Kokemus kuulluksi - Koulutusmalli sote-alan ammattilaisille

Kokemus kuulluksi on koulutusmalli sote-alan ammattilaisille. Koulutuksen keskiössä ovat kokemusasiantuntijoiden tarinat sekä palvelun käyttäjän että omaisen näkökulmasta. Mallin on kehittänyt Mielenterveysomaiset Pirkanmaa - FinFami ry.

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueet, erikoissairaanhoito, perusterveydenhuolto, sosiaali- ja terveystoimi.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Mielenterveys- ja päihdetyö on edelleen hyvin potilaskeskeistä ja omaisten huomiointi riippuu edelleen paljon hoitavasta henkilöstä tai toimipaikasta. On yleistä, ettei omaisten jaksamiseen kiinnitetä riittävästi huomiota julkisissa palveluissa. Lisäksi omaiset kokevat, että tarvitsisivat haastavassa tilanteessaan enemmän tietoa ja tukea. Kokemus kuulluksi -tilaisuuden kautta tavoitellaan ammattilaisten ymmärryksen lisääntymistä omaisten tilanteesta ja tuen tarpeista. Tilaisuus tarjoaa ammattilaisille tietoa myös asiakas/potilasnäkökulmasta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset. 

Idean konkretisointi ja visualisointi

Kokemus kuulluksi -tilaisuudessa sote-alan ammattilaiset pääsevät kuulemaan kahden mielenterveyskuntoutujan sekä kahden omaisen kokemuksia sairastumisesta, kuntoutuksesta ja palvelujärjestelmästä.

Ratkaisun perusidea

Sosiaali- ja terveysalalla toimivien ammattilaisten osaamisen kehittäminen. Tilaisuus tarjoaa mahdollisuuden kuulla sekä kuntoutujien että läheisten kokemuksia sairastumisesta, kuntoutumisesta sekä palvelujärjestelmästä. Tilaisuuden tavoitteena on lisätä ammattilaisten omaistyön osaamista kokemusasiantuntijoiden aitojen kokemustarinoiden kautta. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kokemus kuulluksi -tilaisuudet kuuluvat kiinteänä osana yhdistyksen palvelutarjontaan. Tilaisuuksia järjestetään vuosittain säännöllisesti erityisesti Pirkanmaan hyvinvointialueella toimiville sote-alan ammattilaisille. Kokemus kuulluksi -tilaisuuksia toteutetaan sekä lähi- että etätilaisuuksina.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa laajasti eri sairausryhmissä, kun halutaan nostaa kokemusasiantuntijoiden (sairastuneiden ja läheisten) ääntä kuuluviin palvelun tarjoajille ja tuottajille.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tilaisuuksista kerätyn arviointiaineiston perusteella on selvää, että ammattilaiset kokevat Kokemus kuulluksi -tilaisuuden lisäävän heidän omaistyön osaamistaan. Ammattilaiset kokevat, että aitojen kokemustarinoiden kuuleminen on vaikuttavaa ja se antaa tilanteesta monipuolisemman sekä kokonaisvaltaisemman kuvan. Arviointiaineiston perusteella ammattilaiset kokivat myös, että tilaisuuden myötä he oppivat paremmin ymmärtämään omaisten jaksamisen haasteita ja jaksamisen tukemisen tärkeyttä. Tilaisuudet antoivat ammattilaisille konkreettisia työkaluja omaisten jaksamisen tukemiseen.