Keski-Suomen digitaalisen seniorikeskuksen toimintamalli, Keski-Suomen hva, (RRP, P4, I1)

Digitaalinen seniorikeskus-toimintamalli kokoaa ikääntyvien ennaltaehkäisevän tuen digitaaliset ratkaisut saavutettavammaksi kokonaisuudeksi Keski-Suomen hyvinvointialueella.

Toimintaympäristö

Keski-Suomen hyvinvointialueen palveluverkkouudistuksen myötä ikääntyvien ennaltaehkäisevään työhön on päätetty panostaa vahvemmin ja Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelman tuella kehitetyn seniorin hyvinvointineuvolan toimintamallin ympärille on lähdetty kehittämään seniorikeskusmallia. Seniorikeskusmalli hyödyntää yhteisövaikuttavuuden viitekehystä sekä yhteistyömalleja ja verkostoja kuntien ja 3.sektorin toimijoiden kanssa hy-te-tu-työn ympärillä. Digitaalisen seniorikeskuksen toimintamallin tarkoituksena on parantaa senioreiden ennaltaehkäisevien digitaalisten palveluiden saavutettavuutta ja käyttöä sekä edistää senioreiden omahoitoa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Keskisuomalaisista yli 65-vuotiaista suurin osa asuu itsenäisesti kotona ja monelle digitaalinen asiointi on tuttua. Hyvinvointialueen ikääntyvien ennaltaehkäisevien palveluiden kokonaisuus näyttäytyy kuitenkin pirstaleisena kuntalaisille ja ammattilaisille. Digitaalisen seniorikeskusmallin avulla pyritään kokoamaan tieto helpommin löydettäväksi. Keski-Suomen hva:n vanhusneuvostosta on tarkoitus koota kehittämistyöpajaan osallistujia, jotta asiakasnäkökulma verkkosivujen rakenteesta ja käytettävyydestä saataisiin hyödynnettyä.