Käynnistetään ja juurrutetaan Soiten kokemusosaamisen toimintamallin toteuttaminen. Kokemusosaamisen hyödyntäminen hyvinvointialueella ja sote-palvelujen kehittämisessä.

Toimintamallin nimi
Kokemusosaamisen monipuolinen hyödyntäminen
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Käynnistetään ja juurrutetaan Soiten kokemusosaamisen toimintamallin toteuttaminen. Kokemusosaamisen hyödyntäminen hyvinvointialueella ja sote-palvelujen kehittämisessä.

Toteutuspaikka
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Kuva
Kuvassa on kuvattuna kokemusosaamisen hyödyntämisen prosessi

Tekijä

Johanna Lång

Luotu

30.06.2023

Viimeksi muokattu

27.12.2023
Ratkaisun perusidea

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soiten kokemustoiminnan mallin tavoitteena on lisätä ammattilaisten ja asiakkaiden valmiuksia käytännön yhteistoimintaan, jaettuun asiantuntijuuteen, mikä mahdollistaa uudenlaisia ajattelu- ja toimintatapoja. Lisäksi toimintamallin tarkoituksena on ohjeistaa ja selkiyttää kokemustoiminnan käytänteitä sekä kokemustoimijoiden tehtäviä, rooleja, vastuita ja asemaa Soiten toiminnassa. 

Kokemusosaamista hyödynnetään monipuolisesti sote-palvelujen kehittämisessä Soite 2.1 –hankkeen toteuttamisen eri vaiheissa, esim. ohjausryhmä, koulutus, työryhmät, projektiryhmät, arviointiryhmät, kehittämistyöryhmät. 

 

 

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueen toimintaa säätelevät lait velvoittavat hyvinvointialuetta ottamaan asiakkaat ja heitä edustavat tahot mukaan palvelujen kehittämiseen.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toiminnan tärkeimpiä kohderyhmiä ovat kokemustoimijat, sote-palveluiden työntekijät, järjestöjen ja oppilaitosten edustajat ja opiskelijat. Toimintaa on kohdennettu kaikille asiasta kiinnostuneille.

Kokemustoimijat ovat tuottaneet tietoa ja ymmärrystä mm. sairauksista, palveluiden käytöstä, ajankohtaisista yhteiskunnallisista ilmiöistä ja heidän elämäänsä rajoittavista asioista kokemustoimijatehtävissä toimiessaan ja julkisuudessa. Kokemustoimijat ovat myös kehittäneet ja arvioineet palveluja...

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Soitessa on nimetty kokemustoiminnan yhteyshenkilö, jonka tehtäviin kuuluu mm. tiedottaminen kokemustoiminnasta, kokemustoiminnan toimeksiantosopimusten laatiminen, tehtävien välittäminen kokemustoimijoille, kokemustoimijoiden palkkioiden maksumääräysten laatiminen, seurantatilaston kokoaminen Soiten kokemustoiminnasta.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kokemustoimijoiden kanssa toimiessa ammattilaisilla tulee olla halu aitoon yhteistyöhön ja tasavertaiseen kohtaamiseen. Ammattilaisella tulee olla tieto kokemusosaajan asiantuntemuksesta. Kokemusosaajalle tulee antaa tieto koskien työtehtävää ja tieto, miten prosessi ylipäätään etenee. 

Kansikuva
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soiten logo

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä