Entä jos joku kertoisi sinulle, että maailmassa on yhä paikka, jossa elämä on elämisen arvoista ja yrittämisestä palkitaan? Älä siis jumita, vaan tule Keuruulle!

Kampanjan tavoitteena oli tavoittaa työikäisiä 25-45 vuotiaita ja saada heidät kiinnostumaan Keuruusta asuin- ja työpaikkana. 

Toimintaympäristö

Keuruu sijaitsee kolmen maakunnan - Keski-Suomen, Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan - rajoilla. Keuruu kuuluu Keski-Suomeen. Keuruu muodostaa kohtuullisen hyvän työssäkäyntialueen muun muassa Jyväskylälle. Keuruulle on muodostunut metalliteollisuuden erikoisosaamisen keskittyä erityisesti laser- ja vesileikkauksen ympärille. Lisäksi Keuruulle on syntynyt kaupan keskus Tervan kaupallisen alueen myötä. Keuruulla on varsin aktiivinen yrityskenttä kokonaisuudessaan. Yritysten menestyminen on luonnollisesti Keuruulle erityisen tärkeätä.

Keuruun menestymiseen on vaikuttanut vahvasti jo muutama vuosikymmen sitten tapahtunut VR:n toimintojen supistuminen. Erittäin elävä Haapamäellä sijainnut rautateiden solmukohta on käytännössä lähes hävinnyt. Lisäksi viimeisin voimakas isku oli varuskunnan lakkaaminen vuoden 2014 lopussa.

Huolimatta edellä mainituista iskuista Keuruulla on aina uskottu huomiseen.

Keuruulla on seutukaupungeille tyypilliseen tapaan ollut pitkään laskuvoittoinen asukasmäärä. Tällä kampanjalla pyrittiin erityisesti nostamaan Keuruuta maailmankartalle ja  saamaan paikkakunnasta kiinnostuneita pyytämään tarjous kokovartaloelämästä Keuruulla. Keuruun tunnettuus on keskittynyt lähinnä Keuruun entiseen varuskuntaan ja Hotelli Keurusselkään. Halusimme tällä kampanjalla tuoda esille kaiken sen, mitä Keuruu voi tarjota asuinpaikkana.  

Keuruu on luonnonkaunis kaupunki. Täällä on erinomaiset harrastusmahdollisuudet, toimiva kaupunkirakenne, erinomaiset koulut, paljon työpaikkoja - kaikkea sellaista, mitä esimerkiksi lapsiperheet arvostavat. Tämä on lapsiperheiden paratiisi, joka ei unohda myöskään ikääntyviä henkilöitä. Tiedämme, että tunnettuus on vaatimatonta - tämän vuoksi tälle kampanjalle oli suuri tilaus.

Liitteet
Kuva
Keuruu_kolmen_maakunnan_rajalla
Keuruu sijaitsee kolmen maakunnan - Keski-Suomen, Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan - rajoilla. Keuruu kuuluu Keski-Suomeen.
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Keuruulla on ollut pitkään laskuvoittoinen asukasmäärä ja kampanjalla pyrittiin saamaan paikkakunnasta kiinnostuneita pyytämään tarjous kokovartaloelämästä Keuruulla. Keuruun tunnettuus on keskittynyt lähinnä Keuruun entiseen varuskuntaan ja Hotelli Keurusselkään. Halusimme tällä kampanjalla tuoda esille kaiken sen, mitä Keuruu voi tarjota asuin- ja työpaikkana tai yrityksen kotipaikkana.  

Keuruun seutu on ollut pitkään muuttotappioaluetta ja moni yritys kärsii työvoimapulasta. Seudulla on myös paljon yrittäjiä, jotka kaipaavat jatkajaa esimerkiksi yrittäjän eläkeiän vuoksi. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Halusimme kampanjaa suunnitellessamme ja valmisteltaessa hypätä asiakkaan housuihin. Halusimme ratkaista etukäteen niitä ongelmia, mihin niin sanotusti aina törmätään - mistä koti, työpaikka, päiväkoti, koulu ja muita tärkeitä asioita, jotka vaan tulee selvittää esimerkiksi muuton yhteydessä.

Tähän me pureuduimme. Tämän vuoksi kampanjalla ratkaistiin asiakkaan eli paikkakunnalle muuttavan ongelmia ja haasteita, selvittämällä etukäteen hänelle mm. asumisen, työpaikan vaihtamisen tai harrastamisen kulmakiviä. Kampanjalla haluttiin tarjota koko paketti samalla kerralla - siis kokovartaloelämää Keuruulla. 

Työpaikan, uudelleen kouluttautumisen,  asumisen ja vapaa-ajan mahdollisuudet ympättiin samaan tarjouskokonaisuuteen asiakkaan toiveiden mukaan. Halusimme tarjota yhden luukun periaatteen palvelemaan asiakasta tehokkaasti. Tarjouspyyntöön laaditulla vastauksella halusimme auttaa asiakasta tarkastelemaan mahdollisen uuden elämän kokonaisuutta yhdellä kertaa. Pyrimme antamaan asiakkaalle vastaukset ja ratkaisumallit kaikkiin peruskysymyksiin, joihin elämän muutostilanteessa väistämättä törmätään. Uskoimme vahvasti tällaisen palvelumuodon olevan ihmistä lähellä oleva tapa ja se on meille tärkeätä.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjäjoukko muodostui Koronasta Kasvuun- hankkeen ympärille muodostuneesta porukasta. 

Sari Saarinen, projektipäällikkö

Jukka Kentala, Kehittämisyhtiö Keulink Oy

Ida Mustonen, Aidia Oy

Hanna Palosaari, Aidia Oy 

Noora pajari, Keuruun kaupunki kaupunginjohtaja

Sivuilla esillä olevat yrittäjät ja alueen toimijat. 

Koko tällä porukalla oli pitkään tiedossa ollut haaste hyvin hallussa, joten ongelman ratkaiseminen oli koko porukalle varsin mukava case. Näimme kaikki tilanteen, jossa jotain on tehtävä muuttotappion ratkaisemiseksi ja yhteinen tavoite oli heti selvä. Uskalletaan kokeilla jotain erilaista ja tehdä siitä pysyvä toimintamalli palvella muuttajaa tai uusia asukkaita. 

 

Tavoiteltu muutos

Keuruulla haluttiin kääntää muuttotappio muuttovoitoksi sekä löytää osaavaa työvoimaa yrityksiin. Tarjouspyyntöjen vastauksissa annoimme myös tietoa jatkajaa etsivistä yrityksistä yritystoiminnasta kiinnostuneille henkilöille. Pyrimme siis vaikuttamaan kokonaisuuteen yhdellä kampanjalla. 

Kampanjalla haluttiin herätellä tarjousten pyytäjät näkemään Keuruu mahdollisuuksien kaupunkina, jossa on todella hyvät palvelut. Halusimme tällä kampanjalla tuoda esille kaiken sen, mitä Keuruu voi tarjota asuinpaikkana.  

 

Muutoksen mittaaminen

Indikaattorit ovat tarjouspyyntöjen lukumäärää ja Keuruulle muuttavat ihmiset vuonna 2021/2022.

Kampanjan tavoitteena oli tavoittaa työikäisiä 25-45 vuotiaita ja saada heidät kiinnostumaan Keuruusta asuin- ja työpaikkana. Budjetti oli n. 5000 e. 

Kampanja toteutettiin lokakuussa 2021 Sanoma Oy;n digikampanjana.

kampanja oli esillä noin 20 eri mediassa ja klikkauksia tuli n. 7000 kpl. 

Saimme 16 tarjouspyyntöä kampanjan aikana ja 7 kampanjan jälkeen. 

Keuruu oli vuoden 2021 lopussa ensimmäistä kertaa pitkään aikaan muuttovoittoinen. 

Toteutussuunnitelma

Toimintamalli vaatii sinnikästä selvitystyötä ja toimijoiden saumatonta yhteistyötä. Toimintamallia tullaan jatkamaan tänäkin vuonna 2022, sillä palaute on ollut todella hyvää. Kampanjastamme on kyselty lisätietoja ja tuloksia 3 eri kuntaan Suomessa.

Kampanjasta tehtiin myös englanninkielinen versio ulkomaisten opiskelijoiden houkuttelemiseksi Keuruun lukioon. Tämä kampanja on käynnissä yhteishaun ajan vuonna 2022.  

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kampanjalla aktivoitiin 25-45 vuotiaita pyytämään tarjousta Kokovartaloelämästä Keuruulla. Asiakkaita aktivoitiin kertomaan tarjouspyynnössään itsestään ja perheestään lomakkeen kysymysten avulla. Lomake oli yksinkertainen, mutta suuri osa kertoi todella laajasti omasta elämäntilanteestaan vapaa sana- kohtaan. 

Asiakkaalle rakennettiin 4-8 sivuisia yksilöllisiä ja yksityiskohtaisia tarjouksia. Tarjouksissa oli avoinna olevia työpaikkoja, uudelleen kouluttautumisen mahdollisuuksia, myynnissä olevia asuntoja, harrastuspaikkoja ja niiden hintoja, linkkejä ja suoria yhteystietoja pyydettyihin tahoihin. Jokainen tarjous rakennettiin myös pienen videon muotoon kampanjan aikana. 

Asiakkaan kanssa on jatkettu yhteydenpitoa hänen toivomallaan tavalla kampanjan jälkeen. Muutto toiselle paikkakunnalle on kuitenkin niin iso asia, että asiakkaalle pitää antaa aikaa järjestellä ja pohtia elämäntilanne tarjouksen saannin jälkeen. kaikkiin tarjouksen pyytäjiin ollaan yhteydessä maalis-huhtikuussa 2022. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Kampanjamme pohja on rakentunut Suomen ehkä ainoalle elinvoimasivustolle www.munkeuruu.fi. Elinvoimasivuston perusajatus on asiakaslähtöisyys. Kehittämisyhtiö palvelee ennen kaikkea yrittäjiä ja yrityksiä, mutta elinvoimatyössä pyrimme toimimaan merkityksellisellä tavalla jokaista Keuruun seudun ihmistä kohtaan. 

Mun Keuruu sivusto kertoo siitä, mitä tämä paikkakunta merkitsee meille – ja ennen kaikkea – mitä me merkitsemme toinen toisillemme. Ilman ihmisten osallisuutta sana elinvoima kumisee tyhjyyttään. Keskeinen sloganimme on "kasvamme koko kylän voimalla". Se tarkoittaa sitä, että meille jokainen on tärkeä tekijä elinvoimaisuuttamme rakennettaessa.

Vehreä ja kehittyvä Keuruun seutu, lapsiperheiden paratiisi, tarjoaa hienot puitteet hyvälle elämälle. Keuruun seudulta löytyy monen alan työpaikkoja, koulut ja päiväkodit ovat uusittuja, harrastustoiminta on monipuolista, viihtyisä asuminen edullista ja rantatontteja on myynnissä edullisesti. Keuruun seutu on ystävällinen ja hyvä paikka asua! Unohda ruuhkat, pysäköintiongelmat ja liikennevalot ja nauti edullisista harrastuksista ja lähellä olevista palveluista! Tervetuloa viettämään kokovartaloelämää lapsiperheiden paratiisiin!

Liitteet
Ideointi

Oivalsimme elinvoiman olevan juuri niin vahva kuin me seudulla olevat ihmiset olemme. Elinvoima syntyy meistä kaikista. Tällä ajatuksella synnytimme edellä mainitun Mun Keuruu elinvoimasivuston.

Oivalluksemme jälkeen lähes kaikki ideointi perustuu ajatukseen "Meissä on elinvoima!" sekä sloganiin "kasvamme koko kylän voimalla". 

Ideointimme peruslähde on siis elinvoimasivustomme kivijalan muodostamassa ajatusrakenteessa.

Idean valinta

Idean innoittajana toimi yhden muuttajan tarina elävästä elämästä. Liisan perheen tarina löytyy myös kampanjasivustolta.

Asumme perheeni kanssa Keurusselän rannalla ihanassa omakotitalossa. Lapsemme ovat päiväkodissa kävelymatkan päässä ja puolisoni kanssa olemme molemmat Teiskonen-konsernissa töissä. Minä henkilöstöpäällikkönä ja puolisoni myynti-insinöörinä.

En ole syntyperäinen keuruulainen, vaan löysin tieni Keuruulle onnellisten sattumien kautta. Siskoni Hanna asui ja työskenteli jo Keuruulla ja paikkakunta tuli sitä kautta tutuksi myös meidän perheelle. 

Minulla oli tuolloin työ, joka vaati paljon matkustelua ja kahden pienen lapsen kanssa se tuntui tosi raskaalta. Jutellessani Hannan kanssa jäin pohtimaan sitä, että löytyisiköhän Keuruulta meillekin töitä? Hanna vinkkasi, että kannattaa lähettää CV Kehittämisyhtiö Keulinkin silloiselle toimitusjohtaja Nea Kontoniemelle. 

Nea päättikin lähettää sähköpostin eteenpäin HT Laserin silloiselle toimitusjohtajalle Hannu Teiskoselle. Toimeliaana miehenä Hannu otti tosissaan tällaisten osaajien kiinnittämisen kasvavaan yritykseen ja pian olimmekin jo koko perheen voimin tehdaskierroksella Keuruulla tutustumassa HT Laserin toimintaan. Automaatioinsinöörimiehelleni sopivan työn löytäminen HT Laserilta oli suhteellisen helppoa. Sen sijaan omalla koulutustaustallani (prosessi- ja ympäristötekniikan tohtori), sopivan työn keksiminen vaati Hannulta hieman mielikuvitusta. 

Neuvotteluhuoneen viereinen huone oli tyhjillään palkanlaskennan ulkoistamisen jälkeen ja Hannu ehdottikin minulle HR-tehtäviä. Mielestäni ehdotus oli todella kiinnostava ja niin sovittiinkin, että pakkasimme pikimmiten muuttoauton ja suuntasimme Keuruun suuntaan. 

Tällä hetkellä elän täyttä kokovartaloelämää kasvavien poikien ja puolisoni kanssa. Otamme kaiken ilon irti luonnossa liikkumisesta, harrastuksista ja pikkukaupungin palveluista. Keuruulla on kaikkea mitä arjessa voi tarvita. Ja vapaa-aikaakin täällä on enemmän kuin entisessä kotikaupungissa, sillä lyhyet välimatkat ja liikkumisen helppous säästävät päivittäin jopa tunteja! Työpaikkakin näkyy ikkunasta vastarannalla.

 

Idean konkretisointi ja visualisointi

Kokovartaloelämään Keuruulle kampanjassa haluttiin löytää alueelle potentiaalisia uusia asukkaita ja yrittäjiä. Kampanjassa kannustettiin pyytämään tarjousta ja kampanjalla haluttiin saada työikäiset villiintymään Keuruusta uutena asuin- ja työympäristönä. 

 

 

Idean testaus asiakkaalla

Muokkaamme ideaamme ja uutta kampanjaa saatujen palautteiden perustella. Palautteita on saatu mm. tarjousten pyytäjiltä, työnantajilta ja tänne muuttaneiden tarinoista paikallislehdestä. 

Ratkaisun testaaminen

Yritysten ja yrittäjien hankintakampanja

Aika: 09/2021-11/2021

Budjetti 5000 e 

  • kampanjan suunnittelu 1950 e, projektipäällikkö ja Aidia Oy
  • digikampanja n. 3200 e hankkeen budjetista

Kampanja sivulle - Landing pagelle: 

  • onnistuneet yritystarinat omistajanvaihdoksesta 
  • faktaruudut Keuruusta (asukas, yritykset yms.)
  • polut Keuruun palveluiden löytämiseen
  • linkki yrityspörssiin
  • Videomateriaalia paikallisten asukkaiden ja nuorkauppakamarin #munkeuruu kampanjasta

 

Kokeilun tavoitteet

Tavoitteet:

  • löytää alueelle potentiaalisia  uusia yrittäjiä jatkamaan jo käynnissä olevaa yritystoimintaa tai perustamaan kokonaan uusi yritys. Tavoitteena on löytää 3-5 uutta potentiaalista jatkajaa, uutta yrittäjää tai yritystä. 
  • saada 15-20 kokovartaloelämästä  kiinnostunutta ottamaan yhteyttä Keulinkiin.  
  • saada 25-45 -vuotiaita muuttamaan alueelle työn tai yrityksen perässä
  • saada rekrytoitua perheen työikäiset alueelle töihin
  • Saada työikäiset villiintymään Keuruun seudusta :) 
Kokeilussa opittua

Tässä kokeilussa ymmärsimme itsekin Keuruun ainutlaatuisuuden ja piirteet.

Tarjousten laatijat oppivat itsekin samalla, mistä kaikki tieto löytyy muuttoa harkitsevalle. Tarjouspyynnöt tulivat  todellisesta elämäntilanteesta ja siksi antamamme tarjouksen piti myös olla hyvin asiakaslähtöinen ja asiakasta kunnioittava. 

Ratkaisun perusidea

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu 2022:

Kokovartaloelämään Keuruulla kampanjalla haluttiin palvella asiakasta (tässä tapauksessa alueelle muuttava) yhden luukun periaatteella. Tämän vuoksi päädyimme siihen, että meille voitiin tehdä tarjouspyyntö, johon pyynnön esittäjä saa vastauksen. Laatimamme vastaus oli kokonaisuus, josta asiakas sai vastauksen yleisiin muuttamiseen liittyviin tarpeisiin sekä myös yksilöllisiin kysymyksiin, joita tarjouspyynnössä oli esitetty. 

Jokaisen tarjouspyynnön sisältö laadittiin ajatuksella. Tiesimme, että vastausten laatiminen edellyttää meiltä paljon työtä, mutta nyt voimme todeta, että ratkaisumme oli aivan oikea. Me koimme palvelevamme ihmistä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kampanjamme pohja on rakentunut Suomen ehkä ainoalle elinvoimasivustolle www.munkeuruu.fi. Elinvoimasivuston perusajatus on asiakaslähtöisyys. Tärkeimmät asiakkaamme kehittämisyhtiönä ovat tietenkin yrittäjät ja yritykset. Me kuitenkin tunnistamme toiminnassamme vahvasti sen, että toimimme merkityksellisellä tavalla jokaista Keuruun seudun ihmistä kohtaan. 

Mun Keuruu sivusto kertoo siitä, mitä tämä paikkakunta merkitsee meille – ja ennen kaikkea – mitä me merkitsemme toinen toisillemme. Ilman ihmisten osallisuutta sana elinvoima kumisee tyhjyyttään. Keskeinen sloganimme on "kasvamme koko kylän voimalla". Se tarkoittaa sitä, että meille jokainen on tärkeä tekijä elinvoimaisuuttamme rakennettaessa.

Oivalsimme elinvoiman olevan juuri niin vahva kuin me seudulla olevat ihmiset olemme. Elinvoima syntyy meistä kaikista. Tällä ajatuksella synnytimme edellä mainitun Mun Keuruu elinvoimasivuston.

Oivalluksemme jälkeen lähes kaikki ideointi perustuu ajatukseen "Meissä on elinvoima!" sekä sloganiin "kasvamme koko kylän voimalla". 

Ideointimme peruslähde on siis elinvoimasivustomme kivijalan muodostamassa ajatusrakenteessa.

Kokovartaloelämää Keuruulla on osa arkeamme. Kampanjasivusto on osa Kehittämisyhtiö Keulink Oy:n elinvoimasivustoa (www.munkeuruu.fi). Kampanjaa varten laadittua aineistoa voidaan hyödyntää jatkuvasti. Materiaali päivittyy useiden toimijoiden yhteisellä tekemisellä. Se on mahdollista linkkien avulla.

Kampanjan kokonaisuutta voidaan "rummuttaa" sosiaalisessa mediassa halutessamme. Materiaali on valmiina myös kaupalliseen markkinointiin milloin tahansa. 

Materiaalin ylläpitäminen ei edellytä uutta työtä eikä erillistä budjettia. Tiedot syntyvät eri toimijoiden jokapäiväisen työn tuloksina.

Mun Keuruu ajattelua on lähdetty viemään eteenpäin siten, että olemme sitouttaneet ensiksi keskeiset toimijat yhteen saman ajattelumallin ääreen. Näin vaikutamme jo jokaisessa kylässä ja tätä vahvistamme tulevalla "kyläluuta" kiertueella. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kokovartaloelämään Keuruulle toimintamalli vaatii tekijältä laajaa tietämystä tai ainakin "hyvää etsintäkykyä" alueen toiminnoista, yrityksistä ja palveluista. Tarjouspyyntöjen vastaamiseen pitää sitoutua ja niihin pitää suhtautua vakavasti, sillä annetut tiedot ovat henkilökohtaisia. Myös tietosuojasta pitää huolehtia hyvin.  Tarjoukset pitää antaa nopealla aikataululla, sillä monissa työpaikoissa on haku ajat ja tarjottavat kiinteistötkin saattavat mennä kaupaksi nopealla aikataululla. 

Asiakas on asetettava keskiöön tässä kampanjassa! 

Toimintamallimme on skaalautuva ja aiomme itse käyttää sitä mm. yritysten kanssa yhteistyössä rekrytoinneissa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kampanja oli aktiivisessa vaiheessa lokakuussa 2021. Itse kampanjan aikana pyydettiin tarjouksia kokovartaloelämästä 16 kpl.  Kampanjasivusto kuitenkin jätettiin vielä näkyviin ja meiltä on pyydetty tarjouksia  7 kpl kampanja-ajan jälkeen. Tarjousten saajilta on tullut runsaasti positiivista palautetta hyvin konkreettisesta tyylistä tuoda esille Keuruun palveluita ja työpaikkoja. tarjousten pyytäjistä osa on käynyt tutustumassa Keuruuseen paikan päällä ja osa tulossa testaamaan mm. etätyöpisteitä. 

Liitteet
Kuva
Pyydä tarjous kokovartaloelämästä Keuruulla!