Keskitetyn digipalvelun pääkäyttäjämalli, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin avulla kuvataan pääkäyttäjyyden merkitystä digipalveluiden kehittämisessä sekä ylläpitämisessä.
Keskitetty pääkäyttäjämalli tukee kansallista digitalisaatiostrategiaa ja sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämistä tehokkaampaan ja teknologiaa hyödyntävään suuntaan. Kun hyvinvointialueen digipalvelut toimivat sujuvasti, pirkanmaalaiset voivat luottaa digipalveluihin. Toisaalta, kun pääkäyttäjyys on keskitetty, on pääkäyttäjillä hyvä ymmärrys digipalvelun kyvykkyyksistä, jolloin saatuihin palautteisiin voidaan reagoida mahdollisimman helposti. Asiakkaat saavat kokemuksen, että palautteen antamisella on merkitystä ja palveluita todellisesti kehitetään asiakaslähtöisiksi.
Keskitetyn digipalvelun pääkäyttäjämallin ydin on tiivis yhteistyö palvelutuotannon kanssa. Pääkäyttäjillä on laaja kokonaiskäsitys järjestelmästä, mutta palvelutuotannon tarve tulee sitä tekeviltä ammattilaista. Digipalvelua kehitetään yhteistyössä palvelulinjan kanssa ja uutta digipalvelua käyttöönotettaessa palvelu suunnitellaan yhteistyössä.