Kesäkoti 2020 -kampanjan ideana on tarjota maallemuutosta haaveileville kaupunkilaisille mahdollisuus kokeilla maalla asumista edullisesti ja vapaamuotoisesti. Mukaan sai hakea kuka tahansa ja omavastuu kuukauden asumisesta oli asukkaalle itselleen vain 200 euroa. 

Toimintaympäristö **

Kaupungistuminen on ollut nouseva trendi jo useamman vuosikymmenen ajan ja jatkaa suosiotaan. Tutkimusten mukaan melkein puolet kaupunkilaisista kuitenkin haaveilee muuttavansa maalle. Tähän saakka este maallemuuttoon on ollut monella työ. Pandemian tuomien etätyö-pakkojen edessä olemme kuitenkin huomanneet, että nykyään töitä voi tehdä mistä tahansa; myös maalta. Tämä on huima etu maaseutu-kunnille, jotka nyt ovatkin eri kampanjoiden avulla houkutelleet kaupunkilaisia kuntiinsa. Me halusimme tietenkin toivottaa uudet asukkaat tervetulleiksi myös meille, mutta harvoin uusi asukas ostaa omakotitalon heti ensimmäiseksi. Niinpä tarjottiin mahdollisuus kokeilla, sopiiko maalla asuminen sinulle ja perheellesi. 

Toinen maaseudun haaste on osaavan työvoiman saatavuus. Työpaikkoja on, mutta osaavat tekijät tahtovat "karata" kaupunkeihin. Pohdimmekin, miten voimme kampanjan avulla auttaa myös yrityksiämme ja tuoda esille heidän tarjoamat työllistymismahdollisuudet. 

Pöytyän kunnan päättäjät ovat rohkeita ja ennakkoluulottomia, mikä auttoi kampanjan eteenpäin menemisessä. Ei joka kunta uskaltaisi tällaisella aikataululla (valmistelut kestivät noin 3 kk) laittaa täysin uutta ja uniikkia kampanjaa pystyyn. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kaupungistuminen on haaste meille maaseutukunnille. Vaikka ihmiset tutkimusten mukaan haaveilevatkin maalle muuttamisesta, usein työtilanne tai muut seikat tulevat haaveiden tielle. Etätyömahdollisuudet tuovat kuitenkin uusia mahdollisuuksia maaseudulle; töitä voi nykyään tehdä mistä tahansa, minne päin maailmaa tahansa. 

Jottei uuden asukkaan tarvitse ostaa "sikaa säkissä", loimme konseptin, jonka avulla asukas saa ensin kokeilla asumista maalla. Sopiiko se juuri heille. 

Maaseudun yritysten haasteena on saada osaavaa työvoimaa. Tämän vuoksi kampanjassa tuotiin esille myös elinkeinoelämän näkökulmaa. Asukkaat vierailivat paikallisissa yrityksissä, jolloin parhaassa tapauksessa työ ja tekijä kohtaisivat. 

Maaseudun palvelut ovat uhattuina laskevan väestömäärän vuoksi. Maalle pitäisi nyt siis saada uusia asukkaita, jotta palvelut kuten koulut, terveyspalvelut yms saadaan säilytettyä. 

Liitteet
Kuva
Olisiko aika muuttaa maalle
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kesäkoti-kampanja syntyi tarpeeseen. Kaupungistuminen on suuri haaste meille maaseutukunnille, joten toimenpiteet uusasukashankinnan osalta ovat tärkeitä. Oli siis keksittävä jotain uutta ja tuoretta, joka erottuu joukosta.

Kampanjalla oli neljä kärkitavoitetta:

1. Pöytyän kunnan tunnettuuden kasvattaminen

Kampanjan avulla markkinoimme kuntaamme monipuolisesti eri kanavissa. Koska kampanja oli uniikki, saimme paljon julkisuutta myös erilaisten mediaosumien vuoksi. Kesällä 2021 samankaltainen kampanja toteutetaan noin 20:ssa Suomen kunnassa.

2. Lisää asukkaita kuntaan

Kampanjan tavoitteena oli saada kesäkoti-asukkaista uusia asukkaita kuntaamme. Lisäksi heidän tuottamansa aidot tarinat kertoivat aidosti elämästä Pöytyällä. Asukkaiden määrä on suoraan verrannollinen palvelujen tarpeeseen, joten jotta jatkossa meiltä löytyy onnellisen elämän palvelut, tarvitaan myös asukkaita niitä käyttämään. 

3. Alueen yritysten ja monipuolisen yritysrakenteen kehittyminen

Kesäasukkaat vierailivat kolmessa valitsemassaan yrityksessä asuessaan Pöytyällä. Mukana oli 24 yritystä. Tavoitteena oli, että työntekijä ja -antaja voisivat tässä kohdata. Asukkaat ja kampanjaa muuten seuranneet henkilöt saivat kampanjan avulla myös näkyvyyttä yritystoiminnalleen. 

4. Tuoda esille uudenlainen asumisen malli

Halusimme herättää ihmisiä näkemään uudenlaisen asumisen mallin. Etätyöskentely mahdollistaa asumisen missä tahansa ja meillä Pöytyällä on kaikki puitteet laadukkaaseen, turvalliseen ja onnelliseen elämään. 

Liitteet
Kuva
Aseta kesäkotisi Pöytyälle
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kunnan organisaatio

Kunnan osalta kampanjassa aktiivisesti oli mukana kunnanjohtaja, elinvoimajohtaja sekä aluearkkitehti. Tämän lisäksi mukana oli tekninen johtaja, työllistämispalvelut sekä oikeastaan tavalla tai toisella koko kunta. 

Yrittäjät

Kampanjaan ilmoittautui mukaan 24 yritystä, joiden kanssa suunniteltiin asukkaiden yritysvierailuja sekä joiden palveluista kerrottiin asukkaille. 

Yhdistykset

Yhdistysten avulla kerroimme kesäasukkaille siitä, mitä kaikkea Pöytyällä voi tehdä ja kokea. Kesä 2020 oli koronan takia poikkeuksellisen hiljainen (tanssit, kesäteatterit ja muut tapahtumat uupuivat), mutta onneksi Pöytyällä on myös paljon omatoimikohteita.

Tavoiteltu muutos

1. Pöytyän kunnan tunnettuuden kasvattaminen

2. Lisää asukkaita kuntaan

3. Alueen yritysten ja monipuolisen yritysrakenteen kehittyminen

4. Tuoda esille uudenlainen asumisen malli

 

Muutoksen mittaaminen

Tunnettuuden kasvua mitataan mediaosumilla ja muulla näkyvyydellä.

Uusasukashankintaa puolestaan mitataan puhtaasti uusien asukkaiden määrällä. 

Toteutussuunnitelma

Kampanja toteutettiin yhden kuukauden mittaisilla asumisjaksoilla. Jaksoja oli yhteensä kolme. Asukas pystyi hakemaan mukaan toivomaansa ajankohtaan heinäkuusta syyskuun loppuun. Osallistuminen kustansi 200 euroa sisältäen kalustetun asunnon vierailun ajaksi. Hakemuksia saatiin yli 200 kpl. Asuntoja oli tarjolla 11 kpl, joissa kesäasukkaita meillä asui 65 henkilöä (sekä muutama eläin). 

Vieraiden saapuessa kuntaan, pidettiin joka kuukauden alussa yhteinen info-tilaisuus. Tilaisuudessa kerrottiin alueesta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista. Kukin asukas viesti kokemuksestaan blogin tai muuten sosiaalisen median avulla.

Kampanjaan osallistuneet asukkaat sitoutuivat vierailemaan kuukauden aikana kolmessa yrityksessämme. Yrityksiä oli mukana 24 kpl eli oli varaa mistä valita. Yritysvierailujen tarkoituksena oli paitsi viestiä alueen monipuolisesta elinkeinorakenteesta, myös mahdollisesti saattaa työntekijä ja -antaja yhteen. 

Kampanjan aikana asukkailla oli yksi yhteyshenkilö, jonka puoleen he pystyivät kääntymään tarpeen tullen. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä oli kaikki henkilöt, jotka haaveilevat muuttavansa maalle.

Kampanjaan osallistuneet henkilöt kirjoittivat kokemuksestaan blogia ja muita sosiaalisen median päivityksiä. He vierailivat paikallisissa yrityksissä sekä muissa kohteissa kertoen mielipiteensä niistä. Tämä tieto oli meille todella arvokasta. 

Liitteet
Kuva
Maalle muuttamisesta haaveilevia kaupunkilaisia tavoiteltiin mm. Helsingin Sanomien koko sivun mainoksella.
Ratkaisun perusidea **

Kesäkoti-kampanja tarjosi maalle muuttamisesta haaveileville kaupunkilaisille mahdollisuuden kokeilla asumista maalla. Kuukauden mittaisen asumiskokemuksen hinta oli vain 200 euroa ja mukaan pystyi hakemaan kuka tahansa. 

Kampanjalla oli neljä kärkitavoitetta. Ensinnäkin haluttiin tuoda Pöytyän kuntaa esille uudenlaisen markkinoinnin kautta. Haluttiin, että markkinointi on rohkeaa ja uudenlaista. Toiseksi kuntaan haluttiin lisää asukkaita; kaupungistuminen on iso haaste meille maaseudun kunnille. Kolmanneksi kampanjan avulla haluttiin esitellä alueen yrityksiä ja kunnan monipuolista yritysrakennetta. Kesäasukkaiden yritysvierailujen myötä mahdollinen työntekijä ja -antaja voisivat kohdata. Neljäntenä tavoitteena oli tuoda esille uudenlaisen asumisen malli - etätyö mahdollistaa asumisen missä tahansa ja juuri tämä on suuri mahdollisuus myös meille. 

Liitteet
Kuva
Kesäkoti
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Kampanja toteutettiin yhden kuukauden mittaisilla asumisjaksoilla. Jaksoja oli yhteensä kolme. Asukas pystyi hakemaan mukaan toivomaansa ajankohtaan heinäkuusta syyskuun loppuun. Osallistuminen kustansi 200 euroa sisältäen kalustetun asunnon vierailun ajaksi. Hakemuksia saatiin yli 200 kpl. Asuntoja oli tarjolla 11 kappaletta ja kesäasukkaita meillä niissä asu 65 henkilöä ( ja muutama eläin).

Vieraiden saapuessa kuntaan, pidettiin joka kuukauden alussa yhteinen info-tilaisuus. Tilaisuudessa kerrottiin alueesta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista. Kukin asukas viesti kokemuksestaan blogin tai muuten sosiaalisen median avulla.

Kampanjaan osallistuneet asukkaat sitoutuivat vierailemaan kuukauden aikana kolmessa yrityksessämme. Yrityksiä oli mukana 24 kpl eli oli varaa mistä valita. Yritysvierailujen tarkoituksena oli paitsi viestiä alueen monipuolisesta elinkeinorakenteesta, myös mahdollisesti saattaa työntekijä ja -antaja yhteen. 

Kunnan resursseista kampanjaa toteutti kunnanjohtaja, vt.elinvoimajohtaja sekä aluearkkitehti, jotka pitivät huolta kampanjan kokoamisesta, markkinoinnista ja tiedottamisesta. Asuntojen osalta vastuu oli teknisten palveluiden lisäksi myös työllistämispalveluilla. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Aikaa kannattaa varata hyvin kampanjan ideointia ja toteuttamista varten. Henkilöstöllä on kuitenkin myös ns. normaalit työtehtävänsä, joten markkinointikampanjan tekeminen tuo siihen uutta haastetta. Mutta kun henkilöstö on asiasta innostunut, tulee kampanjastakin loistava. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Kampanjan tuloksena saimme kuntaan yhden uuden asukkaan, joka on itse asiassa ehdolla myös kevään 2021 kuntavaaleissa Pöytyällä. Tämän lisäksi useampi kesäasukas alkoi etsiä kesäasuntoa kunnastamme. Mediajulkisuus oli loistava - asiasta kiinnostuttiin ja saimme mediaosumia mm Yle uutisissa, MTV3:n uutisissa sekä useissa printtimedioissa. Myös sosiaalisen median kattavuus oli suuri. Muiden kuntien päättäjät nostivat kampanjaamme esiin ja kesällä 2021 samankaltaisia kampanjoita toteutetaankin useassa eri kunnassa. Meitä on pyydetty ja olemme mielellämme kertoneet kokemuksiamme eteenpäin.