Kirjaamisen ja tilastoinnin kehittäminen Satakunnan hyvinvointialueella (RRP, P4, I3)

Satakunnan hyvinvointialueella on luotu sosiaali- ja terveydenhuollon kirjaamisen ja tilastoinnin kehittämisen malli ja prosessi.

Toimintaympäristö

Olennainen osa sote-palveluiden tuottamista on asiakastietojen tuottaminen - potilas- ja asiakastietojen kirjaaminen.  Laki velvoittaa sote-ammattilaisia laatimaan asiakasasiakirjat viivytyksettä terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen määräämien asiakasasiakirjojen tietorakenteiden ja tietosisältöjen mukaisesti.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Jo Satakunnan sairaanhoitopiirin aikana on pyritty yhtenäistämään kirjaamiskäytäntöjä ja laadittu yhteisiä kirjaamisohjeita muun muassa Alueellisessa sosiaali- ja terveydenhuollontiedonhallinnan työryhmässä. Hyvinvointialueen muodostuessa syntyi tarve koordinoida kirjaamista ja tilastointia hyvinvointialuetasoisesti. Tiedolla johtamisen vastuuyksikkö on osa Satakunnan hyvinvointialuejohtajan alaisuudessa toimivaa strategian ja järjestämisen vastuualuetta. Sote-ammattilaisten laadukas ja yhdenmukainen kirjaaminen ja tilastointi on olennainen osa tiedolla johtamista ja Satakunnan hyvinvointialueen kirjaamisen ja tilastoinnin mallissa ja prosessissa  koordinoiva rooli on tiedolla johtamisen vastuuyksiköllä. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Laadukkaasta ja yhtenäisestä kirjaamisesta sote-palveluissa hyötyvät niin asiakas, ammattilainen, organisaatio kuin yhteiskuntakin. Potilas- ja asiakastiedon kirjaaminen on merkittävä osa sote-ammattilaisten työtä. Ensisijaisesti tietoa tuotetaan asiakasta varten hoidon tai palvelun suunnittelun, järjestämistä, toteuttamisen ja seurannan turvaamiseksi. Laadukas dokumentointi sujuvoittaa ammattilaisen työtä. Potilas- ja asiakastiedon toissiajaisesta käytöstä hyötyy niin organisaatio kuin yhteiskuntakin. Tiedon rakenteisuus ja tilastointi tuottavat tietoa niin operatiivisen kuin strategisen johtamisen tueksi.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Satakunnan hyvinvointialueella kirjaamisen ja tilastoinnin kehittäminen on aloitettu tiedolla johtamisen vastuuyksikön asiantuntijoiden koordinoimana alkuvuodesta 2023. Yhdyshenkilöverkosto on koottu toimialueilta ja kehittäminen jatkuu hyvinvointialueen pysyvien rakenteiden ja hanketyön yhteistyönä.

Tavoiteltu muutos

Laadukkaan kirjaamisen ja tilastoinnin merkityksen tunnistaminen organisaation kaikilla tasoilla ja yhtenäiset kirjaamiskäytännöt ovat edellytys tiedolla johtamiselle. Kirjaamisen ja tilastoinnin hyvinvointialuetasoinen kehittäminen, yhteiset kirjaamisohjeet ja käytännöt sekä kansallisten kirjaamisohjeiden jalkauttaminen ovat keskeisiä tavoitteita kehitteillä olevassa toimintamallissa. Hyvinvointialueelle muodostuvien verkostojen ja rakenteiden tulee myös vastata kirjaamisen ja tiedon laadusta ja vahvistaa ammattilaisten kirjaamisosaamista. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämistyön kohderyhmä on asiakas- ja potilastietoa kirjaavat sote-ammattilaiset ja esihenkilöt. Ammattilaisten kirjaamisosaamista, kokemusta koulutustarpeesta ja kehittämistarpeita on kartoitettu kyselyillä terveydenhuollossa ja sosiaalihuollossa.