Kansa-koulu-hankkeen Avainhenkilöverkosto (RRP, P4, I3)
Avainhenkilöverkoston toimintaa toteutettiin Kansa-koulu 5 (1.1.2023–31.3.2024) ja Kansa-koulu 6 -hankkeen (1.5.-31.12.2024) aikana järjestämällä eri teemakohtaisia valtakunnallisia työpajoja sosiaalihuollon kirjaamista kehittäville avainhenkilöille.
Avainhenkilöverkosto on toiminut Kansa-koulu 5 ja 6 -hankkeiden toimintakauden ajan tukena hyvinvointialueiden sosiaalihuollon kirjaamisen kehittäjille. Hyvinvointialueet ovat aloittaneet toimintansa Kansa-koulu 5 -hankkeen alkaessa 1.1.2023.
Avainhenkilöverkoston toiminta on ollut osa Kansa-koulu 5-hankkeen toteutusta ja se syntyi tarpeeseen koota yhteen hyvinvointialueiden sosiaalihuollon kirjaamisen kehittäjiä. Avainhenkilöverkoston toimintaa jatkettiin Kansa-koulu 6 -hannkkeessa.
Hyvinvointialueiden sosiaalihuollon kirjaamista kehittävät avainhenkilöt eli kirjaamiskoordinaattorit tai muut alueilla kirjaamisen kehittämistä edistävät henkilöt kutsuttiin Kansa-koulu 5 -hankkeen ajan yhteiseen (työpaja)työskentelyyn, jossa mahdollistettiin vertaistuki, yhdessä oppiminen sekä hyvien käytäntöjen jakaminen.
Kansa-koulu 6 -hankkeen aikana avainhenkilöverkostossa tiivistettiin verkostoyhteistyötä, jotta tuetaan alueellisten kirjaamisverkostojen ja THL:n kansallisen kirjaamisverkostotoiminnan yhteistoimintaa. Avainhenkilöverkostoon kutsuttiin hyvinvointialueiden avainhenkilöiden lisäksi kirjaamisen kehittämisen edustajia yksityisistä organisaatioista, sosiaalialan osaamiskeskuksista ja koulutusorganisaatioista.
Kansa-koulu 5 -hankkeen aikana avainhenkilöverkostotoiminnan tavoitteena oli, että hyvinvointialueiden kirjaamisen kehittämisen nykytila, keskeiset toimijat ja kehittämistarpeita on tunnistettu. Työpajatyöskentelyn aiheet valittiin niin, että ne tukevat hankkeen tavoitteita ja hyvinvointialueiden kirjaamiskäytäntöjen kehittämistä.
Kansa-koulu 6 -hankkeen aikana avainhenkilöverkoston tavoitteena oli erityisesti se, että tunnistetaan, arvioidaan ja soveltuvin osin yhdistetään Kansa-koulun toimintamalleja ja materiaaleja osaksi kansallista kirjaamisen tukea.
Avainhenkilöverkoston toiminnan mittareina käytettiin toimintaan osallistuneiden avainhenkilöiden määrää ja hyvinvointialueiden kattavuustietoa, tapaamisten, työpajojen ja osallistujien määrää sekä osallistujien itsearviointia työskentelyn hyödyllisyydestä.
Avainhenkilöverkoston työpajoja järjestettiin koko Kansa-koulu 5 -hankekauden ajan säännöllisesti, yhteensä 8 työpajaa. Työskentelyssä hyödynnettiin digitaalista työskentelysalustaa. Työpajatyöskentelyn aiheet valittiin niin, että ne tukevat hankkeen tavoitteita ja hyvinvointialueiden kirjaamiskäytäntöjen kehittämistä. Työskentelyä tuettiin myös hyvinvointialuekohtaisissa ja hyvinvointialuerajat ylittävissä tapaamisissa. Työskentelyn tuotoksia on kuvattu Innokylään ja niiden julkaisusta on kerrottu myös THL:n sote-kirjaamisen kehittämistä edistävässä verkostossa.
Avainhenkilöverkoston työpajoja järjestettiin neljä Kansa-koulu 6 -hankkeen aikana. Työskentely keskittyi erityisesti hankkeen tavoitteiden toteutumiseen eli siihen, että tunnistetaan, arvioidaan ja soveltuvin osin yhdistetään Kansa-koulun toimintamalleja ja materiaaleja osaksi kansallista kirjaamisen tukea. Toiminnalla pyrittiin myös tukemaan verkostojen yhteistoimintaa, joten käsitellyistä teemoista tehtiin nostoja myös THL:n sote-kirjaamisen kansalliseen verkostoon.
Kohderyhmä ja toiminnan tarpeet on tunnistettu osin jo aiemmissa Kansa-koulu-hankkeissa ja avainhenkilöverkoston kokoonpanoa täsmennettiin hankkeiden edetessä.