Kasvava kokemusasiantuntijuus-toimintamallia pilotoitiin asiakasryhmälle, jotka ovat sosiaali- ja terveyspalveluiden piirissä.  Pilotilla haettiin kokemuksia ja tietoa asiakaslähtöisestä toimintamallista, joka sisältää valmennuksen.

Toimintamallin nimi
Kasvava kokemusasiantuntijuus
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kasvava kokemusasiantuntijuus-toimintamallia pilotoitiin asiakasryhmälle, jotka ovat sosiaali- ja terveyspalveluiden piirissä.  Pilotilla haettiin kokemuksia ja tietoa asiakaslähtöisestä toimintamallista, joka sisältää valmennuksen.

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Katri Lindberg

Luotu

25.04.2025

Viimeksi muokattu

25.04.2025
Ratkaisun perusidea

Pirkanmaan kunnassa kokeiltiin Kasvava kokemusasiantuntijuus-toimintamallia asiakasryhmälle, jotka ovat sosiaali- ja terveyspalveluiden piirissä. Pilotti järjestettiin hyvinvointialueen, järjestön ja kunnan yhteistyönä. Pilotin avulla haettiin kokemuksia ja tietoa asiakaslähtöisestä toimintamallista, joka sisältää valmennuksen ja perehdytyksen hyvinvointialueen toimintaympäristöön.

Pilotissa kokemusasiantuntijat laativat valmennusmateriaalin ja valmensivat asiakasryhmän. Valmennus sisälsi myös kokemusasiantuntijoiden puheenvuoroja. Kokemusasiantuntija osallistui myös osaamisen kehittämisen näkökulmasta materiaalin arviointiin ja kehittämiseen. 

Toimintaympäristö

Toimintaympäristönä Pirkanmaan hyvinvointialue. Pilotti järjestettiin hyvinvointialueen, järjestön ja kunnan yhteistyönä. 

Näkökulmina pilotoinnissa tunnistettiin yhteisöllisyyden säilyttäminen, kuten matalan kynnyksen yhteydenotto ja palveluiden sujuva saatavuus (palvelu- ja asiakasjärjestelmät, yhteisöneuvonnan rooli). Ammatillisen identiteetin vahvistaminen ja tukeminen, kuten kuntouttavan työtoiminnan päättyminen ja edellytykset jatkaa työelämään sekä oman kokemuksen hyödyntäminen muiden avuksi. Kokemustiedon käyttöönoton mahdollistaminen ja tukeminen kasvussa, jossa asiakasnäkökulma ja osallistuminen ovat osa hyvinvointialueen arkea sujuvasti ja tarvelähtöisesti. Yhteistyön tiivistäminen Pälkäneen kunnan, Pirkanmaan hyvinvointialueen ja järjestötyön välillä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohdeympäristö ja pilotin idea

Pälkäneen toimipisteessä käy 40 asiakasta viikoittain, jotka ovat sosiaalisen kuntoutuksen ja kuntouttavan työtoiminnan palveluissa. Henkilökunta ja asiakkaat olivat kiinnostuneita kokemusasiantuntijuudesta ja tunnistivat yhtymäkohtia asiakaslähtöisyyden ja toiminnan kehittämiseen. Pilotin mahdollisuudet kartoitettiin paikkakunnalla hyvinvointialueen ja kunnan kesken. Ideointi ja suunnittelu toteutettiin yhdessä Pälkäneen henkilökunnan kanssa, josta syntyi oivallus; Kasvava kokemusasiantuntijuus. Teema muotoutui pilotin toiminta-ajatukseksi ja visioksi.

Asiakasryhmälle järjestettiin kohdennettua valmennusta kokemusasiantuntijuudesta ja hyvinvointialueen toimintaympäristöistä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin kuvaus liitteenä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Pilotille asetettiin tavoitteita, joita arvioitiin KYLLÄ/EI.

Tavoitteet olivat seuraavat:

Kasvava kokemusasiantuntijuus-pilotin avulla haetaan kokemuksia asiakaslähtöisestä toimintamallista, joka tukee asiakkaita osallistumiseen ja oman elämän hallintaan, haasteista huolimatta. ​KYLLÄ

Vaikka pilotin suunnittelu tehtiin lyhyellä aikavälillä, se mahdollistui yhteistyön avulla. Valmennusmateriaalissa hyödynnettiin Mielen ry.n ja Pirhan materiaalia. Kokemusasiantuntijavalmentajat kokosivat ja täydensivät sitä omista näkökulmistaan. ​

​Asiakaslähtöinen toimintamalli on toimiva, erityisesti sitoutumisen ja motivaation kannalta. Oppimisen ja valmennuksen arvioinnista saatujen tulosten perusteella, kohdennettu valmennus ja yhteisöllisyys edistivät pilotin etenemistä suunnitellun mukaisesti. 

Haasteita tunnistettiin pilotin jatkumossa, jotka liittyivät valmennuksen jälkeen asiakasryhmän toimeksiantoihin. Tätä edistettiin sisäisesti pitämällä infoja HOPPU-hankkeen projektipäälliköiden kokouksessa ja Asiakaskokemuksen ja osallistumisen kehittämisryhmän tapaamisessa. Paikkakunnan yhteyshenkilö on edistänyt omalta osaltaan ryhmän integroitumista hyvinvointialueen toimintaan, muun muassa harjoituskeikkojen osalta Pirkanmaan kuntiin. 

Hyvinvointialueen kokemusasiantuntijamalliin saatiin lisätietoa, kuten tarve nykyisen mallin vahvemmalle koordinaatiolle. Valmennuksen jälkeen yhteyshenkilö tukee ja välittää kasvavia kokemusasiantuntijoita hyvinvointialueen palveluihin ja tarpeisiin.

Hyvinvointialueen organisaatio saa tietoa pilotoinnin toteutuksesta ja tuloksista sekä valmennusmateriaalin tukemaan kokemusasiantuntijuuden implementointia.​ KYLLÄ

Pirkanmaan hyvinvointialue ei kouluta kokemusasiantuntijoita. Pilotin mukana laadittu valmennusmateriaali tukee jatkossa toteuttamista, mikäli valmennuksia halutaan järjestää. Materiaali tukee myös soveltuvin osin ammattilaista työssään.

Pilotin kautta voidaan lisäksi arvioida, millaisia mahdollisuuksia on laajentaa toimintaa koko Pirkanmaan alueelle. KYLLÄ

Jatkossa kasvavat kokemusasiantuntijat toimivat sosiaalipalveluiden tukena paikkakunnalla, mutta toteuttavat toimeksiantoja koko hyvinvointialue laajuisesti. Sidosryhmät ovat kiinnostuneita, kuten seurakunta ja kunnan työllisyyspalvelut.​ 

Muista kehyskunnista on ollut kiinnostusta ja kyselyitä vastaavan toimintamallin toteuttamiseen myös heille. Valmennuskonsepti on valmiina, mutta toteuttamisen resurssointi avoin. Pilotin laajentaminen lisää myös osaltaan kokemusasiantuntijuuden käytön mahdollisuuksia.​

Vinkit toimintamallin soveltajille

Varatkaa aikaa suunnitteluun, niin toteutus onnistuu hyvin.

Kansikuva
Kolme ihmistä pöydän äärellä

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä