Vanhemmuutta tukevat sekä nuorten ja perheiden hyvinvointia edistävät vanhempainillat

Toimintamallin nimi
Kasvamme yhdessä -vanhempainillat yläkoulussa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Vanhemmuutta tukevat sekä nuorten ja perheiden hyvinvointia edistävät vanhempainillat

Toteutuspaikka
Yläkoulu
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Satakunta
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

08.05.2020

Viimeksi muokattu

08.05.2020
Ratkaisun perusidea

Kasvamme yhdessä -iltojen tavoitteena on tukea yläkouluikäisen nuoren ja vanhemman välistä keskustelukulttuuria sekä vanhempien kasvatustyötä. Toimintamallin avulla perheelle pyritään tarjoamaan matalan kynnyksen tukea vastaamaan varhaiseen tuen tarpeeseen. Toimintamallin avulla edistetään koulun ja kodin yhteistyötä ja vuoropuhelua. Toiminnallisen nuorten ja vanhempien illan toimintamallilla kehitetään palvelurakenteita häiriökeskeisestä työskentelystä ennakoivaan, perheen voimavaroja tukevaan toimintaan. Työskentelyssä hyödynnetään vanhempien vertaisuutta ja asiantuntijatukea. Toimintamalli luo lasten, nuorten ja perheiden parissa työskenteleville kuntatoimijoille uusia mahdollisuuksia verkostomaiseen yhteistyöhön. Iltojen toteutuksesta vastaa koulujen oppilashuollon henkilöstö yhdessä muiden lasten ja nuorten kanssa työskentelevien kuntatoimijoiden kanssa.

Toimintaympäristö

Vanhempien ja nuorten yhteiset illat 7-luokan aikana

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Vanhempien ja nuorten yhteiset illat 7-luokan aikana

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Alunperin tarkoitus on ollut järjestää 2 iltaa; toinen syksyllä ja toinen seuraavana keväänä. Toiveiden pohjalta on kehitetty ohjelmarunko myös vain yhtä vanhempainiltaa varten. Koulujen on mahdollista muokata omien tarpeidensa mukaiset vanhempainillat esimerkiksi illan aiheita ja luennoitsijoita valitsemalla. Iltojen aiheet voivat esimerkiksi syventyä Kouluterveyskyselyiden myötä esille tulleisiin ongelmiin, kuten tupakointiin, uniongelmiin tms.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Perheiden, vanhempien ja nuorten tukeminen, vanhemmuuden vahvistaminen ja tukeminen arjen haasteissa sekä nuoren kasvun ja kehittymisen tukena.Malli on kehitetty Turussa Remontti-hankkeen aikana ja jo ko. hankkeen aikana levinnyt muutamiin Satakunnan kuntiin. Satakunnassa menetelmää on muokattu koulujen tarpeisiin sopivaksi ja iltojen aiheita vaihdellen. Illoissa on tuotu vanhempien tietoon myös kouluterveyskyselyn koulu- tai kuntakohtaisia tuloksia, jotka ovat nousseet esiin maakunta- tai valtakunnallisessa vertailussa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kehittämistyön lähtötilanteessa pohdittiin, millä tavalla koulu voisi tukea puberteetti-ikäisten oppilaiden hyvinvointia sekä vanhempien kasvatustyötä edistäen koko perheen hyvinvointia ja jaksamista arjessa. Uudella toimintamallilla pyritään ehkäisemään koulunkäyntiongelmien ja muiden nuorten kasvua ja kehitystä vaarantavien ongelmien syntymistä sekä puuttumaan koulumaailmassa havaittuihin ongelmiin. Alueen kouluissa huolenaiheena olivat mm. nuorten mielenterveysongelmat, riittämätön vanhemmuus, alkoholinkäyttö sekä nuorten parissa lisääntynyt kannabiksen käyttö.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Aihealueet