Kasvava kokemusasiantuntijuus
Kasvava kokemusasiantuntijuus-toimintamallia pilotoitiin asiakasryhmälle, jotka ovat sosiaali- ja terveyspalveluiden piirissä. Pilotilla haettiin kokemuksia ja tietoa asiakaslähtöisestä toimintamallista, joka sisältää valmennuksen.
Toimintaympäristönä Pirkanmaan hyvinvointialue. Pilotti järjestettiin hyvinvointialueen, järjestön ja kunnan yhteistyönä.
Näkökulmina pilotoinnissa tunnistettiin yhteisöllisyyden säilyttäminen, kuten matalan kynnyksen yhteydenotto ja palveluiden sujuva saatavuus (palvelu- ja asiakasjärjestelmät, yhteisöneuvonnan rooli). Ammatillisen identiteetin vahvistaminen ja tukeminen, kuten kuntouttavan työtoiminnan päättyminen ja edellytykset jatkaa työelämään sekä oman kokemuksen hyödyntäminen muiden avuksi. Kokemustiedon käyttöönoton mahdollistaminen ja tukeminen kasvussa, jossa asiakasnäkökulma ja osallistuminen ovat osa hyvinvointialueen arkea sujuvasti ja tarvelähtöisesti. Yhteistyön tiivistäminen Pälkäneen kunnan, Pirkanmaan hyvinvointialueen ja järjestötyön välillä.
Tausta ja lähtökohdat
Miksi tämä on meille niin tärkeää? Strategia ohjaa meitä asiakaslähtöisyyteen ja osallistumisen vahvistamiseen; ”Asiakkaat osallistuvat yhdessä hyvinvointialueen kanssa toiminnan ja palveluiden määrittelyyn, ratkaisujen luomiseen sekä toteuttamiseen”. Osallistuminen on myös toimintapa, johon lisäksi hyvinvointialueen lainsäädäntö velvoittaa; Hva-laki §29: ”Osallistumista ja vaikuttamista voidaan edistää, suunnittelemalla ja kehittämällä palveluja yhdessä palvelujen käyttäjien kanssa.” (Lähdeviittaukset: Hyvinvointialuelaki 611/2021, Finlex.fi. 611/2021 | Suomen säädöskokoelma | Finlex ja Pirkanmaan hyvinvointialueen strategia, Pirha.fi. Strategia - pirha.fi. Viitattu 31.3.2025.)
Miten saamme yhdistettyä eri tahojen osaamista ja innostusta sekä mahdollistetaan asiakaslähtöisen kokemustoiminnan kehittäminen?” Vastausta kysymykseen haettiin tunnistamalla yhteistyön vaikuttavuus, verkostomainen toimintatapa ja yhteisöllisyys. Tärkeässä roolissa olivat organisaation, järjestön ja kunnan tieto ja osaaminen sekä olemassa olevat resurssit. Tarvittiin myös rohkeutta kokeilla, miten syntyneisiin tarpeisiin voidaan vastata tiivistämällä yhteistyötä pilotin muodossa.
Pilotin suunnitteluun ja toteuttamiseen osallistuivat hyvinvointialueen kokemusasiantuntijat Integraation ja Psykiatrian toimialueilta, suunnittelija sekä suunnittelupäällikkö Asiakaskokemuksen ja osallistumisen vastuualueelta, Mielen ry. n kokemusasiantuntija ja Pirkanmaan syöpäyhdistyksen kokemustoimija.
Hyvinvointialue
Projektipäällikkönä toimi Asiakaskokemuksen ja osallistumisen vastuualueen suunnittelija, jonka tehtäviin kuuluivat pilotin toimintasuunnitelman laatiminen, kokonaisuuden johtaminen, toimeenpanon seuranta ja valmistelutehtävät, kustannuskirjanpito, valmennusmateriaalin tuottamiseen osallistuminen, arvioinnin laatiminen ja koonti sekä viestintä.
Valmentajana toimi koulutettu kokemusasiantuntija Integraation toimialueelta, jonka tehtäviin kuuluivat valmennusmateriaalin pääasiallinen suunnittelu ja laadinta sekä valmentajana toiminen. Lisäksi yhteistyö Mielen ry.n ja asiantuntijana toimiminen hyvinvointialueen sisäisissä kokouksissa.
Työryhmän jäsenenä koulutettu kokemusasiantuntija psykiatrian toimialueelta toimi asiantuntijana valmennusmateriaalin laadinnassa. Osallistuminen valmennuskerroille puheenvuoron ja esityksen osalta sekä mukana yhteisissä kokouksissa.
Työryhmän jäsenenä työnsuunnittelija Työikäisten sosiaalipalveluiden vastuualueelta toimi yhteyshenkilönä paikkakunnalla ja organisoi yhdessä kunnan kanssa valmennukseen tarvittavat fasiliteetit, kuten tilojen käytön valmennukseen ja materiaalisalkut osallistujille. Osallistuminen valmennuksen suunnitteluun ja seurantapalavereihin sekä osallistujien tukeminen valmennuksen aikana ja jälkeen.
Mielen ry
Toisena valmentajana toimi koulutettu kokemusasiantuntija Mielen ry.ltä, jonka tehtäviin kuuluivat valmennusmateriaalin suunnittelu ja laadinta sekä valmentajana toiminen. Lisäksi yhteistyö Mielen ry.n ja asiantuntijana toimiminen pilotin sisäisissä palavereissa. Viestintään liittyvän mediayhteistyön edistäminen ja aktiivinen kontaktoiminen sekä osallistuminen artikkeleihin asiantuntijana.
Mielen ry.n kolmen koulutetun kokemusasiantuntijoiden puheenvuorot valmennuksen aikana. Puheenvuorot liittyivät kokemuksiin erilaisissa toimintaympäristöissä (terveydenhuolto, sosiaalipalvelut, työllisyyspalvelut, jatkokoulutus) toimisesta.
Muut tahot
Koulutettu kokemustoimija toimi valmennuksen materiaalin kehittämisessä ja validoinnissa. Osallistuminen valmennuksen ja oppimisen arvioinnin kehittämiseen ja yhteisiin kokouksiin.
Pälkäneen kunta
Kunnan työllisyyskoordinaattori, oma valmentaja ja sosiaaliohjaaja osallistuivat pilotin suunnitteluvaiheessa yhteisiin kokouksiin.
- Kasvava kokemusasiantuntijuus-pilotin avulla haetaan kokemuksia asiakaslähtöisestä toimintamallista, joka tukee asiakkaita osallistumiseen ja oman elämän hallintaan, haasteista huolimatta.
- Hyvinvointialueen organisaatio saa tietoa pilotoinnin toteutuksesta ja tuloksista sekä valmennusmateriaalin tukemaan kokemusasiantuntijuuden implementointia.
- Pilotin kautta voidaan lisäksi arvioida, millaisia mahdollisuuksia on laajentaa toimintaa koko Pirkanmaan alueelle.
Oppimista ja valmennusta seurattiin arviointilomakkeiden avulla.
Oppimista seurattiin ja arvioitiin fiilis- ja motivaatiomittareilla. Valmennusta seurattiin ja arvioitiin sisällön, innostavuuden, ajankäytön ja valmentajien osalta.
Arviointi
Valmennuksen ja oppimisen arviointia varten laadittiin lomakkeet, jotka osallistujat saivat täyttää jokaisen kerran jälkeen. Valmennuksen jälkeen henkilökunta täytti arviointilomakkeen.
Arviointitaulukkona hyödynnettiin Likertin asteikko 1-5. Likert on arviointiasteikko, jolla mitataan esimerkiksi kyselytutkimukseen osallistuvien mielipiteitä, asenteita tai vaikuttimia. Kyselylomakkeen visuaaliseen ilmeeseen kiinnitettiin huomiota, jotta se on helppokäyttöinen, kuten tähdet* kuvaamassa arviointiasteikkoa.
Kokonaiskeskiarvo oppimiselle 4,8.
Kokonaiskeskiarvo valmennukselle 4,9.
Tulokset
Pilotista saadut tulokset ovat lupaavia ja toimintamallin skaalautuminen osaksi hyvinvointialuetta nähdään tarpeellisena, kun se kohdennetaan asiakasryhmälle niin sijainnin, että tarpeen mukaan. Pilotin aikana rakentunut materiaali on hyödynnettävissä kaikkien käyttöön ja sitä voidaan mukauttaa eri tehtävä-alueille.
Kohdeympäristö ja pilotin idea
Pälkäneen toimipisteessä käy 40 asiakasta viikoittain, jotka ovat sosiaalisen kuntoutuksen ja kuntouttavan työtoiminnan palveluissa. Henkilökunta ja asiakkaat olivat kiinnostuneita kokemusasiantuntijuudesta ja tunnistivat yhtymäkohtia asiakaslähtöisyyden ja toiminnan kehittämiseen. Pilotin mahdollisuudet kartoitettiin paikkakunnalla hyvinvointialueen ja kunnan kesken. Ideointi ja suunnittelu toteutettiin yhdessä Pälkäneen henkilökunnan kanssa, josta syntyi oivallus; Kasvava kokemusasiantuntijuus. Teema muotoutui pilotin toiminta-ajatukseksi ja visioksi.
Asiakasryhmälle järjestettiin kohdennettua valmennusta kokemusasiantuntijuudesta ja hyvinvointialueen toimintaympäristöistä.