Keinoja ja ymmärrystä vaativiin vuorovaikutustilanteisiin-valmennus
Valmennuksessa osallistujat pääsevät kehittämään keskusteluälykkyyttä ja tutustumaan vaativien tilanteiden asiantuntijoiden keinoihin työnohjauksellisessa ympäristössä. Taitoja voi soveltaa vaativiin yksilökeskusteluihin ja verkostotyöhön.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Valmennuksessa osallistujat pääsevät kehittämään keskusteluälykkyyttä ja tutustumaan vaativien tilanteiden asiantuntijoiden keinoihin työnohjauksellisessa ympäristössä. Taitoja voi soveltaa vaativiin yksilökeskusteluihin ja verkostotyöhön.
Toimintamallin kuvaus
STM:n selvitysraportissa monialaisesta yhteistyöstä havaittiin, että osaamisalueissa ja -sisällöissä kytkeytyy toisiinsa kaksi keskeistä palvelujärjestelmäuudistukseen liittyvää tavoitetta - asiakaslähtöisyys ja eri ammattilaisten välinen yhteistyö. Tärkeäksi osaksi asiakaslähtöistä yhteistyötä muodostuu asiantuntijan ja ammattilaisen kyky muodostaa yhteistyösuhde asiakkaaseen. Toimiva suhde asiakkaaseen edellyttää vuorovaikutustaitoja ja asiakasorientoitunutta asennetta. Asiakaslähtöisyyttä taas on vaikea toteuttaa ilman riittävää palvelujärjestelmän tuntemusta ja monialaista yhteistyötä (Timperi 2022.)
Vuorovaikutusosaaminen on erityisen keskeistä lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskentelevillä ammattilaisilla. Sosiaalityöntekijöiden osaamisen vahvistamisessa kiinnitettiin huomiota erityisesti vuorovaikutustaitoihin. Työntekijän ja asiakkaan välinen vuorovaikutus on sosiaalityön ydintä, ja vuorovaikutustaidot ovat yksi keskeisistä osaamisen osa-alueista, johon tutkimusalan ja kehittäjien tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Vuorovaikutuksen laadun ei tulisi nojata työntekijöiden luontaisiin taitoihin tai perustutkintoon sisältyviin muutaman opintopisteen kurssiharjoituksiin, vaan osaamisen varmistamiseksi tarvitaan enemmän vuorovaikutustutkimusta ja tutkimukseen perustuvaa koulutusta. (Aaltio & Isokuortti 2021.)
Nyt toteutettava pilotti hyödyntää maksimaalisella tavalla vaikuttavuustietoa vaativien vuorovaikutustaitojen syventämiseksi, erityisesti kompleksissa ja konfliktoituneissa tilanteissa.
COPE-hankkeen jälkeen tehdyn policy briefin mukaan vuorovaikutustaitojen opiskelun tulisi olla näkyvä osa sosiaali- ja terveysalan koulutusohjelmia. Sen pitäisi perustua tutkittuihin, näyttöön perustuviin ja vaikuttaviin lähestymistapoihin ja menetelmiin. Asiakaslähtöinen työskentely edellyttää ammattilaiselta ei-tietämisen asennetta ja uskoa asiakkaan voimavaroihin valmiiden vastausten antamisen sijaan. Myös simulaatiopedagogiikassa voidaan hyödyntää aidontuntuisia tilanteita arvojen, asenteiden ja taitojen oppimisessa (Juujärvi ym.2019.)
Vuorovaikutustaitojen opettelua tulisi porrastaa. Porrasteisen palvelujärjestelmän etuja on osoitettu kansainvälisissä tutkimuksissa. On todettu, että suurelle osalle apua tarvitsevista riittää nopeasti alkavat lyhyet interventiot (Terapiat etulinjaan 2023). Perustason tilanteisiin sopii erityisen hyvin puheeksiotto tai Lapset puheeksi -menetelmä. Vaativien palveluiden osalta tarvitaan moninaisempia vuorovaikutustaitoja. Tällaista ajattelua tukee mm. sosiaalialan portaisuus, jolla tarkoitetaan erityisen vaativien ja harvoin tarvittavien palvelujen tai niiden edellyttämän toiminnan tai osaamisen kokoamista valtakunnallisesti tai alueellisesti toimiviksi kokonaisuuksiksi, jonka osalta STM on käynnistänyt selvitystyön palvelurakenteen ja vaikuttavuuden kehittämiseksi (STM 2023).
Länsirannikon OT-keskushankkeen yhtenä tehtävänä on ammattilaisten osaamisen vahvistaminen. Tämän vaativan vuorovaikutuskoulutus pilotin tarkoituksena on vahvistaa ammattilaisten vuorovaikutusosaamista ja tilannetajua vaativissa tilanteissa, ymmärtää etukäteisvalmistautumisen, palautumisen ja reflektoinnin merkitys omaan hyvinvointiin ja jaksamiseen liittyen. Pilotin kautta saa työvälineitä painetilanteisiin.
Vaativia vuorovaikutustilanteita voidaan opetella ja kehittää, jos perustaidot ovat hallussa. Simulaatiot tukevat tutustumista vaativiin tilanteisiin ja mahdollistavat omien toimintatapojen analysoinnin, sekä antavat mahdollisuuden tunnistaa ja vaikuttaa omiin reaktioihin.
Koulutuksen tavoitteena on löytää kullekin osallistujalle käytännön työssä sovellettavia toimintamalleja ja uusia käytännön työvälineitä vaativien keskustelu- ja konfliktitilanteiden hoitamiseen. Tavoitteena tilannetajun paraneminen painetilanteissa, vaativien tilanteiden luontevampi kohtaaminen sekä stressinhallintataitojen lisääntyminen vaativissa vuorovaikutustilanteissa. Menetelminä koulutuksessa käytetään luentoja, työnohjauksellisia keskusteluja, triokävelyitä, harjoitteita, yleiskeskusteluja, ennakkotehtäviä ja välitehtäviä.
Koulutus toteutetaan kolmena päivänä hankekauden aikana. Koulutuksessa osallistujat pääsevät kehittämään keskusteluälykkyyttä ja tutustumaan vaativien tilanteiden asiantuntijoiden toimivimpiin keinoihin työnohjauksellisessa ympäristössä. Taidot ovat sovellettavissa vaativiin asiakastilanteisiin, työpaikan keskusteluihin, konflikteihin yksilökeskusteluista neuvotteluihin, johtamiskeskusteluihin sekä erilaisiin painetilanteisiin.
Kouluttajina toimivat Turun kauppakorkeakoulun työelämäprofessori, työpsykologian tohtori ja KM Helena Åhman, joka on perehtynyt erityisesti konfliktoituneiden tilanteiden ratkaisemiseen ja johdon erityiskysymyksiin vaativissa vuorovaikutustilanteissa, sekä KM, työnohjaaja Sirpa Lautjärvi. Hän erityisosaamistaan on organisaatioiden fuusioihin liittyvät kysymykset sekä vaativien vuorovaikutustilanteisiin liittyvien onnistumisen esteiden tunnistaminen.
Koulutuspäivien sisältö:
Päivä 1 Keskusteluälykkyys ja itsetuntemus
Päivä 2 Tunteet vaativissa tilanteissa
Päivä 3 Käytännön keskusteluosaaminen
Lähteet:
Lähteet:
Aaltio E. Isokuortti N. Lastensuojelun tutkimusperustan vahvistamisen haasteita ja mahdollisuuksia. Kasvun tuki aikakauslehti 2/2021. kasvun-tuki-02-2021-aaltio.pdf (kasvuntuki.fi)
Juujärvi S. Sinervo T. Laulainen S. Niiranen V. Kujala S. Heponiemi T & Keskimäki I. Sote-ammattilaisten yhteinen osaaminen sosiaali- ja terveydenhuollon muutoksessa. THL. 3/2019.
Sosiaali- ja terveysministeriö 2023. STM käynnistää selvitykset sosiaalihuollon palvelurakenteen ja vaikuttavuuden kehittämiseksi - Sosiaali- ja terveysministeriö. Luettu 9.8.2023.
Vaativan vuorovaikutuskoulutuksen pilotti toteutetaan Varsinais-Suomen hyvinvointialueella. Se on suunnattu si-so-te ja järjestö puolen asiantuntijoille ja heidän esihenkilöilleen.
Koulutuksen laadukas toteutuminen vaatii monialaisen verkoston mukanaoloa. On huomattu, että vain yhden toimialan kehittäminen ei tuo toivottua tulosta. Toisaalta vaikuttavuutta on saatu aikaiseksi nimenomaan kehittämällä yhteisiä vuorovaikutuksen tapoja ja areenoja. Vaativan
vuorovaikutuskoulutuksen kiinnittäminen rakenteisiin tapahtuu pilotoinnin kehittämisen osana samalla, kun Varsinais-Suomen hyvinvointialueen koordinoima YTA-tasoinen yhteistyörakenne rakentuu.
Vaativissa tilanteissa olevia asiakasryhmiä on tunnistettu ja määritelty jo LAPE-hankekauden aikana (LAPE). Usein puhutaan ilmiöistä, joiden taustalla on kompleksisuuden ja monialaisen yhteisasiakkuuden tarve, johon linkittyy vaatimus tehdä intensiivisesti yhteistyötä yli perinteisten ammattirajojen. OT:ssa on tunnistettu vuorovaikutustaitojen lisäämisen tarve etenkin moniammatillisessa yhteistyössä erilaisissa toimintaympäristöissä. Ajatusta tukee myös tutkimus, jossa todetaan, että johtajien ja työntekijöiden tulee osata toimia hajautetuissa ja verkostomaisissa organisaatioissa monialaista yhteistyötä tehden ja työtä kehittäen (Juujärvi ym. 2019).
Kompleksisten tilanteiden ratkaiseminen vaatii monialaista toimijuutta, transprofessionaalisuutta ja runsasta vuorovaikutusta eri toimijoiden kesken, jotta asiakas tulee autetuksi. Tällainen yhteistyö ja keskinäinen vuoropuheluareena tulee tietoisesti ja suunnitelmallisesti rakentaa ja sitä varten tarvitaan moninaisia vuorovaikutustaitoja kaikille verkoston toimijoille. Vaativan vuorovaikutuskoulutuksen pilotti tarjoaa areenan tämänkaltaisen osaamisen vahvistamiseen vaativimpien palveluiden rakentamiseksi.
Pilotin asiakkaana on rajattu määrä vaativaa vuorovaikutustyötä tekevät monialaiset ammattilaiset, jotka tarvitsevat työssä erityisiä vuorovaikutustaitoja kohdatessaan vaativia ja paineisia vuorovaikutustilanteita. Kohderyhmänä on myös valikoitu edustus asiantuntijoiden esihenkilöitä. Asiantuntijoiden kautta hyödynsaajina ovat heidän asiakkaansa ja monialainen verkosto.
Kohderyhmänä 21 hengen moniammatillinen ryhmä. Edustus lastensuojelusta, lastenpsykiatrialta, nuorisopsykiatrialta, sivistystoimesta (sairaalakoulu) sekä ensi- ja turvakotiyhdistyksestä Turusta. Jokaiselta sektorilta on vähintään kaksi edustajaa. Näin turvataan osaamisen jalkautuminen kyseiseen yksikköön.
Lähteet:
Juujärvi S. Sinervo T. Laulainen S. Niiranen V. Kujala S. Heponiemi T & Keskimäki I. Sote-ammattilaisten yhteinen osaaminen sosiaali- ja terveydenhuollon muutoksessa. THL. 3/2019.
Vaativan vuorovaikutuskoulutuksen pilotti rakentuu vaikuttavuustiedon kokonaisvaltaiselle hyödyntämiselle. Huomio kiinnittyy erityisesti psyykkisestä kuormittuvuudesta palautumiseen, työhyvinvointiin, toimijoiden väliseen yhteistyöhön, sekä työmäärän vähentämiseen. Tämä tapahtuu tekemällä oikeita asioita oikealla tavalla.
Osallistujat pystyvät hyödyntämään saamansa oppia paitsi omassa asiakastyössään, myös verkostotyössä. Eri toimijoista koottu osallistujaryhmä oppii myös toisiltaan, saaden yhtenäisiä toimintatapoja käyttöönsä. Se helpottaa ja tiivistää jatkossa yhteistyötä. Esihenkilöiden mukaantulon kautta vahvistetaan kunkin mukaan kutsutun tahon sisäistä työskentelyä vaativien tilanteiden osalta. Esihenkilö pystyy käyttämään työssään erilaisissa neuvotteluissa ja painetilanteissa menetelmiä, joita koulutus tarjoaa. Tätä kautta myös muut työyhteisössä pääsevät kiinni menetelmiin ja hyötymään niistä.
Pilotointivaiheessa koulutuksen järjestämisen resurssi tulee hankkeelta. Jokainen toimijataho huolehtii osallistujiensa omista kustannuksista. Varsinainen koulutus toteutetaan ostopalveluna. Näin saadaan erityisasiantuntijat suunnittelemaan ja toteuttamaan Vaativan vuorovaikutuskoulutuksen jatko.
Vaativan vuorovaikutuskoulutuksen pilotoinnin vaikutuksista tehdään selvitys. Ennakolta arvioidaan, että osaamisen vahvistamisen kautta voidaan vaikuttaa myönteisesti oikeusprosessien vähenemiseen, asiantuntijoiden vuorovaikutustaitojen vahvistumisen kautta työn mielekkääksi kokemiseen, psyykkisen kuorman vähenemiseen ja työhön sitoutumiseen aiempaa vahvemmin. Yhteistyösuhteiden odotetaan paranevan sekä asiakkaaseen että verkostoon päin. Pitkällä aikavälillä vaativien vuorovaikutustilanteiden vaikutukset vähenevät palautumisen parannuttua, joka omalta osaltaan vähentää työntekijävaihdoksia ja kustannusvaikutuksia.
Varsinaisessa implementaatioprosessin kuvauksessa käytetään neljään vaiheeseen jakautuvaa EPIS- mallia, joka on suunnattu erityisesti lapsi- ja perhepalveluihin ja se tukee mallin käyttöönotossa. Malli jaetaan neljään eri vaiheeseen:
1) Kartoitusvaiheessa (Exploration) tärkeintä on luoda yhteisesti jaettu ymmärrys siitä, miten asiat olisivat, jos ne olisivat hyvin ja minkä pitäisi muuttua, jotta tähän päästäisiin. Lisäksi kartoitusvaiheessa on selvitettävät organisaation tai palvelujärjestelmän valmius tehtävään muutokseen. Muutosvalmiutta tulee tarkastella eri tasoilla. Lisäksi on varmistettava riittävä tiedotus, resurssit ja osaaminen
2) Valmisteluvaiheessa (Preparation) luodaan organisaation strategia, jossa määritellään muutoksen tavoitteet, päämäärät ja keinot myös pidemmällä ajanjaksolla. Tämän jälkeen siirrytään
3) Juurruttamisvaiheeseen (Implementation) ja
4) Ylläpitovaiheeseen (Sustainment) (Kasvun tuki 2023.)
Kartoitusvaiheessa on aiempien tutkimusten kautta perehdytty vuorovaikutustaitojen merkitykseen mikä korostuu vaativalla tasolla. Vaikuttavuuden arvioinnin näkökulmasta alkumittaukset ovat tärkeitä, jotta voidaan arvioida koulutuksen vaikuttavuutta. Merkityksellistä pilotin aikana on kuitenkin myös jatkuva arviointi ja palvelumuotoilun elementtien mukaan arvioinnissa on mukana pieni monialainen ryhmä, joka koostuu osallistujista, OT-hankkeen tiimistä ja kouluttajista, jolloin voidaan tehdä tarpeenmukaisia muutoksia. Toteutuksessa mukana olevien ja eri koulutustahojen kanssa (ammattikorkeat/ yliopisto/ kesäyliopisto) arvioidaan erikseen, minne vaativan vuorovaikutuskoulutuksen kokonaisuutta voidaan tarjota laajemmin pilotin jälkeen.
Lähteet:
Kasvun tuki (2023) Implementointiopas - Kasvun tuki www.kasvuntuki.fi. Luettu 27.3.2023.
Lähtotilanteen selvittämiseksi kouluttajien toimesta lähetettiin alkukysely, joka oli anonyymi, vastaajia oli 21 ja siinä kartoitettiin yleisesti osallistujien aiempia haasteita ja keinoja selviytyä vaativista vuorovaikutustilanteista. Avoimet kysymykset on luokiteltu, joten yksittäistä vastaajaa ei voida tunnistaa. Alkukyselyssä lähtötilannetta kartoitettiin kysymällä minkä taitojen toivoisit vahvistuvan koulutuksen aikana.
Vaikeiden asioiden ottaminen rohkeasti esille 42.86% (9)
Oman stressitason säätäminen haastavissa tilanteissa. 38.10% (8)
Ymmärrys siitä, miten haastaviin keskusteluihin kannattaa valmistautua. 33.33% (7)
Luontevuus kun kohtaan konflikteja ja haastavia keskusteluja. 23.81% (5)
Sopivien menetelmien/toimintamallien löytäminen vaativiin tilanteisiin. 61.90% (13)
Oma epävarmuus tai muut omat epämiellyttävät tunteet. 28.57% (6)
Toisten tunteiden kohtaaminen niin, että keskustelua voidaan jatkaa. 28.57% (6)
Palautteen pyytäminen haastavien keskustelujen jälkeen. 23.81% (5)
Kysymyksessä mitkä ovat vaikeimpia keskusteluja mihin törmäät työssäsi ja mikä on tehnyt niistä haastavia, vastauksia löydettiin kolmella tasolla. Asiakastyössä haastaviksi nousivat vanhempien kohtaaminen, kun vastustusta, tyytymättömyyttä tai erimielisyyttä, vaikeat ilmiöt lapsilla ja nuorilla, valituksia tehneet asiakkaat ja päätökset, joissa joutuu rajoittamaan perusoikeuksia. Ammattilaisten välisen yhteistyön haasteeksi nousivat verkostot, joissa yhteistä ymmärrystä ei synny, ylivirittyneet ja voimakkaat tunnelataukset keskustelukumppanilla, vaikeat konfliktitilanteet työyhteisössä ja alaisen toimintaan puuttuminen, negatiivisen palautteen antaminen rakentavasti sekä eri hallinnonalojen väliset erimielisyydet. Yksilön kokemuksina nousivat esiin tilanteet, joissa on kokemus alistetuksi tulemisesta, oman vireystilan huomiotta jättäminen, tasapainottelu eri käsitysten kanssa, vaikeus puhua harkitusti ja johdonmukaisesti sekä kireä ilmapiiri.
Moniammatillisen työn haasteiksi nousivat eri ammattiryhmien väliset jännitteet, ei tunneta toisten työtä, yhteinen tavoite ja ymmärrys puuttuvat, ylikävely, vähättely, syyttely ja kyräily, vastuun siirto, valta-asemien taistelu, oman roolin, osaamisen tai näkökulman korostaminen, sitoutumattomuutta yhteisiin tavoitteisiin, tietosuoja, konfliktoituneet tapaamiset, kiire, yhteistyön vähäisyys ja yhteistyön rakentaminen vie paljon aikaa.
Keinot, jotka ovat auttaneet onnistumaan vaativissa keskusteluissa olivat omien tunteiden säätely, tilanteisiin valmistautuminen, rauhallisuus, avoimuus, selkeys, työkavereiden tuki ennen ja jälkeen, ennakkoluulojen ja asenteiden syrjään laittaminen, ymmärrys toisen tilanteesta, tauottaminen ja verkostoon tutustuminen etukäteen.
Vastauksia mihin kysymyksiin koulutuksessa toivottiin vastauksia, olivat tunteiden ja stressitason säätely, keinoja epävarmuuden sietämiseen, valmistautuminen, puheeksiotto, miten sitouttaa toimijoita yhteiseen tavoitteeseen, keskustelun kulku, konfliktien selvittely, tapoja rauhoittaa aggressiivinen henkilö tai miten hallita tunneryöpyt, palautuminen ja esimiehen rooli.
Viimeisenä kysyttiin minkä ominaisuuden tai taidon toivot vahvistuvan ja sieltä nousivat mm. itsevarmuus, rohkeus, neuvottelun ja kuuntelun taidot, tunteiden tunnistamisen merkitys ja erilaisten ratkaisumallien löytäminen.
Loppupalautteessa vastaajia oli 16 ja siinä kysyttiin ensimmäisenä mihin näistä jo alkukyselyssä mainittuihin asioihin sait vastauksia tai näkökulmia.
Vaikeiden asioiden ottaminen rohkeasti esille. 37.50% (6)
Oman stressitason säätäminen haastavissa tilanteissa. 56.25% (9)
Ymmärrys siitä, miten haastaviin keskusteluihin kannattaa valmistautua. 62.50% (10)
Luontevuus kun kohtaan konflikteja ja haastavia keskusteluja. 12.50% (2)
Sopivien menetelmien/toimintamallien löytäminen vaativiin tilanteisiin. 56.25% (9)
Oma epävarmuus tai muut omat epämiellyttävät tunteet. 18.75% (3)
Toisten tunteiden kohtaaminen niin, että keskustelua voidaan jatkaa. 43.75% (7)
Palautetteen pyytäminen haastavien keskustelujen jälkeen. 31.25% (5)
Kokonaisarvosana koulutukselle oli 9 (asteikolla 4 heikko, 10 kiitettävä) ja osallistujat kokivat vuorovaikutustaitojensa vahvistuneen vaativissa tilanteissa koulutuksen aikana 8 (asteikolla 4 ei lainkaan ja 10 erittäin paljon). Tästä ei lähtötason mittaamista ollut.
Osallistujien mielestä parasta valmennuksessa oli yhteinen keskustelu, jossa erityisesti kokemusten ja asioiden jakaminen ja pohtiminen sekä eri näkökulmat ja yhdessäolo. Positiivisena nähtiin myös monialainen vuorovaikutus, moniammatillinen ryhmä, yhteiset harjoitukset, kouluttajat ja asiantuntijuus sekä vinkit ja menetelmät vaativiin vuorovaikutustilanteisiin.
Kouluttajat koettiin erittäin asiantuntevina ja hyvin yhdistetty si-so-te-näkökulma. Hyvänä nähtiin myös ettei puhelimet häirinneet koulutuspäivinä. Paikka jakoi mielipiteitä ja siihen kiinnitettävä jatkossa huomiota.
Vaikutusten arvioinnin näkökulmasta on merkityksellistä lähtötason mittaaminen ja sama kysymys toistuu loppuarvioinnin yhteydessä, jotta saadaan luotettavaa tietoa vaikutuksista. Vaikuttavuustavoitteet ovat asetettu etukäteen ja niitä voidaan arvioida vasta myöhemmin.