Maaliskuussa 2022 Kymenlaakson perheneuvoloissa aloitti kaksi projektityöntekijää joiden tehtävänä oli perneuvolatyön kehittäminen ja palveluohjaajan tehtävän mallintaminen osana asiakasprosessin kehittämistä.
Asiakasprosessin alkuvaiheen mallintaminen ja palvleuohjaajan tehtävän pilotointi aloitettiin, kun palvelutarpeen arvio tuli tehtäväksi myös perheneuvoloissa. Lisäksi tarve sujuvoittaa asiakasprosessin alkua ja tarjota asiakkaalle viiveetöntä ohjausta ja neuvontaa. Perheneuvolassa on tunnistettu asiakassegmentti, joka hyötyy kevyemmästä, varhaisemmasta ja lyhytkestoisemmasta tuesta ks. Kasvatus- ja perheneuvonnan varhaisen tuen lyhytinterventio https://innokyla.fi/fi/model/5232/edit
Asiakasprosessin alkuvaihetta lähdettiin työstämään yhdessä perheneuvolahenkilöstön kanssa työpajamenetelmällä. Työskentelyn lähtökohtana oli selvittää perheneuvolan asiakasprosessin nykytila sekä kehittämistarpeet. Lähempään tarkasteluun nostettiin asiakkuuden alkuprosessi (palveluohjaus), palvelutarpeenarvio, kasvatus- ja perheneuvonnan suunnitelma sekä asiakkuuden lopetus. Jatkotyöskentely tapahtui pienryhmissä, missä lasten ja perheiden osallisuus oman palvelun suunnittelussa ja toteutuksessa oli keskiössä.
Asiakasprosessin alkuvaiheen työskentely perheneuvoloissa on yhdenmukaistettu asiakkaan kiireellisyysarviota asiakastiimien myötä etelässä ja pohjoisessa omat tiimit. Asiakastiimin vetovastuu on palveluohjaajalla, joka hallinnoi perheneuvolan jonoa, asiakastiimiin kuuluu myös perheneuvolan johtava sosiaalityöntekijä, sosiaalityöntekijä sekä psykologi.
Kasvatus- ja perheneuvontapalvelun ydintehtävien kirkastamisen ja maakunnallisen yhtenäistämisen tueksi järjestettiin Kymenlaakson alueella perheneuvolahenkilöstölle yhteisiä työskentelypäiviä, missä tarkasteltiin ydintehtävää ja sen sisältöjä. Jatkotyöskentely ydintehtävien parissa jatkui pienryhmissä, mitkä oli koottu osasta perheneuvolan työntekijöistä. Pienryhmätyöskentelykertoja oli 3 per. ydintehtävä.
Perheneuvolan ydintehtävä työskentelyssä keskityttiin työn sisältöihin ja eri elementteihin, työn eri menetelmiin sekä eri ammattilaisten osaamisen kohdentamiseen ydintehtävän sisällä asiakastarpeen lähtökohdasta.
Asiakassegmentointia lähdettiin työstämään ydintehtävien pohjalta, porrasteisuutta hyväksikäyttäen. Tarkoituksena oli tunnistaa erilaiset asiakastarpeet ja niihin kohdennettu perheneuvolatyöskentelyn resurssit. Erilaisista asiakasprofiileista koostettiin kolmiportainen taulukko, mitä tarkasteltiin koko perheneuvolahenkilöstön kanssa. Työpajassa käytettiin Jamboardia, mikä mahdollistaa kaikkien mielipiteiden esille saannin.
Perheneuvolapalvelun tasalaatuisuutta ja tarjolla olevia työmuotoja ja menetelmiä koottiin ydintehtävätyöskentelyn yhteydessä. Tämän tarkoituksena on tehdä näkyväksi perheneuvolan laaja osaaminen ja avata asiakkaille ja yhteistyökumppaneille perheneuvolatyöskentelyn sisältöjä. Lisäksi on tärkeää, että hyvinvointialueella varmistetaan tasapuolinen ja tasalaatuinen palvelutarjonta asukkaille. Työpajatyöskentely oli suunnattu koko henkilöstölle, mikä tapahtui pienryhmässä eri toimipisteiden kesken (Kotka, Hamina ja Kouvola).