Kesäkoti -kampanja, Pöytyä 2020
Kesäkoti 2020 -kampanjan ideana on tarjota maallemuutosta haaveileville kaupunkilaisille mahdollisuus kokeilla maalla asumista edullisesti ja vapaamuotoisesti. Mukaan sai hakea kuka tahansa ja omavastuu kuukauden asumisesta oli asukkaalle itselleen vain 200 euroa.
Kaupungistuminen on ollut nouseva trendi jo useamman vuosikymmenen ajan ja jatkaa suosiotaan. Tutkimusten mukaan melkein puolet kaupunkilaisista kuitenkin haaveilee muuttavansa maalle. Tähän saakka este maallemuuttoon on ollut monella työ. Pandemian tuomien etätyö-pakkojen edessä olemme kuitenkin huomanneet, että nykyään töitä voi tehdä mistä tahansa; myös maalta. Tämä on huima etu maaseutu-kunnille, jotka nyt ovatkin eri kampanjoiden avulla houkutelleet kaupunkilaisia kuntiinsa. Me halusimme tietenkin toivottaa uudet asukkaat tervetulleiksi myös meille, mutta harvoin uusi asukas ostaa omakotitalon heti ensimmäiseksi. Niinpä tarjottiin mahdollisuus kokeilla, sopiiko maalla asuminen sinulle ja perheellesi.
Toinen maaseudun haaste on osaavan työvoiman saatavuus. Työpaikkoja on, mutta osaavat tekijät tahtovat "karata" kaupunkeihin. Pohdimmekin, miten voimme kampanjan avulla auttaa myös yrityksiämme ja tuoda esille heidän tarjoamat työllistymismahdollisuudet.
Pöytyän kunnan päättäjät ovat rohkeita ja ennakkoluulottomia, mikä auttoi kampanjan eteenpäin menemisessä. Ei joka kunta uskaltaisi tällaisella aikataululla (valmistelut kestivät noin 3 kk) laittaa täysin uutta ja uniikkia kampanjaa pystyyn.
Kaupungistuminen on haaste meille maaseutukunnille. Vaikka ihmiset tutkimusten mukaan haaveilevatkin maalle muuttamisesta, usein työtilanne tai muut seikat tulevat haaveiden tielle. Etätyömahdollisuudet tuovat kuitenkin uusia mahdollisuuksia maaseudulle; töitä voi nykyään tehdä mistä tahansa, minne päin maailmaa tahansa.
Jottei uuden asukkaan tarvitse ostaa "sikaa säkissä", loimme konseptin, jonka avulla asukas saa ensin kokeilla asumista maalla. Sopiiko se juuri heille.
Maaseudun yritysten haasteena on saada osaavaa työvoimaa. Tämän vuoksi kampanjassa tuotiin esille myös elinkeinoelämän näkökulmaa. Asukkaat vierailivat paikallisissa yrityksissä, jolloin parhaassa tapauksessa työ ja tekijä kohtaisivat.
Maaseudun palvelut ovat uhattuina laskevan väestömäärän vuoksi. Maalle pitäisi nyt siis saada uusia asukkaita, jotta palvelut kuten koulut, terveyspalvelut yms saadaan säilytettyä.
Kunnan organisaatio
Kunnan osalta kampanjassa aktiivisesti oli mukana kunnanjohtaja, elinvoimajohtaja sekä aluearkkitehti. Tämän lisäksi mukana oli tekninen johtaja, työllistämispalvelut sekä oikeastaan tavalla tai toisella koko kunta.
Yrittäjät
Kampanjaan ilmoittautui mukaan 24 yritystä, joiden kanssa suunniteltiin asukkaiden yritysvierailuja sekä joiden palveluista kerrottiin asukkaille.
Yhdistykset
Yhdistysten avulla kerroimme kesäasukkaille siitä, mitä kaikkea Pöytyällä voi tehdä ja kokea. Kesä 2020 oli koronan takia poikkeuksellisen hiljainen (tanssit, kesäteatterit ja muut tapahtumat uupuivat), mutta onneksi Pöytyällä on myös paljon omatoimikohteita.
1. Pöytyän kunnan tunnettuuden kasvattaminen
2. Lisää asukkaita kuntaan
3. Alueen yritysten ja monipuolisen yritysrakenteen kehittyminen
4. Tuoda esille uudenlainen asumisen malli
Tunnettuuden kasvua mitataan mediaosumilla ja muulla näkyvyydellä.
Uusasukashankintaa puolestaan mitataan puhtaasti uusien asukkaiden määrällä.
Kampanja toteutettiin yhden kuukauden mittaisilla asumisjaksoilla. Jaksoja oli yhteensä kolme. Asukas pystyi hakemaan mukaan toivomaansa ajankohtaan heinäkuusta syyskuun loppuun. Osallistuminen kustansi 200 euroa sisältäen kalustetun asunnon vierailun ajaksi. Hakemuksia saatiin yli 200 kpl. Asuntoja oli tarjolla 11 kpl, joissa kesäasukkaita meillä asui 65 henkilöä (sekä muutama eläin).
Vieraiden saapuessa kuntaan, pidettiin joka kuukauden alussa yhteinen info-tilaisuus. Tilaisuudessa kerrottiin alueesta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista. Kukin asukas viesti kokemuksestaan blogin tai muuten sosiaalisen median avulla.
Kampanjaan osallistuneet asukkaat sitoutuivat vierailemaan kuukauden aikana kolmessa yrityksessämme. Yrityksiä oli mukana 24 kpl eli oli varaa mistä valita. Yritysvierailujen tarkoituksena oli paitsi viestiä alueen monipuolisesta elinkeinorakenteesta, myös mahdollisesti saattaa työntekijä ja -antaja yhteen.
Kampanjan aikana asukkailla oli yksi yhteyshenkilö, jonka puoleen he pystyivät kääntymään tarpeen tullen.
Kohderyhmänä oli kaikki henkilöt, jotka haaveilevat muuttavansa maalle.
Kampanjaan osallistuneet henkilöt kirjoittivat kokemuksestaan blogia ja muita sosiaalisen median päivityksiä. He vierailivat paikallisissa yrityksissä sekä muissa kohteissa kertoen mielipiteensä niistä. Tämä tieto oli meille todella arvokasta.