Kotihoidon asiakkaan toimintakyvyn tukeminen kuvapuhelimen ohjelmasisältöjen avulla
Kotihoidon asiakas voi osallistua virtuaalisesti kuvapuhelimen kuntouttaviin ja toimintakykyä ylläpitäviin ohjelmiin ja ryhmiin sekä pitää yhteyttä läheisiinsä.
Pirkanmaan hyvinvointialueella osana kotihoitoa käytetään kuvapuhelinta mahdollistamaan asiakkaan etähoivaa.
Etäkotihoidon asiakkaan on mahdollista osallistua kuvapuhelimen ohjelmiin, jotka ovat suoria lähetyksiä tai videoita.
Kotihoidon toteuttamiseen liittyy seuraava lainsäädäntö:
- Sosiaalihuoltolaki (1301/2014, 4, 8, 11–12, 14, 19 - 20, 30–31, 38, 45 §)
- Terveydenhuoltolaki (1326/2010 25 §)
- Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (980/2012 7, 13–14, 18 §)
Kuvapuhelimen avulla etähoivaa ja ohjelmasisältöjen suoria lähetyksiä toteutettaessa pyritään keskittymään asiakkaan kohtaamiseen. Välitön asiakaspalaute tulee kohtaamisessa. Mikäli kotihoidon asiakas antaa palautetta myöhemmin ohjelmasisällöistä tai niiden toteutuksesta on sen henkilön, jolle palaute annetaan, tehtävä viedä palaute eteenpäin ohjelmasisältöjen kehittämistä varten. Kuvapuhelimen ohjelmasisällöistä ei vielä kerätä systemaattisesti asiakaskokemusta.