Koti Luumäellä – someperhe kuntamarkkinoinnissa
Luumäelle valittiin vuodeksi someperhe, joka sai asua ilmaiseksi Luumäen kunnan vuokra-asunnossa somenäkyvyyttä vastaan. Perhe teki päivityksiä elämästään Luumäellä omille Facebook- ja Instagram-tileilleen.
Toimintamallin nimi
Luumäelle valittiin vuodeksi someperhe, joka sai asua ilmaiseksi Luumäen kunnan vuokra-asunnossa somenäkyvyyttä vastaan. Perhe teki päivityksiä elämästään Luumäellä omille Facebook- ja Instagram-tileilleen.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu 2022:
Luumäen kunnan vuokra-asuntoyhtiö Luumäen asunnot Oy tarjosi perheelle kodin vuodeksi ilmaiseksi. Kodin käyttöönsä saanut perhe teki vastavuoroisesti vuoden ajan viikoittain päivityksen sosiaaliseen mediaan. Someperhe sai nimekseen "Koti Luumäellä" ja tämän käyttäjänimen alla he tekivät päivityksiä Instagram- ja Facebook-tileilleen. Päivitykset käsittelivät rehellisesti ja mutkattomasti sitä, millaista elämä Luumäellä on. Uudenlainen ihmislähtöinen ja kokemusperäinen markkinointimetodi on investointi, joka tukee Luumäen kuntaimagoa yhteisöllisenä Kylähyväsenä, jossa toimivilla palveluilla on kasvot.
Perhe sai vuodeksi käyttöönsä kunnan vuokra-asunnon Luumäen Jurvalasta. Jurvala on kylä, joka sijaitsee noin 12 kilometrin päässä kuntakeskus Taavetista ja noin 25 kilometrin päässä Lappeenrannan kaupungista. Jurvalassa asuu noin 1 200 ihmistä ja sieltä löytyy muun muassa koulu, päiväkoti, hotelli, ruokakauppa, kirjasto ja paloasema.
Toimintamallin tavoitteena on innovatiivisen ja rohkean markkinoinnin kautta tuoda esiin, millaisena Luumäki ja sen palvelut näyttäytyvät kuntalaisille. Tavoitteena on nostaa esiin niitä monia esimerkiksi luontoon, harrastamiseen ja koulutukseen liittyviä mahdollisuuksia, joita Luumäellä on tarjota.
Luumäki on Kylähyväsenä tunnettu noin 4 500 asukkaan maaseutumainen kunta, joka sijaitsee Lappeenrannan ja Kouvolan välissä. Kaunis ja puhdas luonto, kirkkaat vesistöt, ihmisläheiset palvelut ja pitkä historia tekevät Luumäestä tutustumisen arvoisen kohteen. Luumäki ei kuitenkaan ole ollut immuuni kaupungistumiselle, jonka seurauksena pienten kuntien asukkaat muuttavat kiihtyvään tahtiin suurempiin kasvukeskuksiin. Koti Luumäellä -someperheen avulla pyritään nostamaan esiin, millaista on asuminen ja arkielämä pienemmässä kunnassa sekä mitä kaikkea tarjottavaa pienellä kunnalla asukkailleen on.
Lisäksi markkinointikampanjan tarkoituksena on esitellä, millaista on asua ja elää Luumäen kunnan vuokra-asunnoissa. Luumäen Asunnot Oy on Luumäen kunnan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa 25 vuokrataloa, joissa on yhteensä 291 asuntoa.
Kohderyhmänä ovat potentiaaliset kuntaan muuttoa harkitsevat, erityisesti ikäryhmissä joissa sosiaalisen median käyttö on hyvin aktiivista ja joiden elämänvaiheessa someperhe tarjoaa samaistuttavan kohteen. Lisäarvona on tiedon ja kokemusten välittäminen kunnan palveluista ja tapahtumista jo kunnassa ja sen lähialueilla asuville. Kampanjan tavoitteena on asukasviihtyvyyden ja yhteisöllisyyden lisääminen sekä yleinen kunnan myönteinen asukaslähtöinen imagobrändäys. Lisäksi somekanavien viesti- ja kommentointikanavat tarjoavat kohderyhmälle matalalla kynnyksellä mahdollisuuden lisätietojen tiedusteluun. Seuraajia pyrittiin muutenkin aktivoimaan esimerkiksi kilpailuilla, joissa seuraajia pyydettiin kommentoimaan tai jakamaan julkaisuja. Lisäksi ihmisiä aktivoitiin tulemaan mukaan erilaisiin tapahtumiin. Someperhe tarjoaa myös omien kokemusten kautta kunnalle asiakasymmärrystä eri palvelukanavien kehittämiseen.
Kohderyhmä on siis varsin laaja; ensisijaisesti kampanja on suunnattu potentiaalisille kuntaan muuttajille, mutta siitä hyötyvät myös kuntalaiset sekä kunnan toimintaa kehittävät tahot.
Someperhe-toiminta otetaan mukaan organisaation eri yksiköissä. Perheen oman aktiivisuuden ansiosta he olivat monessa mukana kuten nuoriso -ja urheiluseuran toiminnassa, kylätapahtumissa ja seurakunnan toiminnassa.
Someperhe teki yhteistyötä alueen yritysten kanssa. Esimerkiksi lokakuussa someperhe laittoi pystyyn Facebook-sivuillaan arvonnan, jonka palkintona oli pääsy Luumäen Taitokeskuksen paistopussikynttilöiden Taitostarttiin. Päivitys sai valtavasti tykkäyksiä ja kilpailu sai todella suuren suosion. Taitokeskuksella tämä koettiin erittäin positiivisena näkyvyytenä. Taitokeskuksen sivujen kävijämäärät kasvoivat ja kynttiläkurssille tuli niin paljon ilmoittautumisia, että Taitokeskuksen toiminnanjohtajan täytyi jakaa kurssi moneen osaan.
Kunta jakoi tasaisin väliajoin someperheen julkaisuja omilla kanavilla ja tiedotti, jos someperhe oli esillä eri medioissa.
Alkuperäinen suunnitelma oli, että someperheeltä tulee ainakin yksi julkaisu viikossa sosiaalisen median alustoille. Someperheen tilien seuraajamäärät kasvoivat tasaisesti ja aina kun näkyvyyttä saatiin Ylen kautta (televisio, radio, netti) seuraajien määrissä tapahtui huomattava nousu. Muilla medioilla ei havaittu olevan yhtä suurta vaikutusta seuraajien määriin.
Someperhe teki sunnuntaisin sopimuksen edellyttämän viikkopäivityksen, mutta tämän lisäksi he tekivät päivityksiä ja tarinoita monta kertaa viikossa. Luumäen Asunnot Oy ja kunta ovat olleet todella tyytyväisiä someperheen aikaan samaan positiiviseen näkyvyyteen. Kunnan vuokra-asuntojen täyttöaste on ollut koko ajan reilusti yli 90%.
Myös someperhe on ollut tyytyväinen siihen, mitä kaikkea Luumäellä on heille tarjota. He ovatkin päättäneet jäädä asumaan paikkakunnalle myös somepestinsä päättymisen jälkeen. Lisäksi he aikovat jatkaa myös sosiaalisen median tiliensä ylläpitoa.