Keskitetty avokuntoutuksen fysioterapian ohjautumisen malli (RRP, P4, I1)
Alueellisesti keskitetty neuvonta-, ohjaus-, konsultaatio- ja ajanvarauspalvelu Keusoten aikuisten avokuntoutuksen fysioterapiassa.
Toimintamallin nimi
Alueellisesti keskitetty neuvonta-, ohjaus-, konsultaatio- ja ajanvarauspalvelu Keusoten aikuisten avokuntoutuksen fysioterapiassa.
Perusideana on mahdollistaa asiakkaiden ohjautuminen suoraan fysioterapiaan myös ilman hoitajan välissä tekemää hoidon tarpeen arviota ja fysioterapiajonoon siirtämistä ja mahdollistaa asiakkaan suora fysioterapeutin yhteydenotto. Vastaanottopalveluiden ja fysioterapian välistä välisiä konsultaation muotoja rakennetaan ja hiotaan asiakkaan polkua parhaiten palveleviksi.
Asiakkaille avataan suora puhelinnumero ja yhteistyökumppaneille viranomaisnumero. Vastaanottopalveluiden kanssa käytävien konsultaatioiden käytänteet yhdenmukaistetaan kaikissa sotekeskuksissa ja ne kuvataan sekä kuntoutuksen työkirjaan että hoitajien käyttämään käsikirjaan. Keskitetyn mallin tavoitteena on sujuvoittaa palveluiden pääsemistä ja hakeutumista sekä nopeuttaa palveluiden piiriin ja fysioterapeutin hoidon tarpeen arvion pääsyä.
Keski-Uudenmaan (Keusote) hyvinvointialueohjelmassa 2023-2025 sekä Hyvinvointialueen strategiassa 2023-2025 tavoitteena on ennaltaehkäistä sote-palveluiden palvelutarpeen kasvua luomalla varhaisemman tuen toimintamalleja, vähentää palveluiden häiriökysyntää sekä vastata Terveydenhuoltolain (1326/2010) velvoittamasti hoitoonpääsyyn kehittämällä asiakkaan ohjautumista palveluiden piiriin oikea-aikaisesti. Lisäksi painopisteinä ovat asiakkaiden tarpeita vastaavien palvelukokonaisuuksien turvaaminen sekä asiakasvirtaukseen vaikuttaminen.
Kehittämistyön tarkoituksena oli purkaa aikuisten avokuntoutuksen fysioterapian palvelu- ja kuntoutusvelkaa ja luoda asiakkaille uusi, jonoton ohjautumisen malli, jonka avulla alueen asukas saa suoraan fysioterapeutilta hoidontarpeen arvion sekä sen mukaiset ratkaisut käyttöönsä. Tavoitteena oli samanaikaisesti vaikuttaa asiakasvirtaukseen nopeuttamalla hoitoonpääsyä sekä vaikuttaa kysyntään lisäämällä omakuntoutuksen, -hoidon ja -seurannan keinoja asiakastyöhön siirtäen virtauksen painopistettä pois päivystyksestä. sekä ottamalla käyttöön alueellinen aikuisten avokuntoutuksen ohjautumisen malli,
Toimintaympäristönä mallissa on Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen kaikki työikäiset asukkaat, kuntoutuksen fysioterapian toimipisteet ja niihin ohjaavat yksiköt.
Toimintamalli kohdistuu sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille että alueen asukkaille.
Asukkaille mahdollistetaan suora yhteydenotto fysioterapiaan, eikä palveluun enää tarvitse ohjautua hoitovastaavan yhteydenoton kautta. Asiakkaan omahoitajan mahdollisuutta konsultoida fysioterapeuttia parannetaan ja ajan varaamista suoraan ammattilaiselle selkiytetään.
Toimintamallin rakentamisen myötä on käynnistynyt myös yleinen ohjaamisen ohjeiden selkiyttäminen ja asiakasprofilointi
Toimintamallin rakentamisessa ja suunnittelussa on tehty tiivistä yhteistyötä asiakasrajapinnalla työskentelevien työntekijöiden kanssa järjestäen kehittämiseen liittyviä työpajoja. Nykytilan selvityksessä käytettiin sekä kyselyjä että haastatteluja toiminnan haasteista ja ohjautumisen selkeydestä. Sekä vastaanottopalveluiden että kuntoutuksen henkilöstön osallistaminen toimintamallin käytänteiden suunnitteluun on sitouttanut muutokseen ja lisännyt päätöksenteon ymmärrystä.
Käyttöönoton valmistelu vaatii monen osatekijän tarkastelua, esim. työvuorojen ja tehtävien kuvausta, uudenlaisia selkeitä toimintaohjeita, ohjautumisen selkiyttämistä, tilastoinnin tarkastelua, henkilöstön kouluttamista ja olemassa olevien jonojen purkamisen. Uuden toimintamallin rakentuessa on yhdessä henkilöstön kanssa tuotettu Työkirja, joka sisältää tarvittavat keskitetyn palvelun työntekijän tarvitsemat tiedot hoidon tarpeen arvioinnista ja ajanvarauksista yhteisesti sovittuihin pelisääntöihin työn tasaisesta jakautumisesta
Kansikuva
