Katse kotihoidon asiakkaan suun terveyteen osana parempaa ravitsemusta
Lisäämällä kotihoidon hoitajien tietoisuutta suun terveyden vaikutuksesta kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, pyritään edistämään asiakkaiden parempaa ravitsemusta.
Suomen väestössä tapahtuu tulevien vuosikymmenten aikana muutoksia, jossa taustalla vaikuttavat syntyvyyden ja kuolemisen aleneminen. On ennustettu, että erityisesti vanhimmissa ikäryhmissä iäkkäiden määrä kasvaa samalla kun lasten ja työikäisten määrä vähenee.
Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030 tavoitteena on ikäkyvykäs Suomi. Ikäohjelmassa määritellään yhteinen suunta ja keinot, joiden avulla varaudutaan väestön ikääntymiseen. Ohjelma kannustaa mahdollisimman toimintakykyiseen ikääntymisen turvaamiseen sekä taloudellisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti kestävän palvelujärjestelmän rakentamiseen (STM:n julkaisuja 2020:31).
Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 asetti yhdeksi keinoksi ikäystävällisen Suomen tavoittelussa digitalisaation ja teknologian hyödyntämisen.
Kotihoidon asiakkaista monilla on haasteita ravitsemuksen kanssa. Paremmalla ravitsemuksen tasolla voidaan parantaa asiakkaiden vointia ja mahdollisuuksia kuntoutumiseen. Tutkitun tiedon mukaan suun terveys vaikuttaa vahvasti ravitsemuksen toteutumiseen. Suun terveyden pitkäkestoinen hoitotyö on edistänyt ikäihmisten hammasterveyttä. On tärkeää huomioida suun terveyden edistäminen myös ihmisten ikääntyessä, kun avuntarve hampaiden ja suun puhdistamisessa lisääntyy.
Ikäihmisten väestönosan kasvun myötä ja vähenevien työntekijämäärien vuoksi tarvitaan uusia teknologisia ratkaisuja tukemaan ikäihmisten kotona asumista ja ehkäisemään raskaimpiin palveluihin siirtymistä. Tarvitaan myös toimintamalleja, joiden kautta on saatavilla tietoa tarvelähtöisistä teknologioista, niiden hyödyistä ja vaikutuksista. Hoitotyön apuna oleva tekoäly voidaan valjastaa avuksi myös suun terveyden huomioimiseen.
Kotona asumista tukevan teknologian käyttöönotto linkittyy Etelä-Karjalan hyvinvointialueen strategian kärkiin, jotka ovat: henkilöstöön panostaminen, prosessit ja sujuvuus sekä palveluiden porrastus. Näillä toiminnan periaatteilla Etelä-Karjalan hyvinvointialue suuntaa palvelujaan, toimintojaan ja kehittämistään. Strategiaa kuljetetaan arkeen toimintakykyohjelman, digitalisaatio -ohjelman ja työhyvinvointiohjelman avulla. Tarkoituksena on helpottaa niin asiointia kuin työn tekemistä.
Visiomme:
Olemme edelläkävijäyhteisö, jonka vuoksi hyvinvointialueellamme on saavutettavat palvelut, Suomen hyvinvoivin väestö ja onnellisimmat työntekijät.
Missiomme:
Toimintamme lisää asukkaidemme terveyttä, toimintakykyä ja turvaa läpi elämän.
Arvot:
- Mie turvaan.
- Mie uskallan.
- Mie vastaan.
- Mie välitän.
Kehittämistyötä tehdään moniammatillisella yhteistyöllä kotihoidon ja suunterveydenhuollon kehittäjien kanssa.
Suunterveyden ja kotihoidon yhteistyön parantamista.
Kotihoidon hoitajien osaamisen lisääminen suun terveyden vaikutuksista asiakkaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin sekä ravitsemukseen.
Asiakkaiden hyvinvointia.
Kustannushyötyjä.
Pidemmällä aikavälillä pystytään seuraamaan asiakkaiden RAI-arvioinneista ravitsemuksen parantumiseen viittavia tuloksia
Yhteistyöpalavereilla neuvottelemme keinoja ja tavoitteita
Tieto-taidon nostamisella saamme motivaatiota nousemaan.
1. Kohderyhmänä Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kotihoidon työntekijät sekä palveluntarpeenarvioinnin henkilöstö, joiden osaamisen lisäämiseen suun terveydenhoidon osalta tulee kiinnittää huomioita.
2. Kohderyhmänä on Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kotihoidon asiakkaat, joiden suun terveyden ylläpito vaatii huomiota ja asiakkaiden osallistamista itsehoitoon.
Maliin kehittämisen tarve on lähtenyt kotihoidon kokemuksista, niin hoitajien, asiakkaiden ja omaisten kokemusten perusteella. Lisäksi toimintamallin tarve on noussut suun terveyden ammattilaisten huomioista. Erillistä kyselyä asiasta ei ole tehty.
Suun terveyden toimintamallissa on pyritty ottamaan koko kotihoidon asiakkaan polku huomioon aina palvelun tarpeen arviosta lähtien. Toimintamallilla pyritään selkeyttämään työnjakoa asiakkaan, omaisten ja hoitajien välillä, ettei suun terveyden ylläpito jää ilman huomiota.