Kesäkoti 2020 -kampanjan ideana on tarjota maallemuutosta haaveileville kaupunkilaisille mahdollisuus kokeilla maalla asumista edullisesti ja vapaamuotoisesti. Mukaan sai hakea kuka tahansa ja omavastuu kuukauden asumisesta oli asukkaalle itselleen vain 200 euroa. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Kesäkoti -kampanja, Pöytyä 2020
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kesäkoti 2020 -kampanjan ideana on tarjota maallemuutosta haaveileville kaupunkilaisille mahdollisuus kokeilla maalla asumista edullisesti ja vapaamuotoisesti. Mukaan sai hakea kuka tahansa ja omavastuu kuukauden asumisesta oli asukkaalle itselleen vain 200 euroa. 

Toteutuspaikka
Pöytyän kunta
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pöytyä
Toimintamallin rahoittaja
Kunta
Toimintamallin kokonaisuus

Luotu

18.03.2021

Viimeksi muokattu

08.04.2021
Ratkaisun perusidea **

Kesäkoti-kampanja tarjosi maalle muuttamisesta haaveileville kaupunkilaisille mahdollisuuden kokeilla asumista maalla. Kuukauden mittaisen asumiskokemuksen hinta oli vain 200 euroa ja mukaan pystyi hakemaan kuka tahansa. 

Kampanjalla oli neljä kärkitavoitetta. Ensinnäkin haluttiin tuoda Pöytyän kuntaa esille uudenlaisen markkinoinnin kautta. Haluttiin, että markkinointi on rohkeaa ja uudenlaista. Toiseksi kuntaan haluttiin lisää asukkaita; kaupungistuminen on iso haaste meille maaseudun kunnille. Kolmanneksi kampanjan avulla haluttiin esitellä alueen yrityksiä ja kunnan monipuolista yritysrakennetta. Kesäasukkaiden yritysvierailujen myötä mahdollinen työntekijä ja -antaja voisivat kohdata. Neljäntenä tavoitteena oli tuoda esille uudenlaisen asumisen malli - etätyö mahdollistaa asumisen missä tahansa ja juuri tämä on suuri mahdollisuus myös meille. 

Toimintaympäristö **

Kaupungistuminen on ollut nouseva trendi jo useamman vuosikymmenen ajan ja jatkaa suosiotaan. Tutkimusten mukaan melkein puolet kaupunkilaisista kuitenkin haaveilee muuttavansa maalle. Tähän saakka este maallemuuttoon on ollut monella työ. Pandemian tuomien etätyö-pakkojen edessä olemme kuitenkin huomanneet, että nykyään töitä voi tehdä mistä tahansa; myös maalta. Tämä on huima etu maaseutu-kunnille, jotka nyt ovatkin eri kampanjoiden avulla houkutelleet kaupunkilaisia kuntiinsa. Me halusimme tietenkin toivottaa uudet asukkaat tervetulleiksi myös meille, mutta harvoin uusi asukas ostaa omakotitalon heti ensimmäiseksi. Niinpä tarjottiin mahdollisuus kokeilla, sopiiko maalla asuminen sinulle ja perheellesi. 

Toinen maaseudun haaste on osaavan työvoiman saatavuus. Työpaikkoja on, mutta osaavat tekijät tahtovat "karata" kaupunkeihin. Pohdimmekin, miten voimme kampanjan avulla auttaa myös yrityksiämme ja tuoda esille heidän tarjoamat työllistymismahdollisuudet. 

Pöytyän kunnan päättäjät ovat rohkeita ja ennakkoluulottomia, mikä auttoi kampanjan eteenpäin menemisessä. Ei joka kunta uskaltaisi tällaisella aikataululla (valmistelut kestivät noin 3 kk) laittaa täysin uutta ja uniikkia kampanjaa pystyyn. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä oli kaikki henkilöt, jotka haaveilevat muuttavansa maalle.

Kampanjaan osallistuneet henkilöt kirjoittivat kokemuksestaan blogia ja muita sosiaalisen median päivityksiä. He vierailivat paikallisissa yrityksissä sekä muissa kohteissa kertoen mielipiteensä niistä. Tämä tieto oli meille todella arvokasta. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Kampanja toteutettiin yhden kuukauden mittaisilla asumisjaksoilla. Jaksoja oli yhteensä kolme. Asukas pystyi hakemaan mukaan toivomaansa ajankohtaan heinäkuusta syyskuun loppuun. Osallistuminen kustansi 200 euroa sisältäen kalustetun asunnon vierailun ajaksi. Hakemuksia saatiin yli 200 kpl. Asuntoja oli tarjolla 11 kappaletta ja kesäasukkaita meillä niissä asu 65 henkilöä ( ja muutama eläin).

Vieraiden saapuessa kuntaan, pidettiin joka kuukauden alussa yhteinen info-tilaisuus. Tilaisuudessa kerrottiin alueesta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista. Kukin asukas viesti kokemuksestaan blogin tai muuten sosiaalisen median avulla.

Kampanjaan osallistuneet asukkaat sitoutuivat vierailemaan kuukauden aikana kolmessa yrityksessämme. Yrityksiä oli mukana 24 kpl eli oli varaa mistä valita. Yritysvierailujen tarkoituksena oli paitsi viestiä alueen monipuolisesta elinkeinorakenteesta, myös mahdollisesti saattaa työntekijä ja -antaja yhteen. 

Kunnan resursseista kampanjaa toteutti kunnanjohtaja, vt.elinvoimajohtaja sekä aluearkkitehti, jotka pitivät huolta kampanjan kokoamisesta, markkinoinnista ja tiedottamisesta. Asuntojen osalta vastuu oli teknisten palveluiden lisäksi myös työllistämispalveluilla. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Kampanjan tuloksena saimme kuntaan yhden uuden asukkaan, joka on itse asiassa ehdolla myös kevään 2021 kuntavaaleissa Pöytyällä. Tämän lisäksi useampi kesäasukas alkoi etsiä kesäasuntoa kunnastamme. Mediajulkisuus oli loistava - asiasta kiinnostuttiin ja saimme mediaosumia mm Yle uutisissa, MTV3:n uutisissa sekä useissa printtimedioissa. Myös sosiaalisen median kattavuus oli suuri. Muiden kuntien päättäjät nostivat kampanjaamme esiin ja kesällä 2021 samankaltaisia kampanjoita toteutetaankin useassa eri kunnassa. Meitä on pyydetty ja olemme mielellämme kertoneet kokemuksiamme eteenpäin. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Aikaa kannattaa varata hyvin kampanjan ideointia ja toteuttamista varten. Henkilöstöllä on kuitenkin myös ns. normaalit työtehtävänsä, joten markkinointikampanjan tekeminen tuo siihen uutta haastetta. Mutta kun henkilöstö on asiasta innostunut, tulee kampanjastakin loistava. 

Kansikuva
Aseta kesäkotisi Pöytyälle - kampanja 2020

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä