Seniorikeskus verkossa, Keski-Suomen hva, (RRP, P4, I1)

Seniorikeskus verkossa kokoaa ikääntyvien ennaltaehkäisevän tuen digitaaliset ratkaisut saavutettavammaksi kokonaisuudeksi. Verkkosivulle on koottu tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi senioreille, läheisille ja muille verkostoille.

Toimintamallin nimi
Seniorikeskus verkossa, Keski-Suomen hva, (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Seniorikeskus verkossa kokoaa ikääntyvien ennaltaehkäisevän tuen digitaaliset ratkaisut saavutettavammaksi kokonaisuudeksi. Verkkosivulle on koottu tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi senioreille, läheisille ja muille verkostoille.

Toteutuspaikka
Keski-Suomen hyvinvointialueen ikääntyvien ennaltaehkäisevän tuen palvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Luotu

14.03.2025

Viimeksi muokattu

30.05.2025
Toimintaympäristö

Keski-Suomen hyvinvointialueen palveluverkkouudistuksen myötä ikääntyvien ennaltaehkäisevään työhön on päätetty panostaa vahvemmin ja Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelman tuella kehitetyn seniorin hyvinvointineuvolan toimintamallin ympärille on lähdetty kehittämään seniorikeskusmallia. Seniorikeskusmalli hyödyntää yhteisövaikuttavuuden viitekehystä sekä yhteistyömalleja ja verkostoja kuntien ja 3.sektorin toimijoiden kanssa hy-te-tu-työn ympärillä. Seniorikeskus verkossa-toimintamallin tarkoituksena on parantaa senioreiden ennaltaehkäisevien digitaalisten palveluiden saavutettavuutta ja käyttöä sekä edistää senioreiden itse- ja omahoitoa. Seniorikeskus verkossa auttaa myös ammattilaisia, läheisiä ja kumppaneita oikean tiedon äärelle.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Keskisuomalaisista yli 65-vuotiaista suurin osa asuu itsenäisesti kotona ja monelle digitaalinen asiointi on tuttua. Hyvinvointialueen ikääntyvien ennaltaehkäisevien palveluiden kokonaisuus näyttäytyy kuitenkin pirstaleisena kuntalaisille ja ammattilaisille. Digitaalisen seniorikeskusmallin avulla pyritään kokoamaan tieto helpommin löydettäväksi. Asiakasymmärrystä on kartoitettu kehittämistyöpajassa, johon osallistui digitaitoisia senioreita sekä kokemusasiantuntijoita. Työpajan tavoitteena oli selvittää asiakasnäkökulmaa verkkosivujen rakenteesta ja käytettävyydestä. Verkkosivut on kehitetty jo TulSote-ohjelman aikana, jolloin kohderyhmää on kuultu laajasti. 

Kansikuva
Ikääntyvä pariskunta katsoo tablettia

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt