Kesäkoti -kampanja, Pöytyä 2020
Kesäkoti 2020 -kampanjan ideana on tarjota maallemuutosta haaveileville kaupunkilaisille mahdollisuus kokeilla maalla asumista edullisesti ja vapaamuotoisesti. Mukaan sai hakea kuka tahansa ja omavastuu kuukauden asumisesta oli asukkaalle itselleen vain 200 euroa.
Toimintamallin nimi
Kesäkoti 2020 -kampanjan ideana on tarjota maallemuutosta haaveileville kaupunkilaisille mahdollisuus kokeilla maalla asumista edullisesti ja vapaamuotoisesti. Mukaan sai hakea kuka tahansa ja omavastuu kuukauden asumisesta oli asukkaalle itselleen vain 200 euroa.
Kesäkoti-kampanja tarjosi maalle muuttamisesta haaveileville kaupunkilaisille mahdollisuuden kokeilla asumista maalla. Kuukauden mittaisen asumiskokemuksen hinta oli vain 200 euroa ja mukaan pystyi hakemaan kuka tahansa.
Kampanjalla oli neljä kärkitavoitetta. Ensinnäkin haluttiin tuoda Pöytyän kuntaa esille uudenlaisen markkinoinnin kautta. Haluttiin, että markkinointi on rohkeaa ja uudenlaista. Toiseksi kuntaan haluttiin lisää asukkaita; kaupungistuminen on iso haaste meille maaseudun kunnille. Kolmanneksi kampanjan avulla haluttiin esitellä alueen yrityksiä ja kunnan monipuolista yritysrakennetta. Kesäasukkaiden yritysvierailujen myötä mahdollinen työntekijä ja -antaja voisivat kohdata. Neljäntenä tavoitteena oli tuoda esille uudenlaisen asumisen malli - etätyö mahdollistaa asumisen missä tahansa ja juuri tämä on suuri mahdollisuus myös meille.
Kaupungistuminen on ollut nouseva trendi jo useamman vuosikymmenen ajan ja jatkaa suosiotaan. Tutkimusten mukaan melkein puolet kaupunkilaisista kuitenkin haaveilee muuttavansa maalle. Tähän saakka este maallemuuttoon on ollut monella työ. Pandemian tuomien etätyö-pakkojen edessä olemme kuitenkin huomanneet, että nykyään töitä voi tehdä mistä tahansa; myös maalta. Tämä on huima etu maaseutu-kunnille, jotka nyt ovatkin eri kampanjoiden avulla houkutelleet kaupunkilaisia kuntiinsa. Me halusimme tietenkin toivottaa uudet asukkaat tervetulleiksi myös meille, mutta harvoin uusi asukas ostaa omakotitalon heti ensimmäiseksi. Niinpä tarjottiin mahdollisuus kokeilla, sopiiko maalla asuminen sinulle ja perheellesi.
Toinen maaseudun haaste on osaavan työvoiman saatavuus. Työpaikkoja on, mutta osaavat tekijät tahtovat "karata" kaupunkeihin. Pohdimmekin, miten voimme kampanjan avulla auttaa myös yrityksiämme ja tuoda esille heidän tarjoamat työllistymismahdollisuudet.
Pöytyän kunnan päättäjät ovat rohkeita ja ennakkoluulottomia, mikä auttoi kampanjan eteenpäin menemisessä. Ei joka kunta uskaltaisi tällaisella aikataululla (valmistelut kestivät noin 3 kk) laittaa täysin uutta ja uniikkia kampanjaa pystyyn.
Kohderyhmänä oli kaikki henkilöt, jotka haaveilevat muuttavansa maalle.
Kampanjaan osallistuneet henkilöt kirjoittivat kokemuksestaan blogia ja muita sosiaalisen median päivityksiä. He vierailivat paikallisissa yrityksissä sekä muissa kohteissa kertoen mielipiteensä niistä. Tämä tieto oli meille todella arvokasta.
Kampanja toteutettiin yhden kuukauden mittaisilla asumisjaksoilla. Jaksoja oli yhteensä kolme. Asukas pystyi hakemaan mukaan toivomaansa ajankohtaan heinäkuusta syyskuun loppuun. Osallistuminen kustansi 200 euroa sisältäen kalustetun asunnon vierailun ajaksi. Hakemuksia saatiin yli 200 kpl. Asuntoja oli tarjolla 11 kappaletta ja kesäasukkaita meillä niissä asu 65 henkilöä ( ja muutama eläin).
Vieraiden saapuessa kuntaan, pidettiin joka kuukauden alussa yhteinen info-tilaisuus. Tilaisuudessa kerrottiin alueesta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista. Kukin asukas viesti kokemuksestaan blogin tai muuten sosiaalisen median avulla.
Kampanjaan osallistuneet asukkaat sitoutuivat vierailemaan kuukauden aikana kolmessa yrityksessämme. Yrityksiä oli mukana 24 kpl eli oli varaa mistä valita. Yritysvierailujen tarkoituksena oli paitsi viestiä alueen monipuolisesta elinkeinorakenteesta, myös mahdollisesti saattaa työntekijä ja -antaja yhteen.
Kunnan resursseista kampanjaa toteutti kunnanjohtaja, vt.elinvoimajohtaja sekä aluearkkitehti, jotka pitivät huolta kampanjan kokoamisesta, markkinoinnista ja tiedottamisesta. Asuntojen osalta vastuu oli teknisten palveluiden lisäksi myös työllistämispalveluilla.
Kampanjan tuloksena saimme kuntaan yhden uuden asukkaan, joka on itse asiassa ehdolla myös kevään 2021 kuntavaaleissa Pöytyällä. Tämän lisäksi useampi kesäasukas alkoi etsiä kesäasuntoa kunnastamme. Mediajulkisuus oli loistava - asiasta kiinnostuttiin ja saimme mediaosumia mm Yle uutisissa, MTV3:n uutisissa sekä useissa printtimedioissa. Myös sosiaalisen median kattavuus oli suuri. Muiden kuntien päättäjät nostivat kampanjaamme esiin ja kesällä 2021 samankaltaisia kampanjoita toteutetaankin useassa eri kunnassa. Meitä on pyydetty ja olemme mielellämme kertoneet kokemuksiamme eteenpäin.