Käynnistetään ja juurrutetaan Soiten kokemusosaamisen toimintamallin toteuttaminen. Kokemusosaamisen hyödyntäminen hyvinvointialueella ja sote-palvelujen kehittämisessä.

Toimintaympäristö **

Hyvinvointialueen toimintaa säätelevät lait velvoittavat hyvinvointialuetta ottamaan asiakkaat ja heitä edustavat tahot mukaan palvelujen kehittämiseen.

Tavoiteltu muutos

Kokemustoiminnan  mallin avulla tavoitellaan organisaatioon yhtenäistä  mallia ja tapaa toteuttaa kokemustoimintaa. Kokemustoiminnan tavoitteena on asiakkaiden ja potilaiden, kokemusosaajien sekä henkilöstön voimaantuminen, palvelujen kehittäminen ja vaikuttavuuden lisääminen, kokemustoiminnan ja sen hyödyntämisen lisääminen ja tukeminen, asiakasosallisuuden lisääminen ja tukeminen, ammatillisen työn täydentäminen, yhteistoiminnan ja yhteistyön edistäminen.

Kokemustoimija omakohtaisen kokemuksen kautta, joko sairastavana, kokeneena, toipuneena tai kuntoutuvana tarjoaa omakohtaisen kokemuksensa tuomaa ymmärrystä ja tietoa muiden auttamiseksi, tueksi ja osaamisvalmiuksien lisäämiseksi ja palvelujen kehittämiseksi.

Kokemustoiminta on voimavara, jota emme vielä hyödynnä riittävän kattavasti. Sen avulla henkilöstön osaaminen ja asiakkaan huomioon ottaminen kehittyy. Myös kehittämistyön varhaisessa vaiheessa saadaan kokemustiedon muodossa asiakkaiden kokemuksia ja näkemyksiä kehittämistyöhön. Kokemustoimijoina toimivat pääsevät jakamaan kokemuksiaan asiakkaiden tueksi ja osallistumaan palvelujen kehittämiseen.

Muutoksen mittaaminen

Soitessa toimii kokemustoiminnan seuranta- ja arviointiryhmä, joka seuraa ja arvioi kokemustoiminnan hyödyntämistä ja sen etenemistä. Ryhmään on nimetty edustus eri toimialueilta sekä kokemusasiantuntijaedustus. Ryhmän jäsenet ovat sitoutuneita kokemustoiminnan seurantaan. Kuukausittain kokoamme taulukkoon laadittujen uusien kokemustoiminnan toimeksiantosopimusten määrän, kokemustoimijoiden tehtävien määrän ja tyypin (esim. asiakkaan tukena, kehittäminen, tiedottaminen, arviointi jne) sekä mihin palveluihin kokemustoiminnan tehtävä on suuntautunut.  Seuranta- ja arviointiryhmä kokoontuu säännöllisesti. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Toiminnan tärkeimpiä kohderyhmiä ovat kokemustoimijat, sote-palveluiden työntekijät, järjestöjen ja oppilaitosten edustajat ja opiskelijat. Toimintaa on kohdennettu kaikille asiasta kiinnostuneille.

Kokemustoimijat ovat tuottaneet tietoa ja ymmärrystä mm. sairauksista, palveluiden käytöstä, ajankohtaisista yhteiskunnallisista ilmiöistä ja heidän elämäänsä rajoittavista asioista kokemustoimijatehtävissä toimiessaan ja julkisuudessa. Kokemustoimijat ovat myös kehittäneet ja arvioineet palveluja...

Ratkaisun perusidea **

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soiten kokemustoiminnan mallin tavoitteena on lisätä ammattilaisten ja asiakkaiden valmiuksia käytännön yhteistoimintaan, jaettuun asiantuntijuuteen, mikä mahdollistaa uudenlaisia ajattelu- ja toimintatapoja. Lisäksi toimintamallin tarkoituksena on ohjeistaa ja selkiyttää kokemustoiminnan käytänteitä sekä kokemustoimijoiden tehtäviä, rooleja, vastuita ja asemaa Soiten toiminnassa. 

Kokemusosaamista hyödynnetään monipuolisesti sote-palvelujen kehittämisessä Soite 2.1 –hankkeen toteuttamisen eri vaiheissa, esim. ohjausryhmä, koulutus, työryhmät, projektiryhmät, arviointiryhmät, kehittämistyöryhmät. 

 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Soitessa on nimetty kokemustoiminnan yhteyshenkilö, jonka tehtäviin kuuluu mm. tiedottaminen kokemustoiminnasta, kokemustoiminnan toimeksiantosopimusten laatiminen, tehtävien välittäminen kokemustoimijoille, kokemustoimijoiden palkkioiden maksumääräysten laatiminen, seurantatilaston kokoaminen Soiten kokemustoiminnasta.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Kokemustoimijoiden kanssa toimiessa ammattilaisilla tulee olla halu aitoon yhteistyöhön ja tasavertaiseen kohtaamiseen. Ammattilaisella tulee olla tieto kokemusosaajan asiantuntemuksesta. Kokemusosaajalle tulee antaa tieto koskien työtehtävää ja tieto, miten prosessi ylipäätään etenee.