Kaikkien asiakasryhmien asiakasohjauksen kehittäminen
Pohjois-Pohjanmaalla kehitetään asiakasohjausta kaikkien kehittämisohjelmien yhteisenä kehittämistoimenpiteenä. Kevään 22 tavoitteena on toteuttaa määrittelytyötä ja kuvata eri asiakasryhmät huomioiden yhteiset asiakasohjauksen tavoitteet ja painopisteet alueelle.
Pohjois-Pohjanmaalla kehitetään asiakasohjausta POPsote-tulevaisuuden sosiaali-ja terveyskeskus hankkeessa kaikkien kehittämisohjelmien (Lasten, nuorten ja perheiden palvelut; Ikäihmisten palvelut; Kuntoutus; Hoitotakuu; Mielenterveys- ja päihdepalvelut sekä Vammaisten palvelut) yhteisenä kehittämistoimenpiteenä.
Kehittämistyötä ohjaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen määritelmä asiakasohjauksesta, jolloin asiakasohjaus kokonaisuus sisältää sekä yleisen ohjauksen ja neuvonnan että palveluohjauksen, joka annetaan ammattilaisen toteuttaman palvelutarpeen arvioinnin perusteella. Kehittämisohjelmien yhteisessä asiakasohjauskehittämistyössä pääpaino on yleisen ohjauksen ja neuvonnan osuudessa. Tärkeitä lähtökohtia kehittämisessä ovat alueen yhteinen ihmislähtöinen hyvinvointikäsitys sekä yhteiskehittämisen periaatteiden noudattaminen.
Kehittäjäjoukon kokoaminen
- Ohjaus kehittämisohjelmien koordinaattoreilta
- POPsote Ikäohjelma koordinoi työskentelyä
- Kehittämistyössä ovat mukana hankkeen kaikki kehittämisohjelmat omilla nimetyillä edustajillaan
- Mukana kehittämistyössä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (hyte), järjestö- yhdistysyhteistyön sekä sähköisen neuvonnan ja asioinnin alustan kehittämisen asiantuntijat
- Kehittämistyötä ja erityisesti yhteiskehittämistä tukee Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sekä POPsote Innovaatio ja testaus-osion asiantuntijat
Yhteiskehittäminen
- Tasavertainen osallistuminen, osallistaminen
- Erilaisten tavoitteiden tunnistaminen
- Tekemällä eteneminen, moninaiset menetelmät ja työvälineet
Kehitetään asiakasohjausta eri kehittämisohjelmien yhteistyönä
- luodaan yhteisiä käsitteitä, määritelmiä ja toimintamalleja asiakasohjauksessa
- jaetaan eri toimijoiden hyviä käytäntöjä asiakasohjauksen toteuttamiseen liittyen
- kuvataan hyvinvointialueelle asiakasohjaukset painopisteet ja tavoitteet eri asiakasryhmät huomioiden
1. Kehittämistoimenpiteen käynnistäminen
- Taustan, tarpeiden, tavoitteen tarkentaminen (kehittämisohjelmien koordinaattorit)
- Työryhmän kokoaminen kehittämisohjelmista
- Määrittelytyön teemojen, sisältöjen, välineiden suunnittelu, aikataulun laatiminen
2. Määrittelytyö
- Työryhmän työskentely 1 x vko
- Työskentely teemoittain edeten, tehtävien ja keskustelun avulla
- Teemoja muun muassa: kehittämisohjelmissa käytettävät käsitteet, määritelmät, neuvonnan ja ohjauksen rooli, 3 sektorin merkitys, ohjauksen välineet ja kanavat, asiakasohjauksen olemassa olevat toimintamallit
3. Määrittelytyön materiaalin kokoaminen, lopputuotoksen laatiminen
- Yhteisen tavoitetilan ja painoisteiden kuvaaminen ja esityksen laatiminen
4. Väliarviointi
- Tavoitteen toteutumisen arviointi
- Kysely (Zef) työryhmälle