Kokemustoimintamalli Pohjois-Pohjanmaa
Malli kuvaa kokemustoiminnan yhteistyötä järjestön, kokemustoimijan ja kokemustoimijan tilaajan välillä. Mallin tarkoituksena on selventää kunkin toimijan roolia ja vastuuta järjestölähtöisessä kokemustoiminnassa.
Toimintaympäristön muuttuminen on otettu huomioon Vaikuttavaa kokemustoiminta Pohjois-Pohjanmaalla -hankkeen toiminnassa mm. kokemustoimintakäsitteistön selkeyttämisellä, toiminnan kehittämisellä ja kokemustoimijoiden kouluttamisella tilaajatarpeita vastaavaksi. Toimintaympäristön muutos edellyttää kokemustoimijoiden osaamisen erilaista hyödyntämistä kokemustoimijatehtävissä. Koulutetut kokemustoimijat ovat nostaneet esille mm. yhteiskunnallisia haasteita ja heidän asemaansa liittyviä asioita. Nyt ja tulevaisuudessa kokemustoimijoiden osaamisen hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä sekä innovaatiotoiminnassa johtaa asiakaslähtöisempiin toimintoihin ja sovellutuksiin. Tämä todennäköisesti aikaansaa kustannussäästöjä. Tulevaisuudessa kokemustoimijoiden tarvetta on erityisesti sote keskusten ja- palvelujen kehittämisessä.
Kokemustoiminta keskittyy lähinnä Oulun alueelle ja koulutettuja kokemustoimijoita on määrällisesti vähän muualla Pohjois-Pohjanmaalla. Kokemustoimijoiden kysyntä vaihtelee suuresti: osalla kokemustoimijoista on paljon kysyntää, kun taas toisilla kokemustoimijatehtäviä on vähän tai ei ollenkaan. Kokemustoimijoiden osaamisen hyödyntäminen toteutuu etupäässä puheenvuoroina oppilaitoksissa, kun puolestaan kokemustoimijoiden käyttö palveluiden kehittämisessä on vähäistä.
Eri järjestöt toteuttavat kokemustoimintaa hyvin pitkälle omista lähtökohdistaan ja tarpeistaan. Kullakin järjestöllä on omat toimintatavat ja käsitteet, joten yhteiset käytänteet puuttuvat. Yhteistyö järjestöjen kesken on vähäistä ja tämä näkyy kokemustoiminnan pirstaleisuutena. Isommat potilas -ja vammaisjärjestöt kouluttavat itse omat kokemustoimijat ja neuvottelevat palkkio ja kulukorvauksista tilaajan kanssa. Joidenkin järjestöjen kokemustoimijat toimivat puolestaan vapaaehtoisperiaatteella. Kaikki järjestöjen kokemustoimijat eivät ole valtakunnallisen kokemustoimintaverkoston kokemuspankissa. Osa kokemustoimijoista ei halua pankkiin ja osalla ei ole verkoston jäsenjärjestöä, joka mahdollistaisi tietojen viemisen pankkiin. Kokemustoiminnan seuranta ja arviointi on puutteellista. Yhtenäiset tavat kerätä kootusti palautetta suoritetuista kokemustoimijatehtävistä puuttuvat.
Kokemustoimintamallin luomiselle Pohjois-Pohjanmaalle kootaan monipuolinen asiantuntijaryhmä, joka koostuu kokemustoimijoista, järjestöjen työntekijöistä, oppilaitosten -ja palvelujen edustajista, kuntien/kuntayhtymien edustajista, Pohjois-Pohjanmaan liiton ja valtakunnallisen kokemustoimintaverkoston edustajista. Ryhmä kokoontuu 3-4 kertaa vuodessa ja kullekin tapaamiskerralle on etukäteen määritetty kokemustoimintamalliin liittyvä tehtävä, jota työstetään pienryhmissä. Ryhmien tuotokset kerätään ja tehdään niistä kaaviokuva tai tekstipohjainen versio osaksi toimintamallia. Asiantuntijaryhmässä jokaisen ääni ja tuotos otetaan huomioon. Onnistunut toiminta edellyttää hyvää yhteishenkeä ja verkostoitumista, kokemustoiminnan ymmärrystä ja halua sitoutua mallin luomiseen.
Kehitettävän toimintamallin myötä tavoitellaan yhteisiä käytänteitä järjestölähtöiseen kokemustoimintaan niin kokemustoimija koulutusten, nimikkeiden kuin palkkio- ja kulukorvausasioiden osalta. Toiminnalla pyritään kokemustoimijatehtävien monipuolistumiseen eri toimintaympäristöissä ja tehtävien tasapuoliseen jakaantumiseen kokemustoimijoiden kesken. Toiminnan alueelliseen tunnettavuuteen on myös panostettava, jotta kokemustoiminta leviää Pohjois-Pohjanmaalla.
Tavoiteltujen muutosten saavuttamista mitataan ja arvioidaan kyselyillä, jotka kohdennetaan kokemustoimijoille ja heidän taustajärjestöilleen sekä kokemustoimijoiden tilaajille (oppilaitokset, palvelut). Kyselyt toteutetaan tapahtumien ja tilaisuuksien jälkeen sekä vuosittaisina kyselyinä. Kokemustoimija koulutuksien jälkeen toteutetaan palautekysely, johon pyydetään vastauksia sekä koulutukseen osallistujilta että kouluttajilta.
Vuosittain kerätään indikaattoritiedot mm. osallistujamääristä, tavoitettujen kokemustoimijoiden ja järjestöjen/yhdistysten määristä, tehtäviin välitetyistä kokemustoimijoista ym. tilastotietoja.
Toiminnan tärkeimpiä kohderyhmiä ovat olleet kokemustoimijat, järjestöjen ja oppilaitosten edustajat ja opiskelijat sekä sote-palveluiden työntekijät. Toimintaa on kohdennettu kaikille asiasta kiinnostuneille kansalaisille.
Kokemustoimijat ovat tuottaneet tietoa ja ymmärrystä mm. sairauksista, palveluiden käytöstä, ajankohtaisista yhteiskunnallisista ilmiöistä ja heidän elämäänsä rajoittavista asioista kokemustoimijatehtävissä toimiessaan ja julkisuudessa. Kokemustoimijat ovat myös kehittäneet ja arvioineet palveluja sekä oppilaitosten opetuksen sisältöä. Kokemustoimijat edustavat järjestöjä ja vievät järjestötietoutta sekä ammattilaisille että eri organisaatioihin ja samalla vaikuttavat yleiseen yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Kohderyhmien edustajia on ollut koko hankkeen ajan erilaisissa työryhmissä ja toiminnoissa mukana tuoden näin oman asiantuntijuutensa toimintamallin luomiseen. Samalla he tiedottavat toiminnasta omaan taustaorganisaatioon ja verkostoihin.
Opiskelijat ovat tehneet kokemustoimintaan liittyviä opinnäytetöitä osallistamalla kokemustoimijoita, järjestötyöntekijöitä ja oppilaitosten työntekijöitä sekä palvelujen edustajia. Yhtenä esimerkkinä on kokemustoimijan tilaajan opas, joka perehdyttää kokemustoimijoiden osaamisen hyödyntämiseen.