"Kerralla enemmän" -toiminta suun terveydenhuollossa, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1 JA I4)
Suun terveydenhuollon potilaalle voidaan tehdä useampi tarvittava toimenpide jo ensimmäisellä hoitokäynnillä joustavan ajanvarauksen avulla. Parhaimmassa tapauksessa hoito on mahdollista saada jo ensimmäisellä käynnillä kokonaan valmiiksi.
Toimintaympäristönä on Kymenlaakson hyvinvointialueen suun terveydenhuolto ja toiminta aloitetaan Karhulan hammashoitolassa. Kehitystyötä tehdään käytännön toiminnan ohessa yhteistyössä RRP-hankkeen sekä suun terveydenhuollon ammattilaisten kanssa.
RRP-hankkeen työntekijät:
Suun terveydenhuollon projektikoordinaattorit
Projektipäälliköt, hankepäällikkö.
Toiminnanohjausjärjestelmän kilpailutus:
Hankinnan asiantuntija
ICT-asiantuntijat
Suun terveydenhuollon esihenkilöt
Suun terveydenhuollon henkilöstö; toiminnan yhteiskehittäminen henkilöstön kanssa.
Toiminnanohjausjärjestelmän toimittaja:
Toiminnan suunnittelu ja kehittäminen yhteistyössä sekä toimittajan benchmark-tietoa hyödyntäen.
Hoitojaksojen lyhentäminen
Kustannushyödyt; organisaatiolle sekä potilaalle
Ammattilaisten työn sujuvuus
Potilastyytyväisyys; yhdellä käynnillä saadaan enemmän hoitoa valmiiksi, lyhyemmät hoitojaksot
Asiakastyytyväisyys (palautekyselyviesti jokaiselle toimintamallin potilaalle)
Henkilöstön tyytyväisyys
Valmiiksi hoidetut potilaat
Painotettujen toimenpiteiden määrä/hoitokäynti
Toiminnanohjausjärjestelmän toimittajien esittelyt
Avoimen kilpailutuksen laatiminen
Avoin kilpailutus ja toimittajan valinta
Toiminnan suunnittelu yhdessä suun terveydenhuollon henkilöstön sekä toimittajan kanssa (toiminnan suunnittelu aloitetaan jo ennen toimittajan valintaa)
Toimintamallin esittely hyvinvointialueen suun terveydenhuollon henkilöstölle kuukausipalaverissa
Kohderyhmänä on Kymenlaakson hyvinvointialueen täysi-ikäiset asukkaat, jotka soveltuvat "Kerralla enemmän"-mallin potilaiksi.
Potilaiden hoitoon pääsy menee useamman kuukauden päähän ajanvaraamisesta. Tutkimuskäynnin jälkeen varataan jatkohoitoajat ja hoidon valmiiksi saattaminen voi venyä kuukausien mittaiseksi ajanjaksoksi. Mikäli potilaan hoitoa voidaan toteuttaa jo ensimmäisellä käynnillä mahdollisimman paljon, vaikuttaa se oleellisesti potilastyytyväisyyteen.