Kaupungin oma uutismedia Mun Oulu
Mun Oulu on Oulun kaupungin ylläpitämä maksuton verkkolehti, joka kertoo kaupungin uutiset tuoreeltaan suoraan kaupunkilaisille. Helppolukuinen, luotettava ja viihdyttävä, kohderyhmänä kaikki kaupunkilaiset ja kotikaupungin kuulumisista kiinnostuneet ihmiset.
Yhteiskunnassamme on käynnissä peruuttamaton mediamaailman murros. Digitaalisen ja sosiaalisen median myötä jokaisesta on tullut oman elämänsä päätoimittaja. Uutisen monopoli on murtunut ja median roolin tiedon portinvartijana on hälvennyt. Tässä tilanteessa kunta ei voi enää pelkästään palvella mediaa, vaan sen on itsekin oltava media. Mun Oulu on palvelujournalismin uusi airut, jonka tavoitteena on vahvistaa kuntalaisten kotiseuturakkautta ja kuntalaisidentiteettiä. Mun Oulu kirjoittaa Oulusta ja oululaisista lämpimällä sydämellä.
Mediamaailman murros on ajanut kaupallisen median ahtaalle. Digitaalisesta sisällöstä ei olla valmiita enää maksamaan. Suomessa maksumuurit eivät kovin hyvin toimi. näin kuntalaisviestintään syntyy helposti mediatyhjiö. Tätäkin paikkaamaan on syntynyt Mun Oulu -kaupunkimedia.
Sosiaalinen media on tuonut mukanaan vaatimuksen kuntaviestinnän vuorovaikutteisuudesta. Mun Oulu tarjoaa erinomaisen palvelusivuston, joka tarjoaa mainion keskusteluherätteen kaupungin asioihin. Mun Oulu toimii alustana myös erilaisille äänestyksille sekä kilpailulle. Kuntalaisten osallisuus ja vuorovaikutus ovat Mun Oulu -kaupunkimedian ajattelun ytimessä.
Oulun kaupunkistrategiassa puhutaan elinvoimaisesta, vetovoimaisesta ja pitovoimaisesta Oulusta. Korona-aikana Mun Oulu on tarjonnut paikallisille yrittäjille mahdollisuuden esitellä toimintaansa. Olemme kertoneet Mun Oulussa laajasti kaupungin palveluista, kulttuuritapahtumista ja tarjonneet väylän päätöksenteon kysymysten käsittelyyn. Mun Oulussa julkaistiin koko kaupungin tapahtumakalenteri, jonka portaalia hyödyntää yli 80 tapahtumatoimijaa. Lisäksi Mun Oulu on ollut verraton väline koronaviestintään. Ajankohttaiset videotietoiskut terveydebnhuollon ammattilaisilta ja kaupungin johdolta ovat saaneet runsaasti kiitosta.
Kaupungin viralliset verkkosivut sisältävät yli 10 000 eri sivua. Siellä viestintää on vaikea fokusoida. Mun Oulussa puhutaan Oulusta kuvilla. Ajatus kuvallisen Oulun kehittämisestä on noussut uudella tavalla lentoon. Mun Oulu on liikkuvan kuvan, podcastien ja kuvajournalismin koti.
Oulun kaupungin asiakkaita on jo nyt kuluneen vuoden aikana osallistettu monin eri tavoin. Esimerkkeinä ruohonjuuritasolta Oulun Varhaiskasvatuksen 120-vuotisjuhlat, jonka päätapahtuma stiimattiin Mun Oulun sivuilta ja varhaiskasvatuksen kaikki yksiköt olivat mukana. Juhlan tekeminen yhdessä varhaiskasvattajien kanssa juurrutti heihin myös ajatuksen, että aina voi pirauttaa Mun Ouluun ja pyyttää toimittajaa päiväkodille tekemään juttua. Tämä tapa on yleistynyt muutenkin, Mun Oulu saa kuntalaisilta ja kaupungin työntekijöiltä hurjasti juttuvinkkejä viikoittain.
Lisäksi teetimme Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden avulla julkijakyselyn, jossa kaupunkilaiset saivat laajasti kertoa toiveitaan ja ehdotuksiaan Mun Oulusta. Kyselyn tulokset ovat tässä liitetiedostona. Vastauksia tuli noin 400 kappaletta.