"Kerralla enemmän" -toiminta suun terveydenhuollossa, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1 JA I4)
Suun terveydenhuollon potilaalle voidaan tehdä useampi tarvittava toimenpide jo ensimmäisellä hoitokäynnillä joustavan ajanvarauksen avulla. Parhaimmassa tapauksessa hoito on mahdollista saada jo ensimmäisellä käynnillä kokonaan valmiiksi.
Toimintamallin nimi
Suun terveydenhuollon potilaalle voidaan tehdä useampi tarvittava toimenpide jo ensimmäisellä hoitokäynnillä joustavan ajanvarauksen avulla. Parhaimmassa tapauksessa hoito on mahdollista saada jo ensimmäisellä käynnillä kokonaan valmiiksi.
Ammattilainen arvioi hoitokäynnin aikana potilaalle tarvittavan hoitoajan ja merkitsee sen järjestelmään. Potilaiden vastaanottoaikaa voidaan vastaanoton kuluessa joko pidentää tai lyhentää. Potilas hoidetaan moniammatillisesti siten, että hoitohuonetta vaihtaa joko hoitohenkilöstö tai potilas. Jos potilas on ensin hammaslääkärin hoidettavana, hän siirtyy siitä tarvittaessa suuhygienistin huoneeseen. Potilas voi myös pysyä samassa hoitohuoneessa, mutta ammattilainen voi tarvittaessa vaihtua kesken hoitokäynnin. Jos potilaalle tehdään ensin tarkastus ja hoitotoimenpiteitä hammaslääkärin toimesta, voi suuhygienisti tulla tämän jälkeen jatkamaan hoitoa samaan huoneeseen.
Toimintaympäristönä on Kymenlaakson hyvinvointialueen suun terveydenhuolto ja toiminta aloitetaan Karhulan hammashoitolassa. Kehitystyötä tehdään käytännön toiminnan ohessa yhteistyössä RRP-hankkeen sekä suun terveydenhuollon ammattilaisten kanssa.
Kohderyhmänä on Kymenlaakson hyvinvointialueen täysi-ikäiset asukkaat, jotka soveltuvat "Kerralla enemmän"-mallin potilaiksi.
Potilaiden hoitoon pääsy menee useamman kuukauden päähän ajanvaraamisesta. Tutkimuskäynnin jälkeen varataan jatkohoitoajat ja hoidon valmiiksi saattaminen voi venyä kuukausien mittaiseksi ajanjaksoksi. Mikäli potilaan hoitoa voidaan toteuttaa jo ensimmäisellä käynnillä mahdollisimman paljon, vaikuttaa se oleellisesti potilastyytyväisyyteen.
Toimintamallin edellytyksenä on toiminnanohjausjärjestelmä. Toiminnanohjausjärjestelmän hankinta tehdään avoimena kilpailutuksena.
Toimintamallia ei onnistuttu ottamaan käyttöön suunnitellussa aikataulussa, sillä hankintaprosessi jouduttiin keskeyttämään ja se eteni markkinaoikeuden käsittelyyn.