Kotas-tilannekeskus toimii alueellisena konsultaation ja koordinoinninkeskuksena kotiin annettaville palveluille sekä muille yhteistyökumppaneille. 

 

Toimintaympäristö

KOTAS eteläinen aloitti Tilannekeskuspilottina 1.9.-31.12.21. Hyvien tuloksien perusteella pilotti jatkuu vuoden 2022. Nimi on muutettu helmikuussa 2022 KOTAS eteläiseksi ja sittemmin toiminnan juurruttua palveluketjuun Kotas-tilannekeskus eteläiseksi.

”Kansalaisten palveluiden tarve ja palveluiden tarjonta eivät kohtaa optimaalisesti ja etenkin ns. virka-ajan ulkopuolella turvaudutaan turhaan raskaisiin palveluihin, mitkä aiheuttavat kustannuksia”(POPster 2017)

Kotaksen taustalla oli vahvasti tarve lähteä vahvistamaan virka-ajan ulkopuolista konsultaatiotukea. Oulun eteläisellä alueella tehtiin laskelmia, joissa ilmeni että yhteispäivystyksestä siirtyi vuodeosastolle potilaita, joista 25% olisi voitu hoitaa kotona/asumisyksikössä jos olisi toimiva kotisairaalatoimintamalli sisältäen virka-ajan ulkopuolisen tuen. Myös vuodeosastoilla arvioitiin olevan koko ajan 20% potilaista, jotka voitaisiin hoitaa edellä mainitut asiat huomioiden kotona/asumisyksikössä. 

Pilottialueella kaikki virka-ajan ulkopuoliset konsultaatiot kohdistuivat Oulaskankaan yhteispäivystykseen. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Alueellista yhteistyötä ja toimintakäytäntöjä tulee yhtenäistää siirryttäessä hyvinvointialueelle. Alueellisella yhteisellä koordinaatiokeskuksella voidaan mahdollistaa alueellisten toimijoiden yhteistyön tiivistymistä. 

Vastaa virka-ajan ulkopuoliseen konsultaatiotarpeeseen. Mahdollistaa asiakkaan kotona hoitamisen laadukkaammin ja turvallisesti. Vältetään päivystyskäyntejä jos asia voidaan hoitaa konsultaatioturvin kotona. 

Väestö ikääntyy ja palvelujen tarve tulee kasvamaan. Päivystys on ruuhkainen ja vuodeosastoille jonotusta. Potilaat joutuvat usein vuodeosastokiertoon kauaksikin omasta kunnasta ja saattavat yhtäaikaa olla "kahdella paikalla". Hoito voitaisiin suunnittelulla ja koordinoinnilla järjestää jo alkuvaiheessa omaan yksikköön jolloin vältyttäisi sairaalakierrolta.  Konsultaatiokeskuksella pyritään vähentämään päivystyksen käyttöä ja vuodeosastopäivien määrää. Toiminnalla pyritään myös vahvistetaan alueellista osaamista ja yhteisiä toimintakäytäntöjä. Myös resurssivaje vähentää vuodeosastopaikkoja alueellisesti, jolloin kotona asumisen tuki korostuu. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Alueella oli pirstaleiset toimintakäytänteet. Tarvittiin yhteisiä toimintatapoja ja työkaluja. Hoidon jatkuvuus oli epävarmaa eri potilastietojärjestelmien vuoksi sekä konsultaatiot yhteispäivystykseen olivat haastavia ruuhkaisuuden vuoksi. 

Kotisairaalassa sairaalatasoinen hoito vaatii mahdollisuuden virka-ajan ulkopuoliseen lääketieteelliseen tukeen. Mahdollistetaan asiakkaan hoito kotona/asumispalveluyksikössä/omalla vuodeosastolla virka-ajan ulkopuolisella konsultaatiotuella. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäminen alkoi TULSOTE-hankkeen kotisairaala-alatyöryhmän työskentelynä.

Elokuusta 2021 lähtien perustettiin oma "Tilannekeskusohjausryhmä". Ohjausryhmässä oli mukana oleelliset johtavassa asemassa olevat henkilöt alueilta, Tilannekeskuksen hoitajat sekä projektiasiantuntija. Tapaamiset 2xkk. "TIKE-OHR" on kehittynyt ajansaatossa ja työryhmää on täydennetty aina tarpeen mukaan. Työryhmässä on kutsuttuna n.20-25 henkilöä kaikilta alueilta, KOTAShoitajat, lääkäriringin vetovastuulääkäri, OAS hallintoa, projektisuunnittelija, yhteisen osaamiskeskuksen vastuuvalmistelija sekä palvelualuejohtaja. 

 

Tilannekeskuksen hoitajat olivat oleellisessa asemassa uuden toiminnan käytännön kehittämisessä, jonka vuoksi perustettiin projektiasiantuntijan ja hoitajien säännölliset meetingit (1xkk) sekä ketterä yhteydenpito Teams-alustalla ja Whatsapp-ryhmässä. Meetingit siirtyivät vuodenvaihteessa OAS päivystyksen osastonhoitajan vetämäksi. Kesäkuussa päätettiin aloittaa yhteiset meetingit 1xvko kehittämisen ja tiedonkulun tueksi. 

 

Kotas-hoitajien sekä alueen kotiutushoitajien yhteistyö verkosto. Ensimmäinen tapaaminen kesäkuussa 2022. Yhteistyötapaamiset jatkuvat elokuussa 2022 lähtien 1xkk. 

 

Kansallinen verkostoyhteistyö (Tulkoti-hanke).

 

Osallistaminen alueella ja viestintä: Kotisairaalatyöryhmät, tuloksien esittelyt alueelle. Aktiivinen palautteen kerääminen yksiköistä. Kotashoitajien ja projektisuunnittelijan kenttätyöllä toiminnan tunnetuksi tekemistä alueella. 

Yhteistyö pilottiyksiköiden, ensihoidon ja alueen organisaatioiden kanssa.

Viestintä: Toiminnan esittely kaikkiin pilottiyksiköihin ja yhteydenpito yksiköihin, myös ensihoito. Toiminnan esittelyä organisaatioihin.

 

Liitteet
Kuva
KOTAS-VERKOSTO KEHITTÄMISEN YMPÄRILLÄ
Tavoiteltu muutos

Asiakkaan turvallinen ja laadukas hoito omassa kodissa/asumisyksikössä. Päivystyksen käytön ja vuodeosastopäivien lasku (mittarit). Toiminta katsottaisiin tarpeelliseksi alueelle. Tyytyväisyys palveluun. Kustannustehokkaan toiminnan osoittaminen. 

Muutoksen mittaaminen

Lifecare ja Pegasospotilastietojärjestelmien tilastointi. Potilasmäärät, tulosyyt, yhteydenottoyksikkö ja jatkohoitopaikka. 

TeleQ-tilastot. puheluiden määrät ja jakautuminen.

Laadulliset kyselyt. Tyytyväisyys, palaute, toiminnan kehittäminen. 

Kotas-tilannekeskushoitajan tekemä päivittäisraportointi. Jatkohoitopaikkojen järjestelyn haasteet, määrät, tarkemmat tulosyyt

Kotas-tilannekeskushoitajan tekemä raportointi osastolla kotiutushoitajana toimimisesta.

Liitteet
Kuva
Kotaksen vaikuttavuuden laskemisessa käytetyt mittarit
Toteutussuunnitelma

SYKSY 2021: Tilannekeskustoiminnan aloitus. Työntekijöiden rekrytointi. Viestinä alueelle ennen pilottia aluekehittäjien kautta sekä alueelliset TEAMS-infot. Pilottiyksiköiden kiertäminen sekä yhteydenpito yksiköihin. Ensihoidon tiedottaminen aluekehittäjän kautta sekä osallistuminen heidän infoon, jossa toimintaa esitellään. Tike-hoitajille tehty yhteinen TEAMS-alusta projektityöntekijän kanssa. Tike-ohjausryhmän kokoaminen ja säännölliset Teams-kokoukset. Puoliväliarviointituloksien esittely laajalle kuulijajoukolle koko alueella. Alueelta tulevien kehittämisehdotuksien/palautteiden läpikäyminen TIKE-ohjausryhmässä ja toiminnan kehittäminen. TIKE:n liittäminen Haipro-järjestelmään sekä tiedonkulun varmistaminen palautteista hankkeelle ja palautteiden käsittely. Lisärahoituksen hakeminen jatkoon.

 

KEVÄT 2022: Rahoitus koko vuodelle 2022. Aluelaajennukset. Kalajoki tammi-helmikuussa 2022. Tietoliikennejärjestelyt ja tiedottaminen alueelle. Maaliskuussa RASHKY asumispalveluyksiköt mukaan. Tietoliikennejärjestelyt ja infot alueelle. Siikalatvan ja Kärsämäen kanssa neuvotteluja. Tietoliikennejärjestelyjen valmistelu huhti-toukokuussa 2022. Mediatrikoulutukset henkilöstölle. Kärsämäen kanssa alustavat neuvottelut toukokuussa 2022. Lakeuden alueelle neuvottelut vastuuvalmistelijan suunnittelemana kesän alkuun 2022 ja infot alueelle. Tietoliikenneasioiden järjestely. Kotiutushoitajatoiminnan pilotoiminen kesäkuussa 2022. Syksyllä työryhmien uudelleen järjestäytyminen. 

Tietoliikenneasioiden järjestely hidastanut etenemistä eikä kaikkia alkuperäisen suunnitelman mukaisia laajennuksia voitu ottaa käyttöön.

 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakkaana pilottialueen yksiköt. Alueelta kerätään Webropol-kyselyllä tietoa yhteistyöstä ja toiminnan sujuvuudesta sekä kehittämisehdotuksia ennen pilottia ja pilottiajan lopuksi. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Kansallinen benchmarking ennen pilotointia ohjasivat toiminnan kehittämistä. Erityisesti Oulussa toimiva KOTAS-keskus on ollut ohjaavana toimintana. 

Ideointi

Kotas-tilannekeskus alueellisena ja koordinoivana keskuksena lisää alueellista yhteistyötä. Kotas-tilannekeskuksen toiminta vaatii paljon tiedottamista alueella, jotta tulee vahvaksi toimijaksi palvelurakenteeseen. 

Kotas-tilannekeskushoitajan rooli soluttautumisena eri yksiköihin Oulaskankaan sairaalassa. 

Markkinointia lisätään säännöllisellä yhteydenpidolla alueen yksiköihin, lisätään SOME-näkyvyyttä ja tapahtumia. Erilaisia markkinointiin liittyviä suunnitelmia tekeillä, jotka toteutetaan kesän jälkeen. 

Jatkossa etälääketieteentuenkeskus erottuisi omana yksikkönään palvelemaan suurempaa aluetta, jota Kotas-tilannekeskus tukee alueellisena asiantuntijana. 

Omaishoitajien mahdollisuus käyttää Kotas-tilannekeskuksen hoitajalinjaa? Yhteistyö palveluohjauksen kanssa.

Sosiaalipäivystyksen kanssa yhteistyö

Idean valinta

Markkinoinnin lisääminen

Kotas-hoitajan roolin vahvistaminen haastavissa kotiutuksissa. 

Yhteistyö vastuuvalmistelijoiden ja päällikkötason kanssa ohjaamassa toimintaa. Selkeät suuntaviivat jatkokehittämiselle. 

Omaishoitajuus/palveluohjausyhteistyö sekä sosiaalipäivystysyhteistyö

Idean konkretisointi ja visualisointi

Lisätään toiminnan tunnettavuutta integroitumalla eri toimialoille. Alueellisia infoja sekä jalkautumista. Yleistä tiedottamista mahdollisimman monen eri kanavan kautta.

Idean testaus asiakkaalla

Haetaan aktiivisesti palautetta eri yhteistyökumppaneilta ja alueellisesti sekä kehitetään toimintoja palautteiden mukaisesti. 

Ratkaisun testaaminen

Toteutuu toiminnan juurruttamisen yhteydessä. 

Kokeilun tavoitteet

Saadaan Kotas-tilannekeskustoiminta merkittäväksi osaksi palveluketjua. 

Kokeilussa opittua

Vaatii jatkuvaa esilletuomista ja markkinointia. 

Ratkaisun perusidea

Tarkoituksena on lisätä mahdollisuuksia hoitaa asiakkaat kotiin/asumisyksikköön välttäen raskaita palveluja, jos se on turvallisesti mahdollista. Tavoitteena vähentää päivystyksen käyttöä ja sairaalassaoloaikoja, mahdollistaa nopeat kotiutukset ja asiakkaan turvallinen ja laadukas hoito omaan kotiin/hoitoyksikköön.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kotas-tilannekeskus on osa hyvinvointialueen ikäihmisten palveluja ja osana järjestämissuunnitelmaa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallia on laajennettu asteittain koko Pohteen alueella. Toiminta on käytössä kaikissa hyvinvointialueen alueilla (poislukien Siikalatva ja Kärsämäki). Suurimpia haasteita on ollut tietotekniset ongelmat (16 eri potilastietojärjestelmää) myös uusien alueiden mukaanotto on vaatinut paljon tiedottamista, yhteisiä työpajoja ja puheluiden seurantoja sekä kohdennettuja markkinointitempauksia. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimina on nopeasti lähtenyt juurtumaan palveluketjuun ja on hyvin paikkansa löytänyt. Toiminta on tullut todelliseen tarpeeseen ja sen toiminta on nähty merkitykselliseksi. Tärkeää on ollut kehittää toimintaa tarpeen mukaisesti ja toiminta onkin vuosien aikana kehittynyt paljon.