Kaikki Messis Rap - työpaja yläkoululaisille/etsivä työ perusopetuksessa

Yläkouluikäisille maahanmuuttajaoppilaille suunnattu kasvatuksellinen rap-työpaja käyttäytymisellään reagoiville oppilaille, joilla on syrjäytymisriskiä, tarkoituksena  mahdollistaa osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksia.

Toimintaympäristö

Toimintamallin kehittämiseen ja saavuttettavuuteen on olennaisesti vaikuttanut rap-musiikin arvostuksen ja suosion kasvaminen viimeisen vuosikymmenen aikana. Rap-musiikin pedagogiset hyödyt sekä sovellusmahdollisuudet nuorisotyössä tunnistetaan aikaisempaan paremmin, mikä avaa uusia yhteistyö- ja rahoitusmahdollisuuksia toimintamallin kehittämiseksi.  Rap-musiikin tuominen osaksi jopa ammattiin johtavaa koulutusta, kuten Jyväskylän koulutuskuntayhtämä Gradian musiikon ammattitutkinnossa on tehty, lisää tämän uskottavuutta niin päättäjien kuin rahoittajienkin silmissä.  Myös lisääntynyt tutkimustieto rap-musiikin erilaisista sovellusmahdollisuuksista edistää uudenlaisten toimintamuotojen kehitystyötä. 

Huoli suomalaisten nuorten, etenkin poikien heikentyneestä lukutaidosta ja kielellisistä valmiuksista on
saanut koulut ja kolmannen sektorin toimijat etsimään uusia välineitä ja menetelmiä, joiden avulla nuoret
saataisiin kiinnostumaan kielen oppimisesta. Lukutaidon heikentymisen ohella myös maahanmuuttajien
kasvanut määrä on asettanut paineita löytää lisää keinoja kotoutumisen ja kielen oppimisen tueksi. Rap-musiikin hyödyntäminen menetelmänä voi omalta osaltaan vastata näihin haasteisiin. Rap-musiikki on tällä hetkellä suosituin musiikkityyli nuorten parissa, minkä vuoksi se herättää paljon kiinnostusta nuorista. Lisäksi rap on kulttuuri-ilmiönä maailman laajuinen ja siten myös helposti lähestyttävissä muista kuin suomalaisesta kulttuuritaustasta tuleville nuorille.

Mediassa on viime vuosina nostettu runsaasti esiin nuorten etenkin jengimuotoinen rikollisuus.  Vaikka rap-musiikkia hyödynnetäänkin tällä hetkellä esimerkiksi rikollisten kuntouttamisessa, on tarve  Kaikki messis -toimintamallin kaltaiseen ennaltaehkäisevään toimintaan todennäköisesti lisääntymässä tulevaisuudessa. Nuorilla on kehitykselliseen ikäkauteen kuuluva voimakas tarve kuulua yhteisöön ja tulla hyväksytyksi, ja rap-yhteisö vastaa juuri tähän tarpeeseen ja samalla ehkäisee jengiytymistä ja siihen liittyviä haasteita.

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Toiminta on lähtöisin Ahvenisjärven koulun maahanmuuttajanuorista itsestään, joilla oli haasteita yläkouluun sitoutumisessa. Koulunkäyntiin ja tavanomaisiin harrastuksiin liittyvä kiinnostus oli kateissa. Toimintamallin teoreettisena pohjana toimii Niko Torvisen opinnäytetyöhön Teatteritoiminnan kulttuurihyvinvointivaikutukset : nuorten vuorovaikutustaitojen vahvistaminen teatteritoiminnan keinoin (TAMK, 2022)

Toimintamallin avulla vastataan myös yhteisöllisen kasvatustyön tarpeisiin, jolla tuetaan koulurauhaa ja viihtyvyyttä myös muiden oppilaiden näkökulmasta. Toimintamallin avulla pyritään vähentämään väkivaltatilanteita ja muuta häiriökäyttäytymistä kouluyhteisössä. Nuorilla on kehitykselliseen ikäkauteen kuuluva voimakas tarve kuulua yhteisöön ja tulla hyväksytyksi, ja rap-yhteisö vastaa juuri tähän tarpeeseen ja samalla ehkäisee jengiytymistä ja siihen liittyviä haasteita.

Ryhmämuotoisen toiminnan tarkoituksena on vahvistaa nuorten osallisuutta ja yhteisöllisyyttä ja näin ennaltaehkäistä syrjäytymisen ilmiöitä. Hip hop -kulttuuri ja rap-musiikki oppimisaluistoina tarjoavat mahdollisuuden kehittää nuorten aktiivisuutta ja toimijuutta omassa kulttuuriympäristössään vaikuttamisessa, mikä edistää laajemminkin yhteiskuntaan integroitumista. Suomen kielellä toteutettava työpaja ja rap-lyriikoiden kuuntelu, analysointi ja kirjoittaminen vahvistavat myös osallistujien kielellisiä valmiuksia kuten luku- ja kirjoitustaitoja sekä itsensä ilmaisemisen taitoja. Näiden taitojen vahvistuminen vaikuttaa myönteisesti myös muuhun koulutyöhön sitoutumiseen, vähentää poissaoloja ja edistää näin peruskoulun loppuun saattamista.

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Yhteisöllinen kasvatustyö yläkoululaisten parissa tarvitsee uusia, vaikuttavia keinoja ja sosiaalialan erityisosaamisella voidaan osaltaan vastata näihin tarpeisiin perusopetuksen kontekstissa. Toimintamalli vahvistaa sekä oppilaiden että koulun henkilökunnan hyvinvointia. Yhteiskunnallisesta näkökulmasta on tärkeää, että nuoret saavat peruskoulun päätökseen.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Toiminnassa on mukana moniammatillinen verkosto artisteja, musiikintuottajia, videotuotantoa sekä pedagogiikan ja sosiaalialan asiantuntijoita yhteisen asian äärellä. Monipuolinen tunnettu verkosto sitouttaa nuoret mukaan toimintaan.

Laajan verkoston ansiosta toiminta on helposti siirrettävissä pilottikoululta myös muihin kouluihin, oppilaitoksiin ja yhteisöihin.

Tavoiteltu muutos
  • toimintaan osallistuvien oppilaiden keskeiset elämäntaidot vahvistuvat: tunne- ja vuorovaikutustaidot, ilmaisutaidot, ajattelu- ja resielienssitaidot / psykologinen joustavuus - identiteetti ja itsetunto vahvistuvat
  • toimintaan osallistuvien oppilaiden turvan tunne vahvistuu, he kokevat tulevansa kuulluksi, nähdyksi ja hyväksytyksi, kokevat voivansa vaikuttaa asioihinsa ja yhteisöönsä, kokevat osallisuuden ja yhteisöllisyyden myönteisiä vaikutuksia; heidän sosiaalinen pääomansa vahvistuu
  • koulunkäynnin näkökulmasta osallistujien poissaolot vähenevät, kielitaito kehittyy, koulunkäyntiin sitoutuminen vahvistuu
  • yhteisön tasolla turvallisuus ja hyvinvointi kouluyhteisössä vahvistuu, jengiytymistä kyetään ennaltaehkäisemään
Muutoksen mittaaminen

Muutosta mitataan prosessiarvioinnin sekä vaikutustutkimuksen keinoin, menetelminä mm. palautteen ja kokemusten kerääminen toimintaan osallistuvilta oppilailta sekä verkostoilta, lisäksi poissaolot, koulumenestys sekä peruskoulun päättäminen toimivat mittareina

Toteutussuunnitelma

Ryhmä kokoontuu säännöllisesti kouluajan ulkopuolella sekä kouluaikana. Toiminta tapahtuu siellä missä oppilaat ovat. Toiminnan laatu on erityisen tärkeää sillä nuoret ovat tarkkoja siitä mihin aikansa käyttävät. Kun toiminnassa on päästy alkuun nuoret tekevät musiikkia ja kirjoittavat sanoituksia suomeksi myös kotona ja vapaa-ajallaan. Hip hopista tulee osa nuorten identiteettiä, jolloin toiminta siirtyy myös kokoontumisaikojen ulkopuolelle.

Toiminnassa käytettäviä sosiaalialan menetelmiä mm. kohtaamistyö, etsivä työ, motivointi ja osallistaminen, keskeisten elämäntaitojen taitovalmennus osana nuoria motivoivaa toimintaa, tavoitellun myönteisen muutoksen mahdollistaminen ja esteiden poistaminen

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintaan osallistuvat ovat syrjäytymisvaarassa olevia maahanmuuttajanuoria, jotka on poimittu kouluyhteisön sisältä etsivän työn menetelmillä. Ahvenisjärven koululla on pitkä perinne maahanmuuttajatyössä ja kulttuurien välisessä työssä. Rap ja musiikintuotanto on juuri se motivoiva seikka, joka on saanut nuoret osallistumaan ja sitoutumaan. Toiminnan painopiste on tavoitteellisessa yhteisöllisessä kasvatustyössä.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Yhteistyötahoja mm. Tampereen kaupunki / nuorisopalvelut, Tampereen Rap-Akatemia, Pirkanmaan Elokuvakeskus, Vamos, Tredu

Yhteisöön on kerätty alan osaajat, jotka tuottavat yhdessä helposti laajennettavaa ja sovellettavaa toimintamallia

Ideointi

Toimintamallia on pyydetty hyödynnettäväksi Tampereen kaupungin perusopetuksen jengiytymisen ennaltaehkäisy -hankkeessa, ja se tulee olemaan seuraava yhteistyötaho

 

Idean valinta

Ahvenisjärven rap-työpajan laajentaminen ja soveltaminen muihin Tampereen kouluihin. Nuorten kiinnostus ja halu toteuttaa itseään on se tarve, joka on jo olemassa.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Rap viedään sinne missä nuoret ovat. Yhteisölliset kasvatusmenetelmät, jossa tavoitteellinen ennaltaehkäisevä työskentely ja nuorten kielitaito sekä hyvinvointi on keskiössä. Toiminnan lopputuotteina tehdään omia kappaleita, videoita, livekeikkoja.

Idean testaus asiakkaalla

Toimintamalli on nyt käytössä neljättä vuotta. Työskentely muokkaantuu aina kunkin ryhmän toiveiden ja tavoitteiden mukaan sekä keston perusteella. Palautteen ja kokemuksen perusteella on havaittu, että on tärkeää ymmärtää kunkin ryhmän toiveet, kyvyt ja tarpeet.

Toimintaan osallistuneilta nuorilta sekä nuorten kanssa toimivilta ammattilaisilta saadun palautteen mukaan toiminta on ollut vaikuttavaa, se on lievittänyt murrosiän mukanaan tuomia haasteita, rap-työpajan ohjaajien tuki on koettu tärkeäksi monien nuorten haasteiden kanssa. Kaikki toimintaan sen kolmivuotisen pilotin aikana osallistuneet nuoret saivat peruskoulun päätökseen.

Liitteet
Ratkaisun testaaminen

Toimintamallia ollaan laajentamassa perusopetuksesta tuva-opetukseen vapaan sivistystyön opistoon. Tuva-opetuksessa rap-työpajatoiminta on pilotoitu myönteisin palauttein keväällä 2023 ja vapaan sivistystyön opiston kanssa yhteistyössä alkaa rap-musiikkilinja 1/2023.

Kokeilun tavoitteet

Lisätä tavoitteellisen yhteisöllisen kasvatustyön ja sosiaalialan erityisasiantuntemuksen menetelmiä kouluympäristössä, jolla voidaan vaikuttaa niin yksilön kuin yhteisön hyvinvointiin. Vastata ennaltaehkäisevän työn kehittämistarpeeseen kouluyhteisöissä. Lisätä moniammatillista yhteistyötä kulttuurialan ja sosiaalialan toimijoiden keskuudessa. Luoda lasten ja nuorten mielenterveyttä tukevaa ja suojaavaa toimintaa, jossa kulttuuri ja taide nähdään itseilmaisua ja identiteettiä kehittävänä, yhteisöllisyyttä luovana toimintana.

Kokeilussa opittua

Nuorilla on tarve kuulua yhteisöön, joka heidät hyväksyy ja aikuisia joihin voi luottaa. Riittävä motivaatio saa nuoret sitoutumaan ja ottamaan vastuuta omasta tekemisestä aivan uudella tavalla. Toiminta on kasvattanut nuoria ja sitouttanut muuhunkin koulutyöhön. Mikä tärkeintä nuoret ovat oppineet tunnistaman omia taitojaan ja osaamisalueitaan. Kun toiminta on kasvanut osaksi uutta identiteettiä, on sen vaikutukset nähtävissä myös elämän muilla osa-alueilla. Toiminta on vähentänyt käyttäytymisellään reagoivien nuorten kanssa syntyviä haastavia tilanteita.

Ratkaisun perusidea

Kaikki Messis: Nuorille suunnattu rap- musiikkiin keskittyvä työpaja.

Moniammatillisella yhteistyöllä kehitetty rap-työpajatoiminta on perusopetuksen sisällä toteutettavaa ennaltaehkäisevää yhteisöllistä kasvatustyötä. Toimintamuodon tarkoituksena on sosiaalialan erityisosaamisen näkökulmasta vastata perusopetuksessa ilmeneviin oppilaiden koulunkäyntiin liittyviin monimuotoisiin haasteisiin. Rap- työpajatoiminta suunnattu yläkouluikäisille oppilaille, joilla on koulunkäynnin haasteita tai muista syistä kohonnut syrjäytymisriski. Rap-työpajan pilotointi aloitettiin Ahvenisjärven koululla vuonna 2020. Toimintaan osallistuneiden oppilaiden ryhmä rakennettiin etsivän nuorisotyön periaateilla. Pilotointivaiheessa osallistujat olivat S2-oppilaita, mutta toimintamalli soveltuu hyvin myös muiden oppilaiden kanssa käytettäväksi.

Toimintamalli rakentuu hip hop -kulttuurin ympärille ja erityisesti sen yhteiskunnallisten elementtien ja
pedagogisten hyötyjen käyttöön. Rap-musiikki ja siihen liittyvä kulttuuri on nuorille huomattavan
motivoivaa, minkä vuoksi he ovat olleet erittäin sitoutuneita työpajatyöskentelyyn. Kulttuuri-ilmiönä hip
hop on maailmanlaajuinen ja siten se on helposti lähestyttävissä myös muista kuin suomalaisesta
kulttuuritaustasta tuleville nuorille.

Freestyle-räppiin pohjautuvat Rap-työpajat sisältävät mm. biisien kirjoittamista, studiotyöskentelyä ja tuotantoon perehtymistä. Yhden ryhmän tekemään kappaleeseen kuvattiin myös musiikkivideo, jonka ensi-ilta Tampereen elokuvajuhlilla keväällä 2022. 

Linkki videoon: https://vimeo.com/692288814

Salasana: kengät

Työpajatoiminnan taustalla on turvallisen toimintaympäristön ja hyväksyvän ilmapiirin filosofia. Työskentely perustuu kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen siten, että nuoret tulevat kuulluiksi ja ymmärretyiksi. Näiden elementtien ansiosta toiminta on sopinut hyvin oppilaille, jotka ovat suhtautuneet kielteisesti koulutyöhön ja aikuisen ohjauksessa toimimiseen. Luottamus ja hyväksytyksi tulemisen kokemus mahdollistavat sen, että oppilaat sitoutuvat toimintaan ja sen sääntöihin ja voivat käsitellä ryhmässä itselleen tärkeitä asioita, esimerkiksi huolenaiheita. Tämä kaikki on edellytys sille, että oppilaiden vuorovaikutus- ja tunnetaidot sekä sosiaaliset taidot pääsevät kehittymään.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Rap -työpaja aloitettiin Ahvenisjärven koululla vuonna 2020. Positiivisten vaikutusten seurauksena toimintaa on tavoitteena laajentaa muihinkin kouluihin, oppilaitoksiin ja yhteisöihin, joissa nuoret kokoontuvat. Myös oppivelvollisuusiän pidentäminen on toiminut kimmokkeena kehitystyölle, jolla lisätään keinovalikoimaa nuorten peruskoulun loppuun saamiseksi.

Toiminnan takana on moniammatillinen yhteisö, jolla on halu kehittää yhteiskunnallisesti vaikuttavaa nuorten hyvinvointia lisäävää toimintaa.

Jatkorahoituksesta neuvotellaan parhaillaan (mm. valtionosuudet, ESR-hankerahoitus, lukukausimaksut).

Toimintaa ollaan laajentamassa tuvaan, toiselle asteelle ja vapaaseen sivistystyöhön.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toiminnan laatu ratkaisee paljon osallistujien motivaatiossa. Yhteistyötä verkostomme kanssa suositellaan kerryttämämme kokemuksen ansiosta ja meihin voi olla asian tiimoilta yhteydessä. Toiminta on helposti sovellettavaa ja siirrettävää haluttuun toimintaympäristöön. Toiminnan alkuun saattaminen on hyvin helppoa ja onnistuu tarvittaessa pienillä resursseilla.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Oppilaat ovat sitoutuneet toimintaan todella hyvin. Toiminta on laajentunut työpajojen ulkopuolelle, kun nuoret ovat alkaneet tehdä musiikkia omalla ajallaan. Toiminta on tuonut aiheesta kiinnostuneet nuoret yhteen. He ovat itse ottaneet yhteisöönsä mukaan myös nuoria, jotka eivät ole olleet mukana työpajassa. Työpajaan osallistuminen on muovannut koko kouluyhteisöä. Toiminnan seurauksena nuoret ottavat ohjausta vastaan myös muissa tilanteissa kouluympäristön aikuisilta. Kielitaito on kehittynyt kirjoitustyön myötä.