Kohdennetut polut palveluihin (KOPPA), Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Päivystyksen monikävijöiden sekä toistuvia ensihoitohälytyksiä tekevien potilaiden tunnistaminen sekä yhteydenottopyynnön lähettäminen peruspalveluihin tarvittaessa.
Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) velvoitetaan, että hyvinvointialue huolehtii mm. palveluja laaja-alaisesti tarvitsevien asiakasryhmien ja asiakkaiden tunnistamisesta, palvelujen yhteensovittamisesta sekä asiakasta koskevan tiedon hyödyntämisestä eri tuottajien välillä.
Pirkanmaalla on tehty selvitystyötä Tays Päivystys Acutan monikävijöiden palvelutarpeista (Järvelä 2019):
- Vain noin 10% monikävijöistä kävi myös terveyskeskuksessa.
- Monikävijöistä kaksi kolmesta oli sellaisia, että he olisivat hyötyneet ennemminkin perusterveydenhuollon avusta kuin erikoissairaanhoidosta.
Päivystyksen hoitohenkilöstö on aikaisemmin seulonut potilaita manuaalisesti. Tähän ei riitä henkilökuntaa, eikä monikävijöitä siten tunnisteta lainkaan. Automatiikkaan pohjautuva ratkaisu tarvitaan.
Noora Tulivuo, projektipäällikkö, RRP-hanke
Karita Jäppinen, kehittämispäällikkö, akuuttihoito, sairaalapalveluiden palvelulinja
Elsi Jurmu, projektipäällikkö, sairaalapalvelulinja, johtamisen tuen palvelut
Mari Harju, kehittämissuunnittelija, vastaanottotoiminnan johdon tuen tiimi
Emma Mononen, suunnittelija, RRP-hanke
Tuija Vuolle, projektipäällikkö, RRP-hanke
Päivystyksen monikävijät sekä toistuvia ensihoitohälytyksiä tekevät halutaan tunnistaa ja ohjata hoidon tai palvelun tarvetta vastaavan hoidon piiriin. Tavoitteena on tehostaa monipalveluasiakkaiden peruspalveluita ja tarjota heille heidän tarvitsemaansa tukea ja apua. Tällä tavoin voidaan ennaltaehkäistä toistuvia päivystyskäyntejä ja tarpeettomia ensihoitohälytyksiä, ja niistä aiheutuvia kustannuksia.
Päivystyskäyntien määrä, potilasmäärä, monikävijöiden määrä sekä robotin tekemien herätteiden määrä. Päivystyksen ammattilaisten kokemukset toimintamallista. Peruspalveluihin lähetettyjen yhteydenottopyyntöjen määrä ja jakaantuminen asemittain. Monikävijäpotilaan kokemus saamastaan hoidosta tai palvelusta. Sote-asemien ammattilaisten kokemus toimintamallissa työskentelystä ja keinoista vastata tunnistettujen potilaiden hoidon tarpeeseen.
Ammattilaiset päivystyksessä ja päivystyksen yhteydessä olevilla sairaalaosastoilla on koulutettu toimintamallin käyttöön ja monikävijyyden puheeksiottamiseen. Lisäksi sairaalapalveluissa työskentelevät ammattilaiset on koulutettu arvioimaan jatko-ohjaamisen tarvetta, sillä kaikkia robotin havaitsemia monikävijöitä ei ole tarpeen ohjata perusterveydenhuoltoon. Yhteydenottopyyntöjä vastaanottavien yksiköiden, eli sote-asemien ammattilaiset on koulutettu erillisellä koulutuksella monikävijän hoitamiseen. Koulutus sisältää toimintamallin kouluttamisen lisäksi myös pitkäaikaissairaan potilaan hoitamista.
Toimintamalliin yhdistyy monia hyvinvointialueella käytössä tai kehitteillä olevia toimintamalleja, ja se tulee koskettamaan laajaa joukkoa ammattilaisia sosiaali- ja terveyspalveluiden eri toimialueilta. Jotta tavoitellut tulokset saavutetaan, tulee jokaisen toimintamalliin osallistuvan tehdä oma osuutensa, ja esihenkilöiden tukea ja mahdollistaa uuden toimintamallin mukainen toiminta.
Kohderyhmänä ovat kaikki aikuisten päivystyksessä (Tays Acuta ja Valkeakoski) toistuvasti käyvät yli 16-vuotiaat potilaat. Päivystyksessä toistuvasti käyvistä potilaista kaikki eivät ole sellaisia, joista lähetetään yhteydenottopyyntö eteenpäin, vaan ammattilaisen tulee tunnistaa automaation tuoman herätteen perusteella potilaat, joiden suunnitelmallista hoitoa tai hoidon koordinointia peruspalvelussa tulisi tehostaa. Tunnistetuilta asiakkailta pyydetään palautetta päivystyskäynnin jälkeen.