Etäkeittiötoiminnan avulla eväitä arjen hallintaan ja hyvinvointiin!

Globaali koronapandemia siirsi kasvokkaisen kohtaamisen verkkoon - tähän tarpeeseen vastasi Tukikohta ry:n Väylä  ja Suunta -kurssien etäkeittiötoiminta!

Toimintaympäristö **

Koronapandemian vuoksi monet matalan kynnyksen päihdetyön toiminnat sulkivat oviaan tai supistivat toimintaansa. Tukikohta ry:n Väylä ja Suunta -kursseissa otettiin toinen linja: toimintaa lähdettiin toteuttamaan niillä välineillä ja niissä raameissa, mikä mahdollista oli. Näin syntyi etänä toteutettavaa keittiöryhmätoimintaa.

Kohderyhmän asiakkaat

Tukikohta ry on pääkaupunkiseudulla toimiva päihdealan järjestö. Järjestö tarjoaa matalan kynnyksen päihdepalveluita, avohoidollista päihdekuntoutusta ja läheisten tukipalveluita. 

Väylä-kurssin tarkoitus on tarjota tukea päihteettömyyden alkutaipaleella ja Suunta-kurssin tehtävä on tukea päihdekuntoutujien työelämävalmiuksia, toimintakykyä ja arjenhallintaa.  Molempiin kursseihin kuuluu mukaan myös keittiöryhmä, jossa ryhmäläiset oppivat arjen sujuvuuden kannalta tärkeitä taitoja. 

Kursseille osallistuvien ihmisten taustat ovat moninaisia. On työissäkäyviä, työttömiä, opiskelevia, korkeakoulutettuja, peruskoulun kesken jättäneitä, sairauslomalla olevia. Jokaisella on tarpeena saada jokapäiväisestä arjesta parempaa ja omaa hyvinvointia tukevaa. Yhdistävinä tekijöinä ovat päihdehistoria ja sen aiheuttama heikompi yhteiskunnallinen asema sekä koti, jossa asua. 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Oikeanlaisia palveluita oikeaan aikaan!

Kun hyvän ja toimivan arjen rakenteet murentuvat päihteiden haitallisen käytön vuoksi, on takaisin yhteiskuntaan liittyminen usein työlästä. Tarpeen on opetella uudestaan sosiaalisia taitoja, toisten kohtaamista selvin päin, yhdessä tekemistä ja toimimista. Siksi kursseilla toimiminen onkin ennen kaikkea juuri arkielämän taitojen vahvistamista. 

Ruoka ja ravinto  arjen perustarpeita
Arjessa yksi kantava tekijä on kaikilla ruoka. Terveellisen, edullisen ja monipuolisen ruoan hankkiminen sekä valmistaminen on vaikeassa elämäntilanteessa usein jopa ylitsepääsemätöntä. Kun arjesta ei tarvitse enää vain selviytyä, avautuu tilaa uuden oppimiselle. Yksi näistä tärkeistä taidoista liittyy ruokaan. 

Ruokailuun liittyy pelkän ravitsemuksen lisäksi myös paljon sosiaalisen hyvinvoinnin näkökulmia. Yhdessä valmistettu tai nautittu ruoka on monelle tuttu, mukava yhdessäolon hetki. Ruoasta keskustelu on usein turvallista, siihen liittyy vahvoja mielipiteitä mutta ne harvoin ovat kovinkaan henkilökohtaisia. Yksi toisesta huolehtimisen lempeistä muodoista on valmistaa ruokaa läheiselle, jolla on nälkä. 

Ruokaan liittyy myös arkea kuluttavia tekijöitä: ruoka on kallista, sen hankkimista sekä valmistamista täytyy suunnitella ja kaikkeen tähän pitää tarvikkeiden lisäksi olla sopiva tila. Haastavassa elämänvaiheessa helposti ruokailu muuttuukin kiireessä tehdyksi pakoksi ja siitä katoaa arvokkaita hyvinvointiimme liittyviä elementtejä. 

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

KEITTIÖRYHMÄTOIMINTAAN OSALLISTUVA ASIAKAS

Ryhmätoimintaan osallistuva asiakas saa ruokakassin, jossa on tarvittavat ainekset sekä resepti ruoan valmistamiseen. Hän saa ohjeistuksen videomuodossa, jossa käydään läpi ruoan valmistus alusta loppuun asti.  Ruoanlaitto on monelle vieraaksi jäänyt taito: joko sitä ei ole opittu tai se on unohtunut. Lisäksi ryhmän toiminnassa tulee harjoiteltua ohjeiden kuuntelua ja noudattamista. 

Ryhmätoiminta tarjoaa erinomaisen, turvallisen ympäristön ruoanlaittoon ja jo ruoka-aineisiin tutustumisessa! Eikä haittaa vaikka ei onnistuisi täysin, epäonnistuminen on turvallista tässä ympäristössä, tuttujen ohjaajien kanssa. Ryhmä tukee ja tsemppaa toisiaan toiminnan äärellä. 

Ruoka-avun monimuotoisuuden näkökulmasta tämä toiminta on myös tärkeä: kun rahaa on vähän, mahdollisuudet ruoanlaiton äärellä kapenevat eikä jaksamista riitä loputtomasti. Vaikka toiminta ei ole suoranaista ruoka-apua, on siinä myös taloudellinen elementti. Saatu ruoka-kassi on hyvä tuki taloudellisesti tiukassa tilanteessa olevalle. 

Ryhmätoimintaan osallistunut asiakas kertoo:
"Etäryhmään osallistuminen tuntui aluksi todella vieraalta. En ollut tehnyt sellaista aiemmin, vähän pelotti ja oli fiilis siitä että tää on outoa. Sain kuitenkin läheiseltä lainaksi läppärin, jossa oli toimiva kamera ja kuulokeliitännät, puhelimesta sain verkkoyhteyden jaettua. 

Keittiöryhmätoiminta oli yllättävän mukavaa! Aluksi luulin, että tää ois jotenkin nihkeää, mutta oli todella upeaa että oli tällänen mahdollisuus. Sain hakea ruokakassin joka oli mulle valmiina, sain tehdä kotona ruoan josta söin useamman päivän ajan. Olin mä aiemminkin laittanut ruokaa, mut nyt sain tutustua ihan uusiin raaka-aineisiin ja resepeteihin sekä mausteisiin. Kurssilta eniten jäi kyllä mieleen se, että miten erilaisia ja paljon niitä mausteita on ja miten niitä voi soveltaa! 

KEITTIÖRYHMÄTOIMINTAA OHJAAVAT AMMATTILAISET:
Ryhmän toiminnan periaatteina on turvallinen ympäristö, jossa ammattilaisten ohjauksessa voi saada myös vertaistukea. Ryhmän tehtävänä on tarjota asiakkaalle kokemus onnistumisesta, auttaa arjen taitojen kehittymisessä, tukea ohjeiden kuuntelua ja noudattamista. Positiiviset kokemukset kantavat pitkälle, onnistuminen synnyttää innostumista ja rohkeutta kokeilla uudestaan!

Keittiöryhmätoiminnassa nousee esiin myös taloudellinen näkökulma, ruokailuun liittyvät terveydelliset seikat sekä ruoan eettisyyteen liittyvät näkökulmat. Ryhmässä mennään kuitenkin taloudellisuus ja maku edellä. 

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Toiminnasta vastasivat Väylä ja Suunta -kurssien ohjaajat. Toimintaa kehitetään myös ryhmäläisiltä saadun palautteen mukaisesti.  Jokaisen ryhmän toimintaan vaikuttaa eniten juuri se ryhmä, joka toiminnassa on mukana. Toiset ryhmät ovat luontaisesti herkempiä antamaan palautetta ja ehdottavatkin muutoksia kun taas toisen ryhmäjoukon kanssa havainnot jäävät ryhmän ohjaajien varaan. 

Toiminnalle ominaista on kuitenkin jatkuva kehittäminen ja kehittyminen. 

 

Tavoiteltu muutos

Etäkeittiöryhmätoiminnan tärkein näkökulma on tuoda ryhmäläisille arjen ravitsemukseen liittyvää tietoa, taitoa ja mahdollisuutta tehdä itse. Tavoitteena on, että keittiöryhmään osallistuttuaan ryhmäläinen osaa tehdä vuorossa ollutta ruokaa, valita siihen sopivat ainekset ja valmistaa ruokaa jatkossakin. Tästä syntyy rohkeutta, jota aloitteleva ruoanlaittaja tarvitsee. Lisäksi tutustumalla uusiin aineksiin, voi löytää edullisempia ja fiksumpia valintoja niin terveyden kuin taloudenkin näkökulmasta. 

Digitaalisen keittiöryhmän näkökulmasta tavoiteltu muutos oli vielä suurempi: ryhmään kuuluvat asiakkaat saadaan osallistumaan toimintaan käyttäen erilaisia sähköisiä alustoja. Tämä oli suuri muutos perinteisen, kasvokkaisen keittiöryhmätoiminnan sijaan. Etäyhteyksillä osallistumisen moni koki etukäteen vieraaksi, mutta osallistuminen onnistui kuitenkin! 

Ryhmätoimintaan osallistunut asiakas kertoo:
"Yksi tärkeimmistä havainnoista oli oikeastaan sen oman asenteen kanssa. Huomasin et aluksi suhtauduin ajatukseen etäkeittiöryhmästä vähän nihkeästi, oli sellainen negatiivinen asenne. Mutta kun toiminta lähti käyntiin, huomasin että tää on ihan ok. Harmitti vaan niin paljon ettei päästy kasvokkain tekemään, kun piti olla etänä ja kotona. 

Aluksi mä vähän säikähdin, et tästä kassistako mun pitää keksiä että mitä ruokaa laitan. Mut onneksi sieltä löyty se resepti, se oli valtava helpotus! Ei tartte itse keksiä. Ja kun sen kassin sai, ni fiilis oli kuin jouluna lahjoja avatessa- että mitä kaikkea täältä löytyy. Siitä ne sitten purki pöydälle ja kävi katsomaan että mitäs täällä on. 

Oon nyt ton ryhmän myötä sitten uskaltanut itte enemmän tutustua, että esim. kirjoittaa googleen sen jonkun aineksen ja kattoo että millaisia reseptejä sieltä tulee. Kun sen ryhmän aikana oppi lukemaan ja noudattamaan niitä reseptejä, siitä tulee sillai varmempi olo kans kokeilla itte jotain vieraampaa reseptiä. Tällänen etäkeittiökurssi kyllä ihan varmasti vois johdattaa enemmänkin ihmisiä ruoanlaittoharrastuksen äärelle."

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Tukikohta ry on päihdealan järjestö, joka tukee ja kohtaa päihteitä käyttäviä, kuntoutujia ja läheisiä pääkaupunkiseudulla.

Tarjoamme haittoja vähentäviä päihdepalveluja, päihdekuntoutusta sekä läheisten tukipalveluita. Vaikutamme yleiseen asenneilmapiiriin ja päihteitä käyttävien, kuntoutujien ja läheisten kohtaamiin yhteiskunnallisiin epäkohtiin. Pyrimme vaikuttamaan heidän yhteiskunnalliseen asemaansa, mahdollistamme osallisuutta, vahvistamme itsenäistä toimijuutta ja elämänlaatua. Vuonna 2000 perustettu järjestö on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton.

Tukikohdalla on pitkä kokemus kohderyhmän asiakkaiden kanssa työskentelystä. 

Liitteet
Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Ryhmän ohjaajat totesivat leikkimielisesti idean lähteneen legendaarisesta PataKakkonen-ohjelmasta. Ohjaajilla oli kokemusta Discord-alustan käytöstä toisessa hankkeessa joten sen valinta yhteisen työskentelyn alustaksi tuntui luontevalta. 

Keittiöryhmän ohjaamisessa auttoi myös, että toinen ryhmän ohjaajista oli aikaisemmalta ammatiltaan kokki - ruoan laittaminen oli siis kaikkinensa tuttua. Toinen ohjaajista oli taas kokeneempi erilaisten media-alustojen ja ratkaisuiden käytössä.

Ryhmätoimintaan osallistunut asiakas kertoo:
"Mulle tuli ihan puskista, että tälläisesti voisi keittiöryhmän toimintaa toteuttaa. Lopulta hämmästyin siitä, miten hyvin se toimi. Paljon on kyllä kiini siitä, millainen sakki on mukana - eli jutteleeko väki siellä (discord) alustalla vai ei."

 

Ideointi

Ideointi ryhmää varten lähti siitä, että yhteisiä ruokailuja ei voitu yleisen terveysturvallisuustilanteen  vuoksi järjestää. Toiminta ja arkielämän askareet ovat olleet ryhmätoiminnassa keskeisiä elementtejä, eikä näitä haluttu hylätä.

Koronan vuoksi tehty kasvokkaisen asiakastyön sulku tuli ennakoinnista huolimatta yllättäen. Valmiiksi pakatuista ruokatarvikekasseista oli jäänyt ylimääräinen, joten ensimmäinen ruokavideo syntyi rohkealla kokeilulla. Ryhmän ohjaajista Kimmo osasi kokata ja Kalle taitoi viestinnälliset asiat - joten päätettiin tehdä reseptin pohjalta ohjevideo. Ryhmän ohjaajat olivat havainneet, että moni oli aiemmin kokenut kirjallisen reseptin ohjeiden noudattamisen vaikeaksi sekä osa termeistä oli vieraita. Videon välityksellä pystyi kertomaan ja näyttämään, miten resepti toteutettiin. 

 

Idean testaus asiakkaalla

Ryhmätoimintaan osallistunut asiakas kertoo:
"Oli kyllä tosi hyvin järjestetty, tosi mukava - itte sai rohjeutta yrittää ja antoi samalla myös rohkeutta olla jatkossakin etänä. Nyt jos mun opinnoissa siirryttäisiin etään, pystyisin eri tavalla ottaan sen vastaan."

"Mä kyllä sanoisin että tuumasta toimeen vaan. Olkaa rohkeita ja avoimin mielin, et sellasta Hyvä tästä tulee -ajattelua mukaan vaan! Ei siihen etätyöskentelyyn silleen osannut aiemmin asennoitua, kun ei siitä ollut kokemusta, mut tän jälkeen siihen suhtautuu ihan eri tavalla. Ja sietääkin sen, että ei se aina oo niin kivaa, haluais tavata ihmisiä kasvokkain. Mutta on tää parempi näin, kuin kokonaan silleen, ettei kohtaisi tai vois osallistua."

"Paljon on kyl kiinni siitä et millanen se ryhmä on. Ei meidän ryhmässä jengi jaksanut silleen niin ottaa kuvia, oisin kaivannut että muut ois heittäytynyt enemmän mukaan. Niistä kuvista ois voinut saada enemmänkin sitä keskustelua, mutta tosissaan kyse on paljon siitä et millainen se ryhmä on."

"Mulle jäi kyllä sellanen olo, että tässä yksityisyys oli turvattu."
 

Kokeilussa opittua

Ryhmän ohjaajat kertovat kokemuksistaan:
"Sitä vaan piti uskaltaa. Et me halutaan toteuttaa nää ryhmät siitä huolimatta, että maailmassa on tälläinen pandemia. Sitten täytyy vain löytää niitä ratkaisuja, joiden avulla se on mahdollista. Ei tämä ideaalitilanne ollut eikä tätä olisi tullut kokeiltua, ilman että kaikki kohtaava asiakastyö meni kiinni, mutta opittiin tästä paljon"

"On tärkeä huomata, että etäryhmän ohjaaminen ja ryhmän kanssa työskenteleminen on erilaista, kuin kasvokkain. Asioita tunnistaa ja näkee eri tavalla, eikä kaikkea vain voi nähdä tai tunnistaa. Puuttumisessa ja ohjaamisessa pitää ihan eri tavalla olla sellasta kykyä, eikä se silti aina onnistu hyvin. Tärkeintä on kuitenkin, että uskaltaa tehdä ja yrittää. Toisaalta, jos se että ohjaajillakaan ei hommat mene aina ihan viimeisen päälle, on tosi tärkeä oppi."

"Ryhmän tehtävänä on tarjota turvallinen ympäristö oppimiselle.  Oppimiseen kuuluu se, että aina ei ole helppoa tai mielekästä, mutta silti jaksetaan tehdä ja yrittää uudestaan!"

"Erityistä työpanosta kyllä tarvitaan siihen, että kaikki tulee huomioiduksi. Puheenvuorojen jakaminen on yksi sellainen. Herkästi sitä etänä voi mennä sellaseen tilaan että paahtaa omaa asiaa - toisen ohjaajan tehtävä on sit olla se tarkkailija, pitää lukua tilanteesta sekä huomata asiakkaiden reaktioita. Ja nää työtehtävät pitää osata jakaa ennen sen ryhmän alkamista."

"Etätyöskentelyssä asiat pitää osata sanoittaa paljon selkeämmin ja kaikki pitää osata sanoittaa. Kasvokkaisessa kohtaamisessa voit havaita siitä asiakkaasta ja hänen reaktioistaan, että hei nyt tarvitaan tähän tukea tai tsemppiä - etänä tällaiset asiat jää pois."

"Sellanen mukava, arkinen, spontaani höpöttely jäi vähemmälle. Tää on tärkeä huomata ja sit miettiä, että voiko sellaselle järjestää etätyöskentelyssä tilaa? Ja sit samoin se, että millaisia käytöskoodeja etätyöskentelyssä on. Et sanotaako lopuks heippa kaikki toisillemme, vai lyödäänkö vaan yhteys poikki. Etäryhmät tarvitsee sääntöjä, joita tarvitaan omaan tapaansa enemmän, kuin kasvokkaisessa työskentelyssä. Kun niitä yhteisiä käytöskoodistoja ja tapoja toimia ei tule opittua siinä tehdessä, etänä on niin paljon enemmän yksin."

Ratkaisun perusidea **

Toimintamallin ideana oli mahdollistaa keittiöryhmätoiminta etätyöskentelyaikana. Ryhmän jäsenille toimitettiin valmis ruokakassi joka sisälsi kaikki tarvittavat ainekset sekä reseptin valmistettavaan ruokaan. Ryhmän ohjaajat kuvasivat ohjevideon reseptissä olevan ruoan valmistuksesta, joka jaettiin ryhmäläisille Discord-kanavalla. Ryhmään osallistuvat voivat siis valmistaa ruoan joko kokonaan reseptin avulla tai katsoa ohjeet videolta. 

Perusideana oli tuoda hyväksi havaittu toiminta digitaaliseen ympäristöön, kun yleisen terveysturvallisuustilanteen vuoksi kohtaavaa asiakastyötä ei voi toteuttaa. 

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Keittiöryhmän ruokaan liittyvää toimintaa varten tarvitaan:

  • Riittävä ohjaajaresurssointi. Työskentelyyn riittää periaatteessa yhden henkilön työpanos, mutta jotta työ on mielekästä ja toimivampaa, kahden ohjaajan voimin toteuttaminen on viisaampaa. 
  • Ruokatarvikkeiden hankkiminen ja jakelu tulee organisoida. Hakeeko asiakkaat itse ruokatarvikekassin, vai toimitetaanko se suoraan asiakkaalle?
  • Ryhmään osallistuva henkilö saa kaikki tarvittavat ruoat ja mausteet sekä reseptit - mutta ryhmäläisellä pitää olla mahdollisuus valmistaa ruokaa asunnossaan. Tarvitaan ruoanlaittovälineet kuten kattila, paistinpannu, leikkuulauta, veitset, ottimet yms. muut keittiön perustarvikkeet, sekä uuni ja liesi. Reseptejä valitessa kannattaakin huomioida, ettei ruoan valmistus vaadi erityistarvikkeita.

Digitaalista ryhmätoimintaa ja videoita varten ohjaajat tarvitsevat:

  • Älypuhelimen jolla nauhoittaa kokkausvideot. Kolmijalasta ja nappimikrofonista on kyllä apua, mutta ne eivät ole välttämättömiä. Huomioithan, että videointi vie puhelimesta paljon muistia ja akkua - varmista siis, että tarpeen mukaan sinulla on varavirtalähde ja laturit mukana, sekä riittävä määrä muistia vapaana laitteessasi.
  • Tietokoneen, jonka avulla tarpeen mukaan editoida video ja laittaa se jakoon. Lisäksi Discord-alustan hallinnointi on helpompaa tietokonesovelluksen kautta, kuin älypuhelimesta. 
  • Riittävän nettiyhteyden ja riittävän hyvät laitteet osallistua ryhmän keskusteluihin. 
  • Osaamista mm. videon editoinnista, videoiden jakamisesta (mm. YouTube) - nämä taidot ovat opittavissa, jos mielenkiintoa löytyy. Digitaalisten ympäristöjen mestari ei siis tarvitse olla!
  • Ymmärrystä digituesta: monelle ryhmään osallistuvalle asiakkaalle voi olla vierasta käyttää mm. Discordia tai osallistua videoyhteyden avulla ryhmätoimintaan. Ohjeiden tulee olla mahdollisimman selkokielisiä ja sisältää linkit tarvittaviin sivustoihin ja ohjelmiin. Lisäksi ryhmään osallistujalle pitää olla selvää, mistä hän voi tarvittaessa saada digitutukea. 

Osallistuakseen digiryhmätoimintaan asiakas tarvitsee:

  • Älypuhelimen tai tietokoneen, jossa on nettiyhteys. Keskusteluun osallistuakseen pitää vähintään olla tietokoneessa mikrofoni ja kaiuttimet (usein varsinkin kannettavissa tietokoneissa nämä ovat sisäänrakennetut - pöytäkoneessa nämä täytyy hankkia erikseen) - älypuhelimella osallistuessa usein video-ja ääniyhteys toimii mutkattomammin.
  • Selkeät toimintaohjeet, joiden avulla löytää oikea alusta sekä selkeät ohjeet siitä, miten yhteisellä verkkoalustalla toimitaan.

Kaikki ryhmätoimintaan osallistuvat tarvitsevat ripauksen rohkeutta uuden kokeiluun!

HUOMIOITHAN: Erilaisilla verkkoalustoilla, sosiaalisessa mediassa ja pikaviestimissä on erilaisia yksityisyysasetuksia. Kun ryhmän toimintaa lähtee suunnittelemaan, kannattaa olla huolellisesti perillä siitä, mitä tietoja ryhmäläiset toisistaan verkon välityksellä näkee. Osallistutaanko toimintaan vain nimimerkeillä, onko sähköpostiosoite toisten ryhmäläisten nähtävissä tai peräti puhelinnumero? Näiden seikkojen kartoittaminen ennen toiminnan alkamista on ensiarvoisen tärkeää.

Ryhmätoimintaan osallistunut asiakas kertoo:
"Jossain reseptissä piti käyttää sauvasekoitinta! Ei mulla oo sellasta ja hetken mietin että mitä hittoa teen. Onneks sain äidiltä sen lainaan ja nyt sit itseasiassa ihastuin niin, että oon tehnyt useamman kerran sellasta kasvissosesoppaa. Mut enhän mä koskaan aikaisemmin ollut sellasta käyttänyt!"

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Etäkeittiötoiminta ryhmätoiminnan osana vaatii rohkeutta laittaa itsensä peliin ja kokeilla erilaisia tapoja toimia. Monia toimintoja voidaan kokeilla ja soveltaa verkkovälitteisiksi, varsinkin kun yleinen terveysturvallisuus sitä tarvitsee. 

Ryhmän ohjaamiseen tarvitsee varata paljon enemmän aikaa ja pohdintaa: ryhmän ohjaajien roolit ja ryhmän välisten keskusteluiden tukeminen ja moderointi vaatii keskittymistä. Vaikka moni asia muuttuu omalla tapaa yksinkertaisemmaksi kun yhteys toteutuu verkkovälitteisesti, se tuo mukaan monia asioita, joita ei ole osannut edes ajatella. 

Rohkeus kokeilla uutta on tärkein ominaisuus!

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Etänä toimiva keittiöryhmä tuli tarpeeseen: kun kaikki kasvokkainen kohtaaminen oli mahdotonta, etäryhmätoiminnan avulla pystyttiin kuitenkin työskentelemään. Kokeilusta jäi niin ryhmäläisille kuin ryhmän ohjaajille paljon uteliasta rohkeutta. Ilman tätä kokemusta, ryhmäläisten digitaidot ja kyvyt osallistua etänä tapahtuvaan työskentelyyn olisivat vähäisemmät. 

Ryhmätoimintaan osallistunut asiakas kertoo:
"Ruoanlaitto on aina mielekästä hommaa mulle. Nyt tän keittiöryhmän jälkeen olen tutustunut tosi paljon uusiin ja erilaisiin mausteisiin ja respteihin. Mun osaaminen on ehdottomasti laajentunut. Laitan mun läheiselle väillä ruokaa, joskus me laitetaan sitä yhdessä. Kyllä me tehtiin sitä jo ennen tätä (etäkeittiö) kurssiakin, mut nyt mulla on selkeesti enemmän rohkeutta ja osaamista siihen!!! Niin ja sitten mä oon oppinut ihan uudella tapaa etsiin reseptejä ja vinkkejä verkosta. Netistä niitä löytää ja aieminkin löytänyt, mut tän kurssin jälkeen se löytäminen on helpottunut, kun osaa ja uskaltaa ettiä esim. fenkolia käyttäen reseptejä. Enhän me ennen oo ees tiennyt mikä fenkoli oli."

"Siitä tuli sellanen joululahjafiilils, kun sai sen ruokakassin. Et innoissaan katteli että mitä siellä oikein on ja mitä tällä viikolla tehdään. Alus jännitti et apua, osaanko ees. Mut osasin ja opin!"

"Tästä etätyöskentelystä noin niinkuin yleensäkin jäi sellanen rohkaistunut fiiis. Alussa en ollut innostunut, olin itseasiassa aika pettynyt et jouduttiin olemaan etänä, harmittaa se tavallaan edelleenkin. Mutta sit kun siihen osas heittäytyä mukaan, se oli ihan kivaa. Porukastahan se paljon on kiinni, et kuinka aktiivisia ne ryhmäläiset on. Jos ois ollut aktiivisempia, ois voinut olla parempaa- mut kyllä ennen kaikkea tuli olo et onneks oli edes tämä. Samalla aattelen, että tän avulla mä uskallan kyllä paremmin osallistua erilaiseen etätoimintaan, on se sit koulun tai jotain muuta. Et kyllä se sellasta varmutta siihen antoi! Ehdottomasti suosittelen, jos joku kysyis että kannattako lähteä, et todellakin kannattaa."