Kaatumisen ehkäisyn toimintamalli koti- ja asumispalveluissa
Koti- ja asumispalveluiden asiantuntijat, RAI tiimi sekä vastuualueen pilottiyksiköt kehittivät kaatumisen ehkäisyn toimintamallin sekä Kaatumisen ehkäisy - ja Kaatumisvaaraa lisäävät lääkkeet henkilöraportit RAI-ohjelmistoon.
Hyvinvointialueen koti- ja asumispalvelut
Keski-Suomen hyvinvointialueen strategian yhtenä tavoitteena on edistää keskisuomalaisten kokemusta turvallisuudesta. Palveluketjujen tulee olla sujuvia ja toiminta perustua näyttöön sekä tutkittuun tietoon.
Lonkkamurtumien esiintyminen Keski-Suomessa vastaa koko maan keskiarvoa.
Kaatumisen ehkäisyn toimintamallin laatimiseen ja testaamiseen koottiin syksyllä 2023 kymmenen koti- ja asumispalveluiden vastuualueen pilottiyksikköä Keski-Suomen alueelta. Yksi yksiköistä oli yksityinen toimija, loput hyvinvointialueen omaa tuotantoa olevia yksiköitä. Halusimme ottaa mukaan mahdollisimman laajasti koti- ja asumispalveluiden palveluita. Yksiköt olivat kuntouttavasta päivätoiminnasta, kotihoidosta, ikääntyneiden lyhytaikaisesta asumisesta ja ympärivuorokautisesta asumisesta.
Pilottiyksiköiden tehtävänä oli kehittää ja testata kaatumisen ehkäisyn toimintamallia ja Kaatumisen henkilöraportteja yksiköissään vuoden 2023 loppuun mennessä. Pilottiyksiköitä osallistettiin kehittämisprosessiin työpajojen avulla.
Tavoitteemme on lisätä toiminnallista arkea ja ottaa rohkeasti monipuolisia keinoja käyttöön kaatumisen ehkäisyssä. Myönteiset kokemukset ja kohtaamiset lisäävät iloa sekä luovia hetkiä arkeen niin asiakkaille kuin ammattilaisille. Näin saamme kaatumisen ehkäisyn osaksi koti- ja asumispalveluiden asiakasprosesseja ja johtamisen käytänteitä. Lisäämme kaatumisen ehkäisyn merkityksen ymmärtämistä ja tuemme kaatumis- ja putoamistapaturmien kirjaamista mm. Laatuporttiin.
Moniammatillinen henkilöstö saa helposti asiakkaan toimintakyvystä yksilöllisen tiedon Kaatumisen ehkäisyn -henkilöraportin avulla. Raportin sisällön avulla myös yhtenäiset käsitteet vahvistuvat. RAI tietoja hyödyntämällä säästyy työntekijöiden työaikaa ja löydetään yksilölliset asiakkaan voimavaroja hyödyntävät keinot asiakkaan kanssa yhdessä kaatumisen ehkäisyyn. RAI-henkilöraportin sisältö on laadittu näyttöön pohjautuvalla tiedolla.
Pilotoinnin vaikuttavuutta mitattiin Laatuportti ilmoitusten määrillä sekä RAIsta saatavilla tiedoilla (lonkkamurtumat, FALLS). Jatkossa kaatumisen ehkäisyn vaikuttavuutta mitataan neljännesvuosittain osavuosikatsauksilla, jotka sisältävät tietoja Laatuportista sekä RAIsta.
Koti- ja asumispalveluiden asiakkaat ja henkilöstö
Tarkoituksena oli kuvata toimintamalli, joka ohjaa ammattilaisen toimintaa kaatumisen ehkäisyssä. Toimintamalli sisälsi osaamisen kehittämisen määrittelyn, kaatumisten seurannan periaatteet, yksikön kaatumisen ehkäisyn rakenteiden kehittämisen periaatteet, vaadittavat välittömät toimet kaatumisen ehkäisemiseksi sekä laajan kaatumisvaaran arvioinnin RAI henkilöraportin avulla.
Pilottiyksiköt testasivat toimintamallia yksikössään syksyllä 2023. Yksiköt käsittelivät toimintamallia työpajojen jälkeen työyhteisössään ja kehittivät toimintojaan. Yksiköt kokeilivat Kaatumisen ehkäisyn -henkilöraporttia ja antoivat siitä palautetta työpajoissa.
Tavoitteena oli saada kaatumisen ehkäisy osaksi yksiköiden asiakasprosesseja sekä RAI toimintakykytieto osaksi asiakkaan laajaa kaatumisvaaran arviointia.
Yksiköissä oli olemassa monia keinoja kaatumisten ehkäisemiseksi ja asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi. Mielestämme aktiivinen arki ja kuntouttava työote ovat ratkaisevassa asemassa kaatumisten ehkäisyssä. Pilotointi antoi yksiköille tietoa kaatumisen ehkäisystä sekä rakennetta kehittämisen tueksi. Työpajoissa keskityttiin kokemusten ja arki-innovaatioiden jakamiseen. Pilotoinnin ja työpajojen tuotoksista syntynyt toimintamalli hyväksyttiin koti- ja asumispalveluiden vastuualueen johdon tasolla. Toimintamalli antaa selkeyttä kaatumisen ehkäisyyn ja vaikuttavuuden seurantaan. Tunnistimme, että hyvinvointialueella tarvitaan vielä tukea kaatumisen ehkäisyn toimintamallin käytäntöön viemisessä ja sektorirajat ylittävää yhteistyötä. Kaatumisvaaran tunnistaminen on tärkeää jokaisessa asiakaskontaktissa. Kehittämämme toimintamalli on saanut kiitosta käytännön työntekijöiltä sekä kiinnostusta muilta hyvinvointialueilta.