Kohonneen verenpaineen hoitopolku (digitaalinen), Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP,P4,I1)
Kohonneen verenpaineen hoitopolun tavoitteena on tukea verenpainetauti diagnoosiin sairastuneita, huonossa hoitotasapainossa olevia ja lääkitys muutoksen tarpeessa olevia kuntalaisia.
Toimintamallin nimi
Kohonneen verenpaineen hoitopolun tavoitteena on tukea verenpainetauti diagnoosiin sairastuneita, huonossa hoitotasapainossa olevia ja lääkitys muutoksen tarpeessa olevia kuntalaisia.
Toimintamalli digitalisoi perusterveydenhuollon prosessia hoitopolun (digitaalinen) avulla. Hoitopolku mahdollistaa monikanavaisen ajasta ja paikasta riippumattoman palvelun tarjoamisen kuntalaisille.
Hoitopolun tavoitteena on tukea diagnoosin saaneita, huonossa hoitotasapainossa olevia potilaita tai mikäli lääkitykseen joudutaan tekemään muutoksia. Tukea tarjotaan kohtaavan palvelun rinnalla. Hoitopolulla asiakkaat saavat palveluja oikea-aikaisesti itselle sopivalla tavalla ja tasolla.
Ammattilaisen näkökulmasta polku vähentää manuaalista työtä, sillä polulla on mahdollisuus kerätä tietoa erilaisten lomakkeiden ja kyselyiden avulla ennen vastaanottoa/tapaamista ja toteuttaa tehtäviä vastaanottojen/tapaamisten välillä. Näiden ominaisuuksien avulla ammattilaisen on mahdollista saada kokonaisvaltaisesti tieto asiakkaan/potilaan tilanteesta/voinnista ennen tapaamista, tunnistaa riskiasiakkaita/ -tilanteita sekä kohdentaa tuki tarpeenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti.
Polku tarjoaa tukea hyvinvointiin ja terveyteen liittyvissä asioissa ohjaamalla potilaat käyttämään erilaisia itsehoito-ohjelmia ja pääsyn luotettavan tiedon äärelle. Hoitopolulla tarjotaan laajasti tukea myös elämäntapamuutokseen, mikäli sille on tarvetta.
Kuntalaisen näkökulmasta hoitopolku tarjoaa turvaa viestimahdollisuuden kautta sekä ajasta ja paikasta riippumattoman mahdollisuuden täyttää polulla olemassa olevaa tiedonkeruuseen liittyvää materiaalia ja pääsyn omaa palvelua/hoitoa koskeviin tietoihin. Tietoja ja tärkeitä tapahtumia pääsee kertaamaan ja katsomaan silloin, kun oma vointi/tilanne sen sallii.
Muistutukset auttavat saapumaan tapaamisiin oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan. Muistutusten avulla hoitoon liittyvät tärkeät tapahtumat tulee hoidettua oikea-aikaisesti.
Hoitopolun tarkoituksena ei ole korvata kohtaavaa palvelua / tapaamisia, koska kokonaisvaltainen arviointi saattaa vaatia kasvokkain tapahtuvaa kohtaamista.
Etäkontaktit, etäseuranta ja videovälitteinen etävastaanotto vähentävät liikkumiseen käytettävää aikaa.
Hoitopolun digitaalinen ohjausmateriaali mahdollistaa ohjauksen tasalaatuisuuden ja vähentää materiaalin kulutusta ja kustannuksia.
Digipolku on kehitetty täydentämään jo olemassa olevaa palvelupolkua. Digipolku lisää saavutettavuutta ja palvelun monikanavaisuutta.
Digipolulla pyritään joko korvaamaan tai täydentämään olemassa olevia palveluja.
On tunnistettu tarve kehittää toimintamalli, jolla mahdollista pitää asiakkaat kiinni hoitosuunnitelmassa ja tukea heitä omahoidon toteuttamisessa ja sitouttaa heidät omaan hoitoon
Kohderyhmänä on Kymenlaakson asukkaat, jotka asioivat terveysasemalla kohonneen verenpaineen vuoksi tutkimuksissa tai hoidossa ja seurannassa.
Käyttöönotto vaatii organisaation johdon ja palveluyksiköiden esihenkilöiden sitoutumisen toimintamalliin ja henkilöstön työaikaresurssin kohdentamisen toimintamallin mukaisesti. Toimintamallin toteutukseen tulee olla riittävät resurssit.
Kehittäjäryhmä koottiin palveluiden edustajista ja kehittäminen on toteutettu yhteisissä työpajoissa. Kehittäjäryhmä on ollut ns. ydin ryhmä mutta digihoitopolkua käyttävät kaikki ko. asiakasryhmän kanssa työskentelevät ammattilaiset. Tämä huomioidaan koulutusvaiheessa.
Kehittämisen tilannetta ja etenemistä on aktiivisesti esitetty projektikoordinaattoreiden toimesta Johdon Br:ssä, jossa on linjattu kehittämisen suunta ja tehty sen pohjalta vaadittavia muutoksia ja tarvittavat päätökset.
Polku otetaan käyttöön osana laajempaa digitaalisen työn mallia kaikilla terveysasemilla ja helpottaa näin ollen jalkauttamista osaksi päivittäistä työtä.
Palveluiden ammattilaiset odottavat uuden toimintamallin alkamista ja hoitopolun käyttöönottoa.
Toimintamallia on hiottu paljon ja muutoksia jouduttu tekemään, jotta päivittäistyö olisi mahdollisimman sujuvaa.
On jouduttu miettimään myös tarkoin, sitä miten tietosuoja asiat on saatu kohdalleen .
Huomattiin että Digitaalisen työn / etäasioinnin kehittämisessä organisaatiossa on vielä paljon asioita jotka tulevat hiukan jälkijunassa ja joita on jouduttu selvittelemään mm. etäasioinnin laskutus, tilastointi yms käytännön toimintaan vaikuttavat tekijät