Keskitetty kotiuttamisen malli, kotiutuskoordinaattori

Keskitetty kotiutus. Keskitetty kotiutusnumero. Yhden numeron periaate.  Viranomaiskäytössä. ​ Kotiutuskoordinaattori hallitsee alueensa asiakastilanteen kokonaiskuvaa. Malli turvaa asiakkaan sujuvan kotiutumisen ja  asiakkaan tiedonkulun.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Mallilla pyritään sujuvoittamaan sidosryhmien yhteydenottoa kotihoitoon ja kotiutumisen tuen tiimiin. Pääsääntöisesti uudet asiakkaat tulevat palveluiden piiriin kotiutumisen tuen tiimin kautta.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakkaat kotiutuvat sairaalasta hyvinvointialueella myös muualta kuin oman alueen palveluista. Malli tarjoaa sidosryhmille sujuvan tavan ottaa yhteyttä asiakkaan oman alueen kotihoitoon. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Malli on tarkoitettu ammattilaisille. 

Malli tukee tiedolla johtamista koska sen avulla voidaan kerätä reaaliaikaista tilanne- ja asiakaspaikka tietoa.

Ratkaisun perusidea **

 kotiutuskoordinaattorimalli on laajennettu koko maakunnan alueelle. Malli on toiminut keskisellä alueella ja sitä on laajennettu soveltaen myös eteläiselle ja pohjoiselle alueelle. Mallissa on luotu kotiutusprosessi käyttäen yhden numeron periaatetta ammattilaisten ja sidosryhmien hyödyksi. Mallin avulla saadaan myös kerrytettyä kotihoitoon reaaliaikaista kotihoidon asiakaspaikkatietoa. Mallin avulla kehitetään asiakkaiden kotiutumisprosessia ja palveluihin pääsyä sekä lisäämme suunnitelmallisuutta. Samalla varmistetaan asiakastietojen saumaton siirtyminen eri palveluiden välillä."

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Toimintamalli on käytössä virka-aikana. 

Toimintamallin toimivuus tule turvata myös ennakoimattomissa tilanteissa esim. sairaustapaus jolloin tulee perehdyttää toimenkuvaan myös sijaisia.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

On hyvä selvittää toiminta-alueen kotiutusmallit ja ennen mallin käyttöönottoa pyritty selvittämään mahdolliset poikkeamat.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

On tärkeää huomioida miten alueella toimii asiakasohjaus ja miten alueella on sovittu asiakkaan palvelutarpeenarviointi.