Vanhemmuutta tukevat sekä nuorten ja perheiden hyvinvointia edistävät vanhempainillat

Toimintaympäristö **

Vanhempien ja nuorten yhteiset illat 7-luokan aikana

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Varhaisnuoruudessa persoonallisuuden ja tunne-elämän kehityksessä tapahtuu suuria muutoksia. Murrosikä on nimensä mukaisesti aikaa, jolloin nuori kohtaa uusia haasteita kasvaessaan lapsesta aikuiseksi. Jokainen nuori on kuitenkin yksilö.Tunne-elämä kuohuu varhaisnuoruudessa. Aiemmin valoisasta, avoimesta ja toiveikkaasta lapsesta saattaa tulla pahantuulinen, töykeä ja vähäsanainen nuori.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Tarkoituksena on 1) tukea vanhemmuutta ja edistää nuorten ja perheiden hyvinvointia, 2) tarjota tietoa ja tukea matalalla kynnyksellä, 3) lisätä keskustelua nuorten ja vanhempien välillä sekä tukea vanhempien välistä verkostoitumista, 4) lisätä kodin ja koulun yhteistyötä sekä parantaa perheiden tietoisuutta oppilashuollon ja sen toimintaa tukevan kolmannen sektorin palveluista.

Toteutussuunnitelma

Yleistä
Alunperin tarkoitus on ollut järjestää 2 iltaa; toinen syksyllä ja toinen seuraavana keväänä. Toiveiden pohjalta on kehitetty ohjelmarunko myös vain yhtä vanhempainiltaa varten. Koulujen on mahdollista muokata omien tarpeidensa mukaiset vanhempainillat esimerkiksi illan aiheita ja luennoitsijoita valitsemalla. Iltojen aiheet voivat esimerkiksi syventyä Kouluterveyskyselyiden myötä esille tulleisiin ongelmiin, kuten tupakointiin, uniongelmiin tms.

ENSIMMÄINEN ILTA
Kahvitarjoilu ennen tilaisuuden alkua. Illan kaikille yhteinen tilaisuus järjestetään esim. auditoriossa. Ilta alkaa tervetuliaissanoilla ja nuorten musiikki-tms. esityksellä. Sen jälkeen esitellään koulun henkilökuntaa ja OHR:n jäsenet. Illan luennosta vastaa esim. koululääkäri. Luennon jälkeen nuoret ja vanhemmat siirtyvät luokittain luokkahuoneisiin, joissa heidät jaetaan erillisiin nuorten ja vanhempien ryhmiin. Jokaisella ryhmällä on yksi ryhmätyöaihe, jotka puretaan työskentelyn päätteeksi. Luokkatyöskentelyn aikana ryhmissä kiertää yhteystietokaavake ja tilaisuuden päätteeksi perheille jaetaan lyhennelmä illan asiantuntijaluennosta ja Minne ottaa yhteyttä-esite. Luokkatyöskentelyä vetää työpari, joista toinen on luokanvalvoja. Työskentely luokissa kestää noin 45 minuuttia luokan aktiivisuudesta riippuen.

1. illan ryhmätyöaiheet
1. Mikä murrosiässä huolestuttaa? 2. Miksi nuoruus on tärkeä elämänvaihe? 3. Mitkä asiat tukevat ja mitkä vahingoittavat nuoren kehitystä? 4. Mitkä voivat olla huolestuttavia muutoksia kaverin käytöksessä? (nuorille) Mitkä voivat olla huolestuttavia merkkejä nuoren käytöksessä? (vanhemmille) 5. Millainen on hyvä vanhempi? 6. Miten vanhemmat voivat tukea nuoren itsetunnon kehittymistä? 7. Miten kiukkua ja mielipahaa voi ilmaista hyväksyttävällä tavalla? 8. Mitä kaikkea nuori voi oppia vanhempien antaman mallin kautta? 9. Mitkä ovat hyvinvoivan nuoren tunnusmerkkejä?

TOINEN ILTA
Kahvitarjoilu ja 3. sektorin edustajat läsnä esim. koulun aulassa ennen tilaisuuden alkua.Illan kaikille yhteinen tilaisuus järjestetään esimerkiksi auditoriossa. Ilta alkaa tervetuliaissanoilla ja 3. sektorin edustajien puheenvuoroilla, jolloin he kertovat toiminnastaan yleisölle. Illan luennosta vastaa esimerkiksi MLL:n työntekijä, jonka aiheiden pohjalta nuoret ovat tehneet lyhyen näytelmän, jonka he esittävät ennen luentoa.

Luennon / nuorten näytelmien aiheita
- Alkoholi ja muut päihteet - Harrastukset - Kielenkäyttö, kiroilu, käytöstavat - Kotibileet - Kotiintuloajat - Kouluasioiden hoito - Kotityöt - Netin käyttö, nettimaailma ja rajoitukset - Nukkumaanmenoaika - Pukeutuminen - Seurustelu - Terveelliset elämäntavat; ruokailu ja liikunta - Tupakointi - Viikkoraha, rahan käyttö

2. illan ryhmätyöaiheet
- Keksikää tapoja miten nuori ja vanhemmat voivat viettää yhdessä aikaa - Mitkä asiat tekevät arjesta hyvän? - Mistä asioista nuorella on oikeus päättää itse? Missä asioissa nuorelle tulee asettaa rajoja? - Kuinka paljon aikaa on sopivaa käyttää tietokoneen, tv:n ja pelikonsolien kanssa päivässä? - Miten vanhemmat voivat opettaa nuorelle vastuullista rahankäyttöä? Viikko-/kuukausiraha? Seuraavatko vanhemmat nuoren rahankäyttöä? - Kuinka paljon nuori tarvitsee unta? Mikä olisi sopiva kotiintuloaika nuorelle? - Onko asioita, joita on vaikea ottaa puheeksi ja mitä ne ovat? Miten voi keskustella vaikeista asioista loukkaamatta tai nolostuttamatta nuorta? - Millä tavoin nuoren arkipäivän onnistumisia voi palkita? Antavatko nuoret positiivista palautetta vanhemmilleen? - Miten vanhemmat voivat kotona edistää nuoren terveellistä ruokavalion toteutumista? Mitä mieltä olet energiajuomien käytöstä? - Miten vanhemmat voivat tukea nuorten koulunkäyntiä yläkoulussa?

VAIN YKSI ILTA
Kahvitarjoilu ja 3. sektorin edustajat läsnä esim. koulun aulassa ennen tilaisuuden alkua.Ilta järjestetään esim.auditoriossa.Alussa tervetulosanat ja 3. sektorin edustajien puheenvuorot. Myös OHR:n jäsenet voivat esittäytyä.Luennolla käsitellään nuoruusiän kehitystä,kasvatuskäytäntöjä ja sääntöjä perheessä. Ajasta riippuen nuoret voivat esittää näytelmiä illan aiheista. Illan luennon jälkeen nuoret ja vanhemmat siirtyvät luokittain luokkahuoneisiin, joissa heidät jaetaan nuorten ja vanhempien yhteisiin ryhmiin. Jokaiselle ryhmälle jaetaan ryhmätyöaihe, jotka puretaan työskentelyn päätteeksi. Luokkatyöskentelyn aikana ryhmissä kiertää yhteystietokaavake ja perheille jaetaan lyhennelmä illan luennosta ja Minne ottaa yhteyttä- esite sekä Liikennevalot. Luokkatyöskentelyä vetää työpari, joista toinen on luokanvalvoja. Työskentely luokissa kestää noin 45 minuuttia luokan aktiivisuudesta riippuen

Illan ryhmätyöaiheet
- Mikä murrosiässä huolestuttaa? - Mitkä voivat olla hälyttäviä merkkejä nuoren käytöksessä? - Millainen on hyvä vanhempi? - Miten kiukkua ja mielipahaa voi ilmaista hyväksyttävällä tavalla? - Keksikää tapoja miten nuori ja vanhemmat voivat viettää yhdessä aikaa - Mistä asioista nuorella on oikeus päättää itse? Missä asioissa nuorelle tulee asettaa rajoja? - Millä tavoin nuoren arkipäivän onnistumisia voi palkita? Antavatko nuoret positiivista palautetta vanhemmilleen? - Onko asioita, joita on vaikea ottaa puheeksi ja mitä ne ovat? - Miten vanhemmat voivat kotona edistää nuoren terveellisiä elämäntapoja, kuten ruokavaliota ja riittävää unen saantia? Kuinka paljon on sopivaa käyttää aikaa tietokoneen, pelikonsolien ja tv:n kanssa? - Miten opettaa nuorta vastuulliseen rahan käyttöön?

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Vanhempien ja nuorten yhteiset illat 7-luokan aikana

Ratkaisun perusidea **

Kasvamme yhdessä -iltojen tavoitteena on tukea yläkouluikäisen nuoren ja vanhemman välistä keskustelukulttuuria sekä vanhempien kasvatustyötä. Toimintamallin avulla perheelle pyritään tarjoamaan matalan kynnyksen tukea vastaamaan varhaiseen tuen tarpeeseen. Toimintamallin avulla edistetään koulun ja kodin yhteistyötä ja vuoropuhelua. Toiminnallisen nuorten ja vanhempien illan toimintamallilla kehitetään palvelurakenteita häiriökeskeisestä työskentelystä ennakoivaan, perheen voimavaroja tukevaan toimintaan. Työskentelyssä hyödynnetään vanhempien vertaisuutta ja asiantuntijatukea. Toimintamalli luo lasten, nuorten ja perheiden parissa työskenteleville kuntatoimijoille uusia mahdollisuuksia verkostomaiseen yhteistyöhön. Iltojen toteutuksesta vastaa koulujen oppilashuollon henkilöstö yhdessä muiden lasten ja nuorten kanssa työskentelevien kuntatoimijoiden kanssa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Alunperin tarkoitus on ollut järjestää 2 iltaa; toinen syksyllä ja toinen seuraavana keväänä. Toiveiden pohjalta on kehitetty ohjelmarunko myös vain yhtä vanhempainiltaa varten. Koulujen on mahdollista muokata omien tarpeidensa mukaiset vanhempainillat esimerkiksi illan aiheita ja luennoitsijoita valitsemalla. Iltojen aiheet voivat esimerkiksi syventyä Kouluterveyskyselyiden myötä esille tulleisiin ongelmiin, kuten tupakointiin, uniongelmiin tms.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Kehittämistyön lähtötilanteessa pohdittiin, millä tavalla koulu voisi tukea puberteetti-ikäisten oppilaiden hyvinvointia sekä vanhempien kasvatustyötä edistäen koko perheen hyvinvointia ja jaksamista arjessa. Uudella toimintamallilla pyritään ehkäisemään koulunkäyntiongelmien ja muiden nuorten kasvua ja kehitystä vaarantavien ongelmien syntymistä sekä puuttumaan koulumaailmassa havaittuihin ongelmiin. Alueen kouluissa huolenaiheena olivat mm. nuorten mielenterveysongelmat, riittämätön vanhemmuus, alkoholinkäyttö sekä nuorten parissa lisääntynyt kannabiksen käyttö.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Perheiden, vanhempien ja nuorten tukeminen, vanhemmuuden vahvistaminen ja tukeminen arjen haasteissa sekä nuoren kasvun ja kehittymisen tukena.Malli on kehitetty Turussa Remontti-hankkeen aikana ja jo ko. hankkeen aikana levinnyt muutamiin Satakunnan kuntiin. Satakunnassa menetelmää on muokattu koulujen tarpeisiin sopivaksi ja iltojen aiheita vaihdellen. Illoissa on tuotu vanhempien tietoon myös kouluterveyskyselyn koulu- tai kuntakohtaisia tuloksia, jotka ovat nousseet esiin maakunta- tai valtakunnallisessa vertailussa.