Keski-Suomen Henkilökohtaisen avun keskus (Havu-Keskus)
Henkilökohtaisen avun keskus vastaa keskitetysti henkilökohtaisen avun työnantajamallin ohjauksesta ja neuvonnasta. Henkilökohtaisen avun keskus yhtenäistää Keski-Suomen henkilökohtaisen avun työnantajamallin palvelut yhdeksi kokonaisuudeksi.
Henkilökohtaisen avun työnantaja mallin ohjauksen ja neuvonnan vastuu hyvinvointialueella perustuu vammaispalvelulakiin. Maakunnan liikelaitoksen on tarvittaessa annettava vammaiselle henkilölle tai hänen puolestaan työnantajana toimivalle ohjausta, apua ja neuvontaa työsuhdeasioissa ja työnantajamallin toteutuksessa.
Keski-Suomessa henkilökohtaisen avun palveluohjaus ja neuvonta on toteutettu pääsääntöisesti muun vammaispalvelutyön ohessa eritavoin ja eri työnjaoin. Henkilökohtaisen avun palveluohjausta ja toiminta tapoja on vuosien aikana kehitetty oman kunnan ja vammaispalvelulain ja työlainsäädäntöjen edellyttämien sääntöjen mukaisesti. Jyväskylän kaupungin vammaispalvelut ovat tuottaneet henkilökohtaisen avun työnantajamalliin keskitetyn palveluohjauksen vammaispalveluiden omana toimintana vuosien ajan. Henkilökohtaisen avun palveluohjausta ei ollut muualla Keski-Suomen alueella yksittäisenä keskitettynä toimintana. Henkilökohtaisen avun palvelut olivat toisistaan poikkeavia ja puutteellisia, tai henkilökohtaisen avun työnantaja mallia ei ollut tarjottu toimintamallina joissakin kunnissa ollenkaan. Henkilökohtaisen avun työnantaja mallia on tuotettu hajanaisesti ja henkilökohtaisen avun palvelupäätöksen saaneet henkilöt ovat saaneet eri arvoista palvelua asuinalueesta riippuen.
Kehittämistyössä oli mukana käytännöntyössä työskenteleviä vammaispalveluiden työntekijöitä sosiaaliohjaajia, sosiaalityöntekijöitä, vammaispalveluiden lähiesihenkilöitä, toimistotyöntekijöitä ja asiakasosallisuustyöryhmä.
- Käytännön kehittäminen (henkilöstön organisoituminen, Oima-sijaismaksaja palvelu)
- Hallinnollista valmistelua
- Henkilökohtaisen avun keskuksen palvelu sisällöt
Työryhmät työskentelivät noin reilun puolen vuoden ajan tarpeen mukaan ja lisäksi kehittämistyötä tehtiin jokaisessa vammaispalveluiden yksikössä. Valmisteluvaiheen lopussa johtavat viranhaltijat veivät tarvittavia asioita päätöksentekoon sekä huolehtivat keskuksen käynnistymisestä. Asiakas osallisuustyöryhmä jatkaa toimintaa.
Keski-Suomessa toimii Henkilökohtaisen avun keskus.
Henkilökohtaisen avun keskuksen toiminta on käynnistynyt 17.4.2023
Havainnot
- Henkilökohtaisen avun keskusten toimintatapojen valtakunnallinen tilanne
- Tiedon kerääminen
Analyysi
- Muutoksen tarpeen analysointi
- Muutostarpeiden avaaminen
Uusi tieto ja sen työstäminen
- Suunnitelma
- Toimenpide ehdotukset
Henkilökohtaisen avun työnantajina toimivat asiakkaat sekä avustajat. Asiakkaita on osallistettu tarjoamalla mahdollisuus osallistua asiakasosallisuusryhmään ja ryhmä on toiminut säännöllisesti syksystä 2022 alkaen. Asiakasosallisuusryhmä on muun muassa tehnyt korjausehdotuksia valmisteltuun materiaaliin.
Vuosina 2009–2011 toteutetussa HAVU-hankkeessa luotiin malli, jota kokeiltiin Keski-Suomessa ja Etelä-Pohjanmaalla. Havukeskus mallia hyödynnettiin uutta henkilökohtaisen avun keskusta Keski-Suomen hyvinvointialueen valmistelussa.
Tutustuimme eri alueiden henkilökohtaisen avun keskuksiin (erityisesti Keusote, Päijät-sote). Keskusten hyvien kokemusten perusteella esimerkiksi pystyimme yhtenäistämään lomakkeita, oppaita ja saamaan hyviä ohjeita nettisivujen rakentamiseen, sekä omatuotannon toteuttamiseen.
Valtakunnallinen henkilökohtaisen avun keskusten jaosto oli keskuksen valmistelussa tukena. Jaosto kehittää henkilökohtaisen avun keskusten työtä ja toimintaa. Jaosto on keskeinen kerättäessä tietoa henkilökohtaisen avun tilasta Suomessa. Jaosto seuraa ja vertaa toimintoja yhtenäistämällä ja käymällä läpi kerättävää tilastotietoa.