KOPI - muistilista, kokeiluista ja piloteista käyttöönottoon

Listaan on kerätty asioita, jotka auttavat yksiköitä ennakoimaan huomioitavia asioita läpi kehittämisen kaaren sekä jäsentämään kehittämisen prosessia. 

Toimintaympäristö

Senioripalveluissa on paljon erilaista kehittämistä, joka voi lähteä esimerkiksi yksittäisistä yksiköistä, yrityksistä, oppilaitosyhteistyöstä tai Forum Viriumista. Kehittämiset vaihtelevat yksittäisten protojen lyhyistä kokeiluista laajempiin kokonaisuuksiin. Kehittämiset tehdään osana muuta perustyötä, jolloin kehittämisen koko elinkaaren hahmottamiseen ei välttämättä ole paljon aikaa. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Digikehittämisen mallin vahvistamistyössä sekä seniorikeskusselvityksessä tunnistettiin, että teemme paljon ja monipuolisesti kokeiluja, mutta ne jäävät helposti pistemäisiksi ja laajempaa käyttöönottoa ei tapahdu kokeilun päätyttyä.  Tiedon levittämisessä tunnistettiin myös haasteita, joihin haluttiin muutosta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on ammattilaiset, jotka osallistuvat kokeiluihin, pilotteihin tai uuden teknologian käyttöönottoon. Malli on syntynyt erilaisista kokeiluista tulleen tiedon, seniorikeskusselvityksen ja digiryhmässä käytyjen keskustelujen pohjalta. 

Ratkaisun perusidea

Toimintamalliin on koottu asioita, joita tulee eteen matkalla kokeilusta lopulliseen käyttöönottoon. Malli on suunnattu ns. pieniin ja keskikokoisiin kokeiluihin, pilotteihin sekä muuhun kehittämiseen, joissa on jo jotain valmista teknologista ratkaisua pohjalla. Isoihin, kokonaan uutta järjestelmää luoviin projekteihin malli soveltuu vain osittain. Malli myös auttaa hahmottamaan mitä kokeilu vaatii yksiköltä. Mallin tavoite on luoda "hidaste" kohtaan, jossa lähdetään ns. vauhdilla käyntiin miettimättä asiaa enempää. Pidemmällä aikavälillä malli kuitenkin tehostaa kehittämistä, kun tietoa on systemaattisesti kerätty ja kehittäminen perustuu todelliseen tarpeeseen. 

Helsingillä on paljon erilaista kehittämistä tukevaa materiaalia, mutta KOPI-mallissa haettiin nimenomaan arkilähtöistä muistilistaa, jota vasten on hyvä peilata omaa ideaa. Malli on jatkuvasti kehittyvä. Erityisesti käyttöönottovaihe vaatii vielä syventämistä. 

Mallin taustalla on ajatus, että jo tehty selvittelytyö / kehittäminen toimii aina pohjana myöhemmin tapahtuvalle kehittämiselle. Jos jotain ideaa on selvitelty, mutta sen kehittämiseen ei sillä hetkellä ole mahdollisuutta tarttua, voidaan kehittämistä käynnistää myöhemmin hyödyntäen jo tehtyä selvittelyä. Alkuarviointeja priorisointeineen voidaan myös hyödyntää, kun tulee esimerkiksi rahoitushakuja tai mietitään seuraavan vuoden kehittämisiä ja budjettia.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Senioripalveluissa mallia käytetään, kun idean etenemistä arvioidaan sekä kehittämisen tukena. Malli itsessään ei vie aikaa, koska se ei määrittele esimerkiksi sitä missä muodossa tieto pitää esittää. Malli tekee näkyväksi sen, että kehittämiseen pitää olla varattuna aikaa sekä vastuuhenkilöt nimettynä, jotta asioita voidaan aidosti käydä läpi ja ratkoa ongelmia. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Malli on aika geneerinen, mutta jokaisessa organisaatiossa on omat erityispiirteensä. Malli on helposti muokattavissa eri käyttötarkoituksiin. 

Liitteet
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Malli on tuonut näkyväksi sen miten paljon pienikin kokeilu vaatii yksiköltä resurssia. Malli myös kiinnittää huomion toimintamallien muutokselle, joka on välttämätöntä, jos tulee jotain uutta teknologiaa. Syventämällä teemoja eri vaiheissa, syntyy käyttöönottovaiheeseen valmista materiaalia, joka tukee kehittämistä.