Kokemus kuulluksi - Koulutusmalli sote-alan ammattilaisille

Kokemus kuulluksi on koulutusmalli sote-alan ammattilaisille. Koulutuksen keskiössä ovat kokemusasiantuntijoiden tarinat sekä palvelun käyttäjän että omaisen näkökulmasta. Mallin on kehittänyt Mielenterveysomaiset Pirkanmaa - FinFami ry.

Toimintamallin nimi
Kokemus kuulluksi - Koulutusmalli sote-alan ammattilaisille
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kokemus kuulluksi on koulutusmalli sote-alan ammattilaisille. Koulutuksen keskiössä ovat kokemusasiantuntijoiden tarinat sekä palvelun käyttäjän että omaisen näkökulmasta. Mallin on kehittänyt Mielenterveysomaiset Pirkanmaa - FinFami ry.

Toteutuspaikka
Mielenterveysomaiset Pirkanmaa - FinFami ry
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA)
Liitteet ja linkit

Luotu

24.06.2024

Viimeksi muokattu

26.02.2025
Ratkaisun perusidea

Sosiaali- ja terveysalalla toimivien ammattilaisten osaamisen kehittäminen. Tilaisuus tarjoaa mahdollisuuden kuulla sekä kuntoutujien että läheisten kokemuksia sairastumisesta, kuntoutumisesta sekä palvelujärjestelmästä. Tilaisuuden tavoitteena on lisätä ammattilaisten omaistyön osaamista kokemusasiantuntijoiden aitojen kokemustarinoiden kautta. 

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueet, erikoissairaanhoito, perusterveydenhuolto, sosiaali- ja terveystoimi.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kokemus kuulluksi -tilaisuudet kuuluvat kiinteänä osana yhdistyksen palvelutarjontaan. Tilaisuuksia järjestetään vuosittain säännöllisesti erityisesti Pirkanmaan hyvinvointialueella toimiville sote-alan ammattilaisille. Kokemus kuulluksi -tilaisuuksia toteutetaan sekä lähi- että etätilaisuuksina.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tilaisuuksista kerätyn arviointiaineiston perusteella on selvää, että ammattilaiset kokevat Kokemus kuulluksi -tilaisuuden lisäävän heidän omaistyön osaamistaan. Ammattilaiset kokevat, että aitojen kokemustarinoiden kuuleminen on vaikuttavaa ja se antaa tilanteesta monipuolisemman sekä kokonaisvaltaisemman kuvan. Arviointiaineiston perusteella ammattilaiset kokivat myös, että tilaisuuden myötä he oppivat paremmin ymmärtämään omaisten jaksamisen haasteita ja jaksamisen tukemisen tärkeyttä. Tilaisuudet antoivat ammattilaisille konkreettisia työkaluja omaisten jaksamisen tukemiseen.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa laajasti eri sairausryhmissä, kun halutaan nostaa kokemusasiantuntijoiden (sairastuneiden ja läheisten) ääntä kuuluviin palvelun tarjoajille ja tuottajille.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä