDigiagentti-toimintamallin käyttöönotto vaatii innovatiivisuutta ja rohkeutta rekrytoida ja toteuttaa kokonaisuus uudella tavalla. Toimintamallin taustalla on ajatus lähestyä tuttua asiaa erilaisesta näkökulmasta.  Nuorten osaamisen, kokemusten ja ajatusten hyödyntäminen tuo parhaimmillaan digipalveluiden kehittämiseen ja palveluiden esittelyyn uutta raikkautta. 

Projekti vaatii toteutuakseen sitoutuneen ja innostuneen henkilöstön, taloudelliset resurssit, hyvät yhteistyökumppanit ja toimivat käytänteet.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin soveltaminen edellyttää riittäviä resursseja, kuten suunnitteluun varattua aikaa, ohjaavia henkilöitä, toimivat viestintäkanavat sekä riittävä budjetti.  Kokemusten perusteella malli on muokattavissa eri kohderyhmille ja toimintaympäristöihin, kunhan sisältö, perehdytys ja käytännön järjestelyt sovitetaan paikallisiin tarpeisiin. On kuitenkin hyvä välttää sudenkuoppia, kuten liian hajanaista suunnittelua, puutteellista ohjausta tai sellaisten esittelypaikkojen valintaa, jotka eivät tavoita kohderyhmää tehokkaasti.

Digitukityön lisäksi nuorten näkökulmia, kokemuksia ja ajatuksia on mahdollista hyödyntää myös muussa kehittämisessä. Nuorilla oli esittelytyön ohella muita välitehtäviä, mm. digipalveluiden toiminnallisuuksien testausta. Viimeisenä työpäivänä  keskityttiin palautteen keruun lisäksi erilaisiin työpajoihin. Nuoret pääsivät mukaan konkreettisesti kehittämään eri teemoja. 

Nuorten kokemuksia ja ajatuksia tullaan hyödyntämään tulevassa kehittämistyössä ja osallistuvat esimerkiksi seuraavaan verkkovanhempainiltaan (Pyykkivuorten ja pusujen välissä - verkkovanhempainillassa teemana parisuhde), jossa käydään läpi nuorten työpajan tuloksia. Nuoret kokosivat työpajassa ajatuksia parisuhteisiin vaikuttavista asioista, joista koostettiin vinkkipaketti vanhemmille postikortin muotoon. Verkkovanhempainillan toimintamalliin pääset tutustumaan tarkemmin oheisen linkin kautta.

Nuoret kiersivät työjakson päätteeksi seuraavissa työpajoissa Learning cafe –tyyppisesti:

  • Digituki
  • Digitaalinen ajanvaraus
  • Chat ja OmaEP toiminnallisuudet
  • Verkkovanhempailta; parisuhdevinkit vanhemmille
  • Viestintä
  • Etävastaanotto ja omahoito-ohjelmat
Liitteet
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toiminta toi digipalveluille näkyvyyttä. Media tarttui aiheeseen aktiivisesti ja OmaEP-sovelluksen tunnettavuus kasvoi eri puolilla Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialuetta. OmaEP sovelluksen latausmäärät lisääntyivät ja Tarmoa palvelusta saatiin arvokasta palautetta. Nuorten arviot työjaksosta olivat erittäin myönteisiä (keskiarvo 9,4/10). Suositteluhalukkuus (NPS 86) osoittaa, että JuniorDigiagentti-malli tarjosi onnistuneen tavan yhdistää nuorten työllistäminen, digituki ja asiakaslähtöinen kehittäminen. 

Liitteet
Kuva
Kuvassa lehtiartikkeli Järviseudun sanomista JuniorDigiagenteista
Järviseudun sanomat, juttu JuniorDigiagenteista 11.6.2025
Kuva
Kuvassa Kurikka-lehden juttu JuniorDigiagenteista 11.6.2025
Kurikka-lehti, juttu JuniorDigiagenteista 11.6.2025
Kuva
Kuvassa Tejukan juttu Juniordigiagenteista
Tejuka-lehti, juttu JuniorDigiagenteista 18.6.2025