Mun Oulu on Oulun kaupungin ylläpitämä maksuton verkkolehti, joka kertoo kaupungin uutiset tuoreeltaan suoraan kaupunkilaisille. Helppolukuinen, luotettava ja viihdyttävä, kohderyhmänä kaikki kaupunkilaiset ja kotikaupungin kuulumisista kiinnostuneet ihmiset.

Toimintaympäristö

Yhteiskunnassamme on käynnissä peruuttamaton mediamaailman murros. Digitaalisen ja sosiaalisen median myötä jokaisesta on tullut oman elämänsä päätoimittaja. Uutisen monopoli on murtunut ja median roolin tiedon portinvartijana on hälvennyt. Tässä tilanteessa kunta ei voi enää pelkästään palvella mediaa, vaan sen on itsekin oltava media. Mun Oulu on palvelujournalismin uusi airut, jonka tavoitteena on vahvistaa kuntalaisten kotiseuturakkautta ja kuntalaisidentiteettiä. Mun Oulu kirjoittaa Oulusta ja oululaisista lämpimällä sydämellä.

Mediamaailman murros on ajanut kaupallisen median ahtaalle. Digitaalisesta sisällöstä ei olla valmiita enää maksamaan. Suomessa maksumuurit eivät kovin hyvin toimi. näin kuntalaisviestintään syntyy helposti mediatyhjiö. Tätäkin paikkaamaan on syntynyt Mun Oulu -kaupunkimedia.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Sosiaalinen media on tuonut mukanaan vaatimuksen kuntaviestinnän vuorovaikutteisuudesta. Mun Oulu tarjoaa erinomaisen palvelusivuston, joka tarjoaa mainion keskusteluherätteen kaupungin asioihin. Mun Oulu toimii alustana myös erilaisille äänestyksille sekä kilpailulle. Kuntalaisten osallisuus ja vuorovaikutus ovat Mun Oulu -kaupunkimedian ajattelun ytimessä.

Oulun kaupunkistrategiassa puhutaan elinvoimaisesta, vetovoimaisesta ja pitovoimaisesta Oulusta. Korona-aikana Mun Oulu on tarjonnut paikallisille yrittäjille mahdollisuuden esitellä toimintaansa. Olemme kertoneet Mun Oulussa laajasti kaupungin palveluista, kulttuuritapahtumista ja tarjonneet väylän päätöksenteon kysymysten käsittelyyn. Mun Oulussa julkaistiin koko kaupungin tapahtumakalenteri, jonka portaalia hyödyntää yli 80 tapahtumatoimijaa. Lisäksi Mun Oulu on ollut verraton väline koronaviestintään. Ajankohttaiset videotietoiskut terveydebnhuollon ammattilaisilta ja kaupungin johdolta ovat saaneet runsaasti kiitosta.

Kaupungin viralliset verkkosivut sisältävät yli 10 000 eri sivua. Siellä viestintää on vaikea fokusoida. Mun Oulussa puhutaan Oulusta kuvilla. Ajatus kuvallisen Oulun kehittämisestä on noussut uudella tavalla lentoon. Mun Oulu on liikkuvan kuvan, podcastien ja kuvajournalismin koti.

Oulun kaupungin asiakkaita on jo nyt kuluneen vuoden aikana osallistettu monin eri tavoin. Esimerkkeinä ruohonjuuritasolta Oulun Varhaiskasvatuksen 120-vuotisjuhlat, jonka päätapahtuma stiimattiin Mun Oulun sivuilta ja varhaiskasvatuksen kaikki yksiköt olivat mukana. Juhlan tekeminen yhdessä varhaiskasvattajien kanssa juurrutti heihin myös ajatuksen, että aina voi pirauttaa Mun Ouluun ja pyyttää toimittajaa päiväkodille tekemään juttua. Tämä tapa on yleistynyt muutenkin, Mun Oulu saa kuntalaisilta ja kaupungin työntekijöiltä hurjasti juttuvinkkejä viikoittain.

Lisäksi teetimme Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden avulla julkijakyselyn, jossa kaupunkilaiset saivat laajasti kertoa toiveitaan ja ehdotuksiaan Mun Oulusta. Kyselyn tulokset ovat tässä liitetiedostona. Vastauksia tuli noin 400 kappaletta.

Ratkaisun perusidea

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu 2021:

Kaupungissa tapahtuu jatkuvasti ja ihmisten tiedonjano kasvaa. Kaikki nämä, pienet ja suuret, asiat eivät aina ylitä perinteisen median uutiskynnystä. Miten kehitysvammaisten taidenäyttely sujui? Mitä uutta kirjaston välinelainaamo pitää sisällään? Joko Oulujoelle saa kalastuslupia?

Miksi siis kaupunki ei kertoisi asioistaan oma-aloitteisesti ja itse. Tästä ajatuksesta nousi ajatus kaupungin oman mediakanavan perustamisesta, jossa asioita voidaan kertoa selkeästi, ymmärrettävästi ja ihmisläheisesti. 

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Mun Oulun juurruttaminen on vielä kesken. Se pitää sisällään kaksi eri tasoa: kaupunkilaisten tietoisuuden taso ja viestintäryhmän tekemisen taso.

Ensimmäinen taso pitää sisällään tunnettuuden lisäämisen ja Mun Oulu -brändin tunnetuksi tekemisen. Tätä edesautoimme 1-vuotissyntymäpäiväkampanjalla, joka piti sisällään sähköistä somemainontaa ja videoita. Kampanjan pääteema ja slogan oli Mikä on Sun Oulu? Saimme ihmisiltä noin 800 vastausta, joissa esiteltiin henkisiä ja fyysisiä, positiivisia asioita Oulusta. Ohessa linkkit videoihin, juttuun sekä somekampanjan tuloksiin.

Toinen taso on selkeästi uuden toimintamallin muodostuminen kaupungin ammattiviestijöiden kanssa. Jokaisen viestijän täytyy ensinnä oivaltaa, miten Mun Oulun verkkomedia antaa heidän omille viesteilleen uuden kanavan kuntalaisten tietoisuuteen. Sen selkeinä etuina on helppolukuisuus ja visuaalisuus. Pohjana on journalistinen ote ja juttumuoto. Tätä olemme alustaneet perustamalla ja uusimalla Oulun kaupungin kuva- ja mediapankin, josta esimerkiksi kuvien lataaminen on helppoa. Myös tätä varten on palkattu oma valokuvaaja ja perustettu studio.

Olemme tämän II kehittämistason ensimmäisessä vaiheessa. Työpajojen avulla olemme avanneet viestijöille konkreettisia keinoja, miten he voivat Mun Oulua hyödyntää. Esimerkiksi Oulun kaupungin tapahtumatiimi voi perinteisten tiedotteiden lisäksi tehdä Mun Ouluun juttuja, videoita, podcasteja ja niin edelleen.

Seuraava vaihe on kouluttautuminen, miten jokainen tiedottaja voi helposti opetella kirjoittamaan uutisia ja juttuja. Tätä teemme koko ajan myös parhaillaan yksilökohtaisesti, eli Mun Oulun toimituspäällikkö opettaa ja oheistaa arjessa yksittäisiä tiedottajia kirjoittamaan.

Suurin osa tästä toiminnasta on jo olemassa Oulun kaupungin konserniviestinnän budjetissa, eikä erityisiä lisäresursseja ole tarvittu.

Liitteet
Mikä on Sun Oulu? Kymmenen oululaista kertoo kuvin ja sanoin.
Vinkit toimintamallin soveltajille

Mun Oulu -toimintamallin johtotähtenä on kaikenaikaa ollut rohkeus, ammattimaisuus, ideointi ja ihmisläheisyys. Sen sisällöt on helposti suunnattavissa eri kohderyhmille ja toimintaympäristöihin. Oikeastaan vain mielikuvitus on rajana. Sivustolla on helppo yhdistää vaikka Oulu Sinfonian suoria konserttilähetyksiä, lukijakilpailuja, kuntalaiskyselyjä, kansalaisaktiivisuutta ja rakentaa siltoja kaupungin eri toimijoiden ja kansalaisten välillä.

Yhtenä sudenkuoppana mainittakoon, että on syytä etukäteen huolehtia, ennen verkkomedian avautumista, kertoa ja luoda hyvät suhteet jo olemassa oleviin medioihin ja paikallisiin lehtitaloihin. Uuden kaupunginmedian perustaminen voi niissä herättää pelkoa ja epäluuloja esimerkiksi kaupungin tasapuolisen tiedottamisen periaatteen unohtumisesta. Näin ei ole Oulussa käynyt,

Parasta tietysti olisi, jos heidän kanssaan löytyisi hedelmällisiä yhteistyömalleja. Mun Oulu on tehnyt yhteistyötä markkinoinnin saralla esimerkiksi maakunnan päälehden kanssa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Parasta Mun Oulun kehittämisessä on ollut hurja lukijamäärän kasvu. Vuonna 2020 ensimmäisten kuukausien aikana kävijämäärä viikossa oli noin 5000. Vuotta myöhemmin 2021 lukijämäärä oli kasvanut viikossa jo reilusti yli 15 000 keskimääräisen kävijän. 

Mun Oulu on siis ohittanut taaperoiän ja jo pinkaisemassa juoksuun, mutta se on tullut jäädäkseen.

Silti tällaista verkkomediaa on päivitettävä jatkuvasti, se ei ole oikeastaan koskaan täysin valmis. Sen visuaalista ilmettä kehitetään, esimerkiksi parhaillaan olemme uusimassa uutissivuston navigaatiota eli päävalikkoa.

Lisäksi sivuston tunnettuvuuden lisääntyessä, teemme jatkuvasti valintaa etusivun bannereiden kanssa. Pyyntöjen määrä kaupungin eri toimijoilta on kasvanut niin paljon, että etusivun tila ei tahdo riittää. Kehitteillä on vakiobannereiden ja vuorottelevien toimijoiden malli.