Keinoja ja ymmärrystä vaativiin vuorovaikutustilanteisiin-valmennus
Valmennuksessa osallistujat pääsevät kehittämään keskusteluälykkyyttä ja tutustumaan vaativien tilanteiden asiantuntijoiden keinoihin työnohjauksellisessa ympäristössä. Taitoja voi soveltaa vaativiin yksilökeskusteluihin ja verkostotyöhön.
Vaativan vuorovaikutuskoulutuksen pilotti toteutetaan Varsinais-Suomen hyvinvointialueella. Se on suunnattu si-so-te ja järjestö puolen asiantuntijoille ja heidän esihenkilöilleen.
Koulutuksen laadukas toteutuminen vaatii monialaisen verkoston mukanaoloa. On huomattu, että vain yhden toimialan kehittäminen ei tuo toivottua tulosta. Toisaalta vaikuttavuutta on saatu aikaiseksi nimenomaan kehittämällä yhteisiä vuorovaikutuksen tapoja ja areenoja. Vaativan
vuorovaikutuskoulutuksen kiinnittäminen rakenteisiin tapahtuu pilotoinnin kehittämisen osana samalla, kun Varsinais-Suomen hyvinvointialueen koordinoima YTA-tasoinen yhteistyörakenne rakentuu.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden tulee muodostaa asiakkaan tai potilaan näkökulmasta toimiva kokonaisuus ja niitä on integroitava yhteen. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain (612/2021, 10 §) mukaan tulevilla hyvinvointialueilla on vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen yhteensovittamisesta kokonaisuuksiksi yhdenvertaisten palveluiden varmistamiseksi koko maassa. Sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteensovittaminen vähentää päällekkäistä toimintaa ja luo jatkuvuutta, mikä vaikuttaa kustannuksiin, tarvittaviin resursseihin sekä palvelun laatuun ja asiakastyytyväisyyteen. Tärkeimpiä keinoja vähentää henkilöstötarvetta ovat muun muassa systemaattinen asianmukaisten hoito- tai asiakassuunnitelmien käyttöönotto yli organisaatiorajojen, palveluketjujen ja -kokonaisuuksien määrittely sekä paljon palveluita tarvitsevien varhainen löytäminen. Keskeistä on uusien toimintatapojen sekä eri ammattilaisten välinen hyvä yhteistyö, jota tarvitaan toimintaa kehitettäessä ja haasteita ratkottaessa (STM 2023).
STM:n selvitysraportissa monialaisesta yhteistyöstä havaittiin, että osaamisalueissa ja -sisällöissä kytkeytyy toisiinsa kaksi keskeistä palvelujärjestelmäuudistukseen liittyvää tavoitetta - asiakaslähtöisyys ja eri ammattilaisten välinen yhteistyö. Tärkeäksi osaksi asiakaslähtöistä yhteistyötä muodostuu ammattilaisen kyky muodostaa yhteistyösuhde asiakkaan kanssa. Toimiva suhde edellyttää vuorovaikutustaitoja ja asiakasorientoitunutta asennetta. (Timperi 2022.)
Lähteet:
Sosiaali- ja terveysministeriö (2023). Tiekartta 2022-2027. Sosiaali- ja terveysalan henkilöstön riittävyyden ja saatavuuden turvaaminen. Sosiaali- ja terveysministeriö Helsinki. Tiekartta 2022–2027 - Sosiaali- ja terveysalan henkilöstön riittävyyden ja saatavuuden turvaaminen (valtioneuvosto.fi)
Timperi T. (2022) Sote-integraation edellyttämä monialainen yhteistyöosaaminen. Selvityshenkilön raportti. STM.
Vaativissa tilanteissa olevia asiakasryhmiä on tunnistettu ja määritelty jo LAPE-hankekauden aikana (LAPE). Usein puhutaan ilmiöistä, joiden taustalla on kompleksisuuden ja monialaisen yhteisasiakkuuden tarve, johon linkittyy vaatimus tehdä intensiivisesti yhteistyötä yli perinteisten ammattirajojen. OT:ssa on tunnistettu vuorovaikutustaitojen lisäämisen tarve etenkin moniammatillisessa yhteistyössä erilaisissa toimintaympäristöissä. Ajatusta tukee myös tutkimus, jossa todetaan, että johtajien ja työntekijöiden tulee osata toimia hajautetuissa ja verkostomaisissa organisaatioissa monialaista yhteistyötä tehden ja työtä kehittäen (Juujärvi ym. 2019).
Kompleksisten tilanteiden ratkaiseminen vaatii monialaista toimijuutta, transprofessionaalisuutta ja runsasta vuorovaikutusta eri toimijoiden kesken, jotta asiakas tulee autetuksi. Tällainen yhteistyö ja keskinäinen vuoropuheluareena tulee tietoisesti ja suunnitelmallisesti rakentaa ja sitä varten tarvitaan moninaisia vuorovaikutustaitoja kaikille verkoston toimijoille. Vaativan vuorovaikutuskoulutuksen pilotti tarjoaa areenan tämänkaltaisen osaamisen vahvistamiseen vaativimpien palveluiden rakentamiseksi.
Pilotin asiakkaana on rajattu määrä vaativaa vuorovaikutustyötä tekevät monialaiset ammattilaiset, jotka tarvitsevat työssä erityisiä vuorovaikutustaitoja kohdatessaan vaativia ja paineisia vuorovaikutustilanteita. Kohderyhmänä on myös valikoitu edustus asiantuntijoiden esihenkilöitä. Asiantuntijoiden kautta hyödynsaajina ovat heidän asiakkaansa ja monialainen verkosto.
Kohderyhmänä 21 hengen moniammatillinen ryhmä. Edustus lastensuojelusta, lastenpsykiatrialta, nuorisopsykiatrialta, sivistystoimesta (sairaalakoulu) sekä ensi- ja turvakotiyhdistyksestä Turusta. Jokaiselta sektorilta on vähintään kaksi edustajaa. Näin turvataan osaamisen jalkautuminen kyseiseen yksikköön.
Lähteet:
Juujärvi S. Sinervo T. Laulainen S. Niiranen V. Kujala S. Heponiemi T & Keskimäki I. Sote-ammattilaisten yhteinen osaaminen sosiaali- ja terveydenhuollon muutoksessa. THL. 3/2019.