Koti Luumäellä – someperhe kuntamarkkinoinnissa
Luumäelle valittiin vuodeksi someperhe, joka sai asua ilmaiseksi Luumäen kunnan vuokra-asunnossa somenäkyvyyttä vastaan. Perhe teki päivityksiä elämästään Luumäellä omille Facebook- ja Instagram-tileilleen.
Luumäki on Kylähyväsenä tunnettu noin 4 500 asukkaan maaseutumainen kunta, joka sijaitsee Lappeenrannan ja Kouvolan välissä. Kaunis ja puhdas luonto, kirkkaat vesistöt, ihmisläheiset palvelut ja pitkä historia tekevät Luumäestä tutustumisen arvoisen kohteen. Luumäki ei kuitenkaan ole ollut immuuni kaupungistumiselle, jonka seurauksena pienten kuntien asukkaat muuttavat kiihtyvään tahtiin suurempiin kasvukeskuksiin. Koti Luumäellä -someperheen avulla pyritään nostamaan esiin, millaista on asuminen ja arkielämä pienemmässä kunnassa sekä mitä kaikkea tarjottavaa pienellä kunnalla asukkailleen on.
Lisäksi markkinointikampanjan tarkoituksena on esitellä, millaista on asua ja elää Luumäen kunnan vuokra-asunnoissa. Luumäen Asunnot Oy on Luumäen kunnan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa 25 vuokrataloa, joissa on yhteensä 291 asuntoa.
Koti Luumäellä -projektin aikana Luumäellä on ollut voimassa kaksi eri kuntastrategiaa, jotka molemmat osaltaan linkittyvät tähän toimintamalliin. Tammikuuhun 2022 Luumäen kunnassa oli voimassa kuntastrategia, joka oli nimeltään “Tulevaisuuden Luumäki 2025”. Strategiassa nostettiin esiin se, että Luumäestä haluttaisiin luoda houkutteleva kunta. Tammikuussa 2022 hyväksyttiin uusi kuntastrategia "Kyllä koirakin sen tietää". Uudessa kuntastrategiassa mainitaan, että tavoitteena tehdä Luumäki tunnetuksi viestinnällä ja markkinoinnilla. Uudessa strategiassa on nostettu esiin myös se, että Luumäellä etuna ovat helposti saatavilla ja lähellä olevat toimivat palvelut, joilla on kasvot. Palvelu Luumäellä on henkilökohtaista.
Someperheen toiminta istuu hyvin sekä edeltävään että nykyiseen kuntastrategiaan. Koti Luumäellä -tilin päivitykset ovat luoneet Luumäestä houkuttelevan kuvan esittelemällä esimerkiksi useita erilaisia harrastusmahdollisuuksia, luontokohteita, paikallisia palveluita ja alueen yhteisöllisyyttä.
Kohderyhmänä ovat potentiaaliset kuntaan muuttoa harkitsevat, erityisesti ikäryhmissä joissa sosiaalisen median käyttö on hyvin aktiivista ja joiden elämänvaiheessa someperhe tarjoaa samaistuttavan kohteen. Lisäarvona on tiedon ja kokemusten välittäminen kunnan palveluista ja tapahtumista jo kunnassa ja sen lähialueilla asuville. Kampanjan tavoitteena on asukasviihtyvyyden ja yhteisöllisyyden lisääminen sekä yleinen kunnan myönteinen asukaslähtöinen imagobrändäys. Lisäksi somekanavien viesti- ja kommentointikanavat tarjoavat kohderyhmälle matalalla kynnyksellä mahdollisuuden lisätietojen tiedusteluun. Seuraajia pyrittiin muutenkin aktivoimaan esimerkiksi kilpailuilla, joissa seuraajia pyydettiin kommentoimaan tai jakamaan julkaisuja. Lisäksi ihmisiä aktivoitiin tulemaan mukaan erilaisiin tapahtumiin. Someperhe tarjoaa myös omien kokemusten kautta kunnalle asiakasymmärrystä eri palvelukanavien kehittämiseen.
Kohderyhmä on siis varsin laaja; ensisijaisesti kampanja on suunnattu potentiaalisille kuntaan muuttajille, mutta siitä hyötyvät myös kuntalaiset sekä kunnan toimintaa kehittävät tahot.
Someperhettä haettiin nettimainoksilla. Kunnan verkkosivujen lisäksi käytettiin Instagramia ja Facebookia. Markkinointi kesti noin kuukauden. Markkinointibudjetti oli 4000 €, jonka kustannukset jaettiin puoliksi kunnan ja Luumäen Asunnot Oy:n kesken. Hakemuksia tuli yhteensä seitsemän, joista työryhmä löysi yksimielisesti sopivimman. Työryhmässä olivat mukana edustajat mm. Luumäen Asunnoilta, kunnasta sekä kunnanhallituksesta ja kunnanvaltuustosta.