Kokemusasiantuntijuuden hyödyntäminen Pohjois-Savon vaativan tuen lastensuojeluyksikön kehittämistyössä
Vaativan tuen yksikön kehittämistyössä hyödynnettiin kokemusasiantuntijuutta työpajatyöskentelyllä. Toiminnan avulla lisättiin asiakkaan osallisuutta sekä vahvistettiin yksikön toiminnan rakennetta ja palvelun laatua asiakaskokemukseen perustuen.
Itä-Suomen lasten, nuorten ja perheiden osaamis- ja tukikeskus (OT)- hanke on ollut mukana vaativan tason lastensuojelun laitosyksikön kehittämistyössä vuosien 2021–2023 aikana. Kuopion yliopistollisen sairaalan Kampukselle rakentuvaan Lainesairaalaan vuonna 2024 avautuva uusi vaativan tuen lastensuojeluyksikkö on tarkoitettu vaikeista psyykkisistä ja/tai päihdeongelmista kärsiville, lastensuojelun laitoshoidon tarpeessa oleville nuoruusikäisille asiakkaille. Yksikössä tulee olemaan seitsemän (7) arviointiin ja osittain myös kuntouttavaan toimintaan keskittyvää asiakaspaikkaa.
Kokemusasiantuntijat rekrytoitiin huhtikuussa 2023 avoimella kutsulla, jota jaettiin sähköpostitse verkostoja hyödyntäen. Työskentelyyn halukkaita kokemusasiantuntijoita ilmoittautui kaksi.
Työpajatyöskentelyyn osallistui kaksi lastensuojelun sijaishuollosta (laitoshoito) kokemusta omaavaa kokemusasiantuntijaa, sekä 3-4 vaativan tuen ja arvioinninyksikön kehittämistyössä mukana olevaa ammattilaista. Kokemusasiantuntijan työnkuva koostui ryhmätyöskentelystä ja niihin liittyen ennakkomateriaaleihin perehtymisestä.
Teemoitetut ryhmätapaamiset työpajatyyppisesti suunniteltiin pidettäväksi yhteensä neljä kertaa kevään ja syksyn -23 aikana. Tapaamiset toteutuivat tehdyn suunnitelman mukaisesti ja ne olivat kestoltaan 1,5 h kerrallaan.
Tapaamisten teemat olivat:
1. Tapaaminen: Tutustuminen ja työskentelystä sopiminen
2. Tapaaminen: Palvelumuotoilun tuotoksen (PAMU) työstö/läpikäynti
3. Tapaaminen: Nuoren kokemukset ja ajatukset lastensuojelulaitoksen käytännöistä ja kohtaamisesta
Uuden yksikön kohderyhmän muodostavat lastensuojelun vaativaa sijaishuoltoa, psykiatrista erikoissairaanhoitoa ja monitoimijaisesti toteutettua arviointia tarvitsevat 13-17 -vuotiaat nuoret.