Kotas-tilannekeskus eteläinen
Kotas-tilannekeskus toimii alueellisena konsultaation ja koordinoinninkeskuksena kotiin annettaville palveluille sekä muille yhteistyökumppaneille.
Toimintamallin nimi
Kotas-tilannekeskus toimii alueellisena konsultaation ja koordinoinninkeskuksena kotiin annettaville palveluille sekä muille yhteistyökumppaneille.
Tarkoituksena on lisätä mahdollisuuksia hoitaa asiakkaat kotiin/asumisyksikköön välttäen raskaita palveluja, jos se on turvallisesti mahdollista. Tavoitteena vähentää päivystyksen käyttöä ja sairaalassaoloaikoja, mahdollistaa nopeat kotiutukset ja asiakkaan turvallinen ja laadukas hoito omaan kotiin/hoitoyksikköön.
KOTAS eteläinen aloitti Tilannekeskuspilottina 1.9.-31.12.21. Hyvien tuloksien perusteella pilotti jatkuu vuoden 2022. Nimi on muutettu helmikuussa 2022 KOTAS eteläiseksi ja sittemmin toiminnan juurruttua palveluketjuun Kotas-tilannekeskus eteläiseksi.
”Kansalaisten palveluiden tarve ja palveluiden tarjonta eivät kohtaa optimaalisesti ja etenkin ns. virka-ajan ulkopuolella turvaudutaan turhaan raskaisiin palveluihin, mitkä aiheuttavat kustannuksia”(POPster 2017)
Kotaksen taustalla oli vahvasti tarve lähteä vahvistamaan virka-ajan ulkopuolista konsultaatiotukea. Oulun eteläisellä alueella tehtiin laskelmia, joissa ilmeni että yhteispäivystyksestä siirtyi vuodeosastolle potilaita, joista 25% olisi voitu hoitaa kotona/asumisyksikössä jos olisi toimiva kotisairaalatoimintamalli sisältäen virka-ajan ulkopuolisen tuen. Myös vuodeosastoilla arvioitiin olevan koko ajan 20% potilaista, jotka voitaisiin hoitaa edellä mainitut asiat huomioiden kotona/asumisyksikössä.
Pilottialueella kaikki virka-ajan ulkopuoliset konsultaatiot kohdistuivat Oulaskankaan yhteispäivystykseen.
Asiakkaana pilottialueen yksiköt. Alueelta kerätään Webropol-kyselyllä tietoa yhteistyöstä ja toiminnan sujuvuudesta sekä kehittämisehdotuksia ennen pilottia ja pilottiajan lopuksi.
Kotas-tilannekeskus on osa hyvinvointialueen ikäihmisten palveluja ja osana järjestämissuunnitelmaa.
Toimina on nopeasti lähtenyt juurtumaan palveluketjuun ja on hyvin paikkansa löytänyt. Toiminta on tullut todelliseen tarpeeseen ja sen toiminta on nähty merkitykselliseksi. Tärkeää on ollut kehittää toimintaa tarpeen mukaisesti ja toiminta onkin vuosien aikana kehittynyt paljon.