Keski-Suomen Henkilökohtaisen avun keskus (Havu-Keskus)

Henkilökohtaisen avun keskus vastaa keskitetysti henkilökohtaisen avun työnantajamallin ohjauksesta ja neuvonnasta.  Henkilökohtaisen avun keskus yhtenäistää Keski-Suomen henkilökohtaisen avun työnantajamallin palvelut yhdeksi kokonaisuudeksi. 

Toimintaympäristö **

Henkilökohtaisen avun työnantaja mallin ohjauksen ja neuvonnan vastuu hyvinvointialueella perustuu vammaispalvelulakiin. Maakunnan liikelaitoksen on tarvittaessa annettava vammaiselle henkilölle tai hänen puolestaan työnantajana toimivalle ohjausta, apua ja neuvontaa työsuhdeasioissa ja työnantajamallin toteutuksessa.

 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Keski-Suomessa henkilökohtaisen avun palveluohjaus ja neuvonta on toteutettu pääsääntöisesti muun vammaispalvelutyön ohessa eritavoin ja eri työnjaoin. Henkilökohtaisen avun palveluohjausta ja toiminta tapoja on vuosien aikana kehitetty oman kunnan ja vammaispalvelulain  ja työlainsäädäntöjen edellyttämien sääntöjen mukaisesti. Jyväskylän kaupungin vammaispalvelut ovat tuottaneet henkilökohtaisen avun työnantajamalliin keskitetyn palveluohjauksen vammaispalveluiden omana toimintana vuosien ajan. Henkilökohtaisen avun palveluohjausta ei ollut muualla Keski-Suomen alueella yksittäisenä keskitettynä toimintana. Henkilökohtaisen avun palvelut olivat toisistaan poikkeavia ja puutteellisia, tai henkilökohtaisen avun työnantaja mallia ei ollut tarjottu toimintamallina joissakin kunnissa ollenkaan. Henkilökohtaisen avun työnantaja mallia on tuotettu hajanaisesti ja henkilökohtaisen avun palvelupäätöksen saaneet henkilöt ovat saaneet eri arvoista palvelua asuinalueesta riippuen. 

 

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Henkilökohtaisen avun ohjukselle ja neuvonnalle oli tarpeen luoda selkeä keskitetty palvelu yhdestä organisaatiosta. Henkilökohtaisen avun työnantaja mallin ohjaus, neuvonta, koulutus ja palvelut oli tarpeen selkeyttää kaikille yhtäläisiksi.

  

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistyössä oli mukana käytännöntyössä työskenteleviä vammaispalveluiden työntekijöitä sosiaaliohjaajia, sosiaalityöntekijöitä, vammaispalveluiden lähiesihenkilöitä, toimistotyöntekijöitä ja asiakasosallisuustyöryhmä.

  • Käytännön kehittäminen (henkilöstön organisoituminen, Oima-sijaismaksaja palvelu)
  • Hallinnollista valmistelua
  • Henkilökohtaisen avun keskuksen palvelu sisällöt 

Työryhmät työskentelivät noin reilun puolen vuoden ajan tarpeen mukaan ja lisäksi kehittämistyötä tehtiin jokaisessa vammaispalveluiden yksikössä. Valmisteluvaiheen lopussa johtavat viranhaltijat veivät tarvittavia asioita päätöksentekoon sekä huolehtivat keskuksen käynnistymisestä. Asiakas osallisuustyöryhmä jatkaa toimintaa.

Tavoiteltu muutos

Keski-Suomessa toimii Henkilökohtaisen avun keskus.

 

Liitteet
Muutoksen mittaaminen

Henkilökohtaisen avun keskuksen toiminta on käynnistynyt 17.4.2023

Toteutussuunnitelma

Havainnot

  • Henkilökohtaisen avun keskusten toimintatapojen valtakunnallinen tilanne
  • Tiedon kerääminen

Analyysi 

  • Muutoksen tarpeen analysointi
  • Muutostarpeiden avaaminen

Uusi tieto ja sen työstäminen

  • Suunnitelma
  • Toimenpide ehdotukset

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Henkilökohtaisen avun työnantajina toimivat asiakkaat sekä avustajat. Asiakkaita on osallistettu tarjoamalla mahdollisuus osallistua asiakasosallisuusryhmään ja ryhmä on toiminut säännöllisesti syksystä 2022 alkaen. Asiakasosallisuusryhmä on muun muassa tehnyt korjausehdotuksia valmisteltuun materiaaliin.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Vuosina 2009–2011 toteutetussa HAVU-hankkeessa luotiin malli, jota kokeiltiin Keski-Suomessa ja Etelä-Pohjanmaalla. Havukeskus mallia hyödynnettiin uutta henkilökohtaisen avun keskusta Keski-Suomen hyvinvointialueen valmistelussa.

Tutustuimme eri alueiden henkilökohtaisen avun keskuksiin (erityisesti Keusote, Päijät-sote). Keskusten hyvien kokemusten perusteella esimerkiksi pystyimme yhtenäistämään lomakkeita, oppaita ja saamaan hyviä ohjeita nettisivujen rakentamiseen, sekä omatuotannon toteuttamiseen. 

Valtakunnallinen henkilökohtaisen avun keskusten jaosto oli keskuksen valmistelussa tukena. Jaosto kehittää henkilökohtaisen avun keskusten työtä ja toimintaa. Jaosto on keskeinen kerättäessä tietoa henkilökohtaisen avun tilasta Suomessa. Jaosto seuraa ja vertaa toimintoja yhtenäistämällä ja käymällä läpi kerättävää tilastotietoa.

Liitteet
Ratkaisun perusidea **

Henkilökohtaisen avun keskus palvelee henkilökohtaisen avun työnantaja mallin asiakkaita hyvinvointialueella.

  • Neuvontaa ja opastusta asiakkaille, joilla henkilökohtainen apu työnantajamallilla
  • Käytännön tukea työnantajuuteen liittyvien lomakkeiden täyttämisessä
  • Avustajavälitys; avustajien välitystä työnantajille ja avustajien opastusta työtehtävissä
  • Tiedottamista, ohjeistuksia, koulutusta sekä vertaistukitoimintaa
  • Kotikäynnit ja henkilökohtaiset tapaamiset ajanvarauksella.
  • Avun järjestämisessä hyödynnetään laajasti myös digitaalisia palveluja.
Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Henkilökohtaisen avun keskuksen valmistelu- ja käynnistämisvaiheessa tehtyjä asioita:

  • Koske Keski-Suomen osaamiskeskuksen selvitys henkilökohtaisen avun keskusten valtakunnallisesta tilanteesta 
  • Osatoteuttajia mukana valmistelutyössä, kokemusta sekä ymmärrystä henkilökohtaisesta avusta ja henkilökohtaisen avun keskuksen toiminnan kehittämisestä
  • Selkeä suunnitelma, joka tarvittaessa muutettavissa
  • Viranhaltijapäätökset tarvittavista asioista (esim. hallinnolliset asiat, resurssit)
  • Alue yksiköiden vammaispalveluiden vastuutyöntekijöiden nimeäminen ja ohjeistaminen 
  • Yhteisen sijaismaksaja palvelun järjestäminen
  • Henkilökohtaisen avun keskuksen henkilöstö (palveluvastaava, palveluohjaajat ja omatuotanto)
  • Yhtenäiset henkilökohtaisen avun oppaat, lomakkeet ja esite
  • Laajaa tiedottaminen toiminnan käynnistämisestä
Liitteet
Vinkit toimintamallin soveltajille **

Henkilökohtaisen avun keskuksen valmisteluaika oli liian lyhyt aj. 1.5.2022-31.12.22. Henkilökohtaisen avun keskuksen tavoite oli käynnistyä hyvinvointialueelle siirtymän yhteydessä 1.1.2023. Henkilökohtaisen avun palveluiden yhtenäistäminen koko hyvinvointialueelle mm. sijaismaksajapalvelun-, henkilöstöresurssin löytyminen viivästytti kokonaisuuden muodostumisen kannalta henkilökohtaisen avun keskuksen käynnistymisen ajankohtaa. Suuren palvelukokonaisuuden vaihtuminen (sijaismaksajapalvelu) koko hyvinvointialueella olisi tarvinnut enemmän aikaa palvelua käyttävien viranhaltijoiden perehdytykseen, kuin palvelunkäyttäjien henkilökohtaisten avustajien ja työnantajien kouluttamiseen palveluiden käyttäjäksi.

         

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Keski-Suomen hyvinvointialueen henkilökohtaisen avun keskus käynnistyi 17.4.2023.