Kohti yhtenäistä Seniori-infon neuvontaa Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella
Seniori-infon neuvonnan toimintatapojen ja käytänteiden yhtenäistäminen, jotta neuvonnalla on mahdollisuus toimia keskitetysti ja laadukkaasti koko alueella.
Seniori-Infon tarkoitus on tukea asiakasta arjessa pärjäämisessä ja auttaa koetuissa haasteissa turvallisen kotona asumisen mahdollistamiseksi. Neuvonta hyödyntää monipuolisesti kaikkea palvelujen ja erilaisten vaihtoehtojen tarjonnasta olevaa tietoa. Neuvonnalla on myös portinvartijan rooli; sillä on mahdollisuus vaikuttaa julkisten palvelujen käyttöön ja näin myös koko ikäihmisten palvelujen rakenteeseen. Tämä on merkityksellistä rajallisten resurssien aikana.
Neuvontalinjoja hoitaa 2 erillistä, alueellista tiimiä. Kahdella tiimillä toimimiseen liittyy riski tiimien toimintatapojen kehittymisestä erilaisiksi. Toiminta on koettu myös muutoin haastavaksi, mm. pienempi tiimeistä on haavoittuvainen sairauspoissaolojen osalta. Seniori-infon työntekijöillä on ollut rajattu pääsy eri potilastietojärjestelmiin ja on tärkeää että jatkossa kaikki järjestelmät olisivat henkilöstön käytössä potilaan tarpeiden arviossa.
Seniori-infon osalta on tunnistettu myös tarve ratkaisukeskeisen työotteen vahvistamiseksi, jotta asiakkaan palvelutarpeen arviointi käynnistyy vahvasti heti ensimmäisessä yhteydenotossa eikä selvittelytyötä siirrettäisi eteenpäin. Epäselvyyttä neuvonnan työn hallitsemiseen tuo myös hyvinvointialueen eri alueiden palveluiden erot.
Ikääntyneiden neuvonta on tarkoitettu Länsi-Uudenmaan ikääntyneille sekä heidän omaisilleen tai läheisilleen.
Toimintaa kehitettiin ammattilaisten ja asukkailta tulleiden palautteiden perusteella.Kohderyhmä huomioitiin erityisesti mahdollisen digitaidottomuuden osalta ja yhtenä tuotoksena toteutui Ikääntyneiden painettu palveluopas, jota jaetaan eri toimipisteissä, niin kunnissa kuin hyvinvointialueen palveluissa.