Kohonneen verenpaineen hoitopolku (digitaalinen), Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP,P4,I1)

Kohonneen verenpaineen hoitopolun tavoitteena on tukea verenpainetauti diagnoosiin sairastuneita, huonossa hoitotasapainossa olevia ja lääkitys muutoksen tarpeessa olevia kuntalaisia. 

 

Toimintaympäristö

Digipolku on kehitetty täydentämään jo olemassa olevaa palvelupolkua. Digipolku lisää saavutettavuutta ja palvelun monikanavaisuutta. 

Digipolulla pyritään joko korvaamaan tai täydentämään olemassa olevia palveluja. 

On tunnistettu tarve kehittää toimintamalli, jolla mahdollista pitää asiakkaat kiinni hoitosuunnitelmassa ja tukea heitä  omahoidon toteuttamisessa ja sitouttaa heidät omaan hoitoon

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Terveysaseman digitaalisen työnmalli on pohjana. Hoitopolut tulevat osaksi tätä toimintaa. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas: osallisuus oman sairauden hoitoon vahvistuu. Sujuva tapa tuottaa terveyteen liittyvää dataa ammattilaiselle hoidon tueksi ja seurantaan. Viestimahdollisuus tuo turvaa kotona pärjäämiselle. 

Ammattilainen: Hoitopolku tuo ammattilaiselle mahdollisuuden seurata potilaan tilannetta, vointia ja tärkeitä parametrejä etänä. Mahdollistaa hoidon kokonaisvaltaisen toteuttamisen ennalta tulevaan dataan perustuen. Ammattilaisella on mahdollisuus havahtua mahdollisiin haasteisiin ja ongelmiin varhain. 

Organisaatio: digitaaliset palvelut laajenevat. Monikanavainen palvelun tarjoaminen. Kustannustehokas ratkaisu. 

Yhteiskunta: Verenpainetautia sairastavien parempi hoitotasapino ja lisääntynyt hyvinvointi ja terveys sekä elämänlaatu. Järjestötoiminta on selkeästi tarjolla, joka  mahdollistaa osallisuuden lisääntymisen. 

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hoitopolku tulee noudattaa olemassa olevaa palvelua, yksitätisenä kehittämistyönä sitä on vaikea saada osaksi päivittäistä työtä. 

Palveluiden ammattilaisten osallistaminen on tärkeää ja ehdoton edellytys onnistuneen käyttöönoton turvaamisessa. 

Myöskin huomioitava resurssin käyttö kun suunnittelee aikataulua ja asettaa deadlineja, palveluiden ammattilaisten päivittäinen työ on pitkälle ennalta suunniteltu ja työpajojen kalenteroiminen on vaativaa. 

Muutoksen mittaaminen
  1. Käyttöönotto % , montako potilasta on ottanut polun käyttöön
Toteutussuunnitelma

Kirjaamis- ja tilastointi ohje

Toimintamalli koulutukset 

Digialustan koulutukset

Resurssi, joka tarvitaan hoitamaan hoitopolun potilaita 

Kohonneen verenpaineen hoitopolku otetaan käyttöön 14.1.2025 osana Oma Kymenlaakso alustan käyttöönottoa kaikilla terveysasemilla. 

Koulutukset on pidetty  joulukuussa 2024. Hoitajat ovat  myös vahvasti olleet mukana itse polun kehittämisessä, joka auttaa toimintamallin jalkautumisessa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on  Kymenlaakson asukkaat, jotka asioivat terveysasemalla kohonneen verenpaineen vuoksi tutkimuksissa tai hoidossa ja seurannassa. 

 

Ratkaisun perusidea

Toimintamalli digitalisoi perusterveydenhuollon prosessia hoitopolun (digitaalinen) avulla. Hoitopolku mahdollistaa monikanavaisen ajasta ja paikasta riippumattoman palvelun tarjoamisen kuntalaisille.  

Hoitopolun tavoitteena on tukea diagnoosin saaneita, huonossa hoitotasapainossa olevia potilaita tai mikäli lääkitykseen joudutaan tekemään muutoksia.   Tukea tarjotaan kohtaavan palvelun rinnalla. Hoitopolulla asiakkaat saavat palveluja oikea-aikaisesti itselle sopivalla tavalla ja tasolla. 

Ammattilaisen näkökulmasta polku vähentää manuaalista työtä, sillä polulla on mahdollisuus kerätä tietoa  erilaisten lomakkeiden ja kyselyiden avulla ennen vastaanottoa/tapaamista ja toteuttaa tehtäviä vastaanottojen/tapaamisten välillä.  Näiden ominaisuuksien avulla ammattilaisen  on mahdollista saada kokonaisvaltaisesti tieto asiakkaan/potilaan tilanteesta/voinnista ennen tapaamista, tunnistaa riskiasiakkaita/ -tilanteita  sekä kohdentaa tuki tarpeenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti. 

Polku tarjoaa tukea hyvinvointiin ja terveyteen liittyvissä asioissa ohjaamalla  potilaat käyttämään  erilaisia itsehoito-ohjelmia ja  pääsyn luotettavan tiedon äärelle.  Hoitopolulla  tarjotaan laajasti tukea myös elämäntapamuutokseen, mikäli sille on tarvetta. 

Kuntalaisen näkökulmasta hoitopolku tarjoaa turvaa viestimahdollisuuden kautta sekä ajasta ja paikasta riippumattoman mahdollisuuden täyttää polulla olemassa olevaa tiedonkeruuseen liittyvää materiaalia ja pääsyn omaa palvelua/hoitoa koskeviin tietoihin. Tietoja ja tärkeitä tapahtumia pääsee kertaamaan ja katsomaan silloin,  kun oma vointi/tilanne sen sallii. 

Muistutukset auttavat  saapumaan tapaamisiin oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan. Muistutusten avulla hoitoon liittyvät tärkeät tapahtumat tulee hoidettua oikea-aikaisesti. 

Hoitopolun tarkoituksena ei ole korvata kohtaavaa palvelua / tapaamisia, koska kokonaisvaltainen arviointi saattaa vaatia kasvokkain tapahtuvaa kohtaamista.  

Etäkontaktit, etäseuranta ja videovälitteinen etävastaanotto vähentävät liikkumiseen käytettävää aikaa. 

Hoitopolun digitaalinen ohjausmateriaali mahdollistaa ohjauksen tasalaatuisuuden ja vähentää materiaalin kulutusta ja kustannuksia. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttöönotto vaatii organisaation johdon ja palveluyksiköiden esihenkilöiden sitoutumisen toimintamalliin ja henkilöstön työaikaresurssin kohdentamisen toimintamallin mukaisesti. Toimintamallin toteutukseen tulee olla riittävät resurssit.

Kehittäjäryhmä koottiin palveluiden edustajista ja kehittäminen on toteutettu yhteisissä työpajoissa.  Kehittäjäryhmä on ollut ns. ydin ryhmä mutta digihoitopolkua käyttävät kaikki ko. asiakasryhmän kanssa työskentelevät ammattilaiset. Tämä huomioidaan koulutusvaiheessa. 

Kehittämisen tilannetta ja etenemistä on aktiivisesti esitetty projektikoordinaattoreiden toimesta  Johdon Br:ssä, jossa on linjattu kehittämisen suunta ja tehty sen pohjalta vaadittavia muutoksia  ja tarvittavat päätökset. 

Polku otetaan käyttöön osana laajempaa digitaalisen työn mallia kaikilla terveysasemilla ja helpottaa näin ollen jalkauttamista osaksi päivittäistä työtä. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa kaikkien hoitopolkujen kehittämiseen. 

Työpajat ja henkilöstön rooli tulee miettiä polkukohtaisesti, mutta muutoin malli on kopoitavissa

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Palveluiden ammattilaiset odottavat uuden toimintamallin alkamista ja hoitopolun käyttöönottoa. 

Toimintamallia  on hiottu paljon ja muutoksia jouduttu tekemään, jotta päivittäistyö olisi mahdollisimman sujuvaa. 

On jouduttu miettimään myös tarkoin, sitä miten tietosuoja asiat on saatu kohdalleen . 

Huomattiin että Digitaalisen työn / etäasioinnin  kehittämisessä organisaatiossa on vielä paljon asioita jotka tulevat hiukan jälkijunassa ja joita on jouduttu selvittelemään mm. etäasioinnin laskutus, tilastointi yms käytännön toimintaan vaikuttavat tekijät