Keskitetty avokuntoutuksen fysioterapian ohjautumisen malli (RRP, P4, I1)

Keskitetty neuvonta-,  ohjaus-,  konsultaatio- ja ajanvarauspalvelu Keusoten aikuisten avokuntoutuksen fysioterapiassa.

Toimintaympäristö

Keski-Uudenmaan (Keusote) hyvinvointialueohjelmassa halutaan ennaltaehkäistä sote-palveluiden palvelutarpeen kasvua ja vähentää palveluiden häiriökysyntää. Lisäksi hyvinvointialueohjelman painopisteinä ovat asiakkaiden tarpeita vastaavien palvelukokonaisuuksien turvaaminen, sekä asiakasvirtauksiin vaikuttaminen. 

Hyvinvointialueohjelmassamme tavoitteena on palveluun pääsyn läpimenoaikojen lyheneminen, joka mahdollistaa hoitoon pääsyn lain velvoittaman 14 vrk sisällä.  Toimenpiteiden tarkoituksena on vaikuttaa kysyntään ja virtaukseen lisäämällä samanaikaisesti omakuntoutuksen, omahoidon ja seurannan keinoja asiakasvastaanottotyöhön siirtäen virtauksen painopistettä pois päivystyksestä. Keinoina on nähty palveluiden tuottamisen tapojen monipuolistaminen, saatavuuden parantaminen ja omakuntotumista tukevien menetelmien lisäämistä.

Toimintaympäristönä tässä mallissa on Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen kaikki työikäiset asukkaat, kuntoutuksen fysioterapian toimipisteet ja niihin ohjaavat yksiköt.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamalli kohdistuu sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille että alueen asukkaille. 

Asukkaille mahdollistetaan suora yhteydenotto fysioterapiaan, eikä palveluun enää tarvitse ohjautua hoitovastaavan yhteydenoton kautta. Asiakkaan omahoitajan mahdollisuutta konsultoida fysioterapeuttia parannetaan ja ajan varaamista suoraan ammattilaiselle selkiytetään. 

Toimintamallin rakentamisen myötä on käynnistynyt myös yleinen ohjaamisen ohjeiden selkiyttäminen ja asiakasprofilointi

Ratkaisun perusidea

Perusideana on mahdollistaa asiakkaiden ohjautuminen suoraan fysioterapiaan myös ilman hoitajan välissä tekemää hoidon tarpeen arviota ja fysioterapiajonoon siirtämistä ja mahdollistaa asiakkaan suora fysioterapeutin yhteydenotto. Vastaanottopalveluiden ja fysioterapian välistä välisiä konsultaation muotoja rakennetaan ja hiotaan asiakkaan polkua parhaiten palveleviksi.

Asiakkaille avataan suora puhelinnumero ja yhteistyökumppaneille viranomaisnumero. Vastaanottopalveluiden kanssa käytävien konsultaatioiden käytänteet yhdenmukaistetaan kaikissa sotekeskuksissa ja ne kuvataan sekä kuntoutuksen työkirjaan että hoitajien käyttämään käsikirjaan. Keskitetyn mallin tavoitteena on sujuvoittaa palveluiden pääsemistä ja hakeutumista sekä nopeuttaa palveluiden piiriin ja fysioterapeutin hoidon tarpeen arvion pääsyä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin rakentamisessa ja suunnittelussa on tehty tiivistä yhteistyötä asiakasrajapinnalla työskentelevien työntekijöiden kanssa järjestäen kehittämiseen liittyviä työpajoja. Nykytilan selvityksessä käytettiin sekä kyselyjä että haastatteluja toiminnan haasteista ja ohjautumisen selkeydestä. Sekä vastaanottopalveluiden että kuntoutuksen henkilöstön osallistaminen toimintamallin käytänteiden suunnitteluun on sitouttanut muutokseen ja lisännyt päätöksenteon ymmärrystä.

 

Käyttöönoton valmistelu vaatii monen osatekijän tarkastelua, esim. työvuorojen ja tehtävien kuvausta, uudenlaisia selkeitä toimintaohjeita, ohjautumisen selkiyttämistä, tilastoinnin tarkastelua, henkilöstön kouluttamista ja olemassa olevien jonojen purkamisen. Uuden toimintamallin rakentuessa on yhdessä henkilöstön kanssa tuotettu Työkirja, joka sisältää tarvittavat keskitetyn palvelun työntekijän tarvitsemat tiedot hoidon tarpeen arvioinnista ja ajanvarauksista yhteisesti sovittuihin pelisääntöihin työn tasaisesta jakautumisesta