Kotihoidon asiakkaiden suun terveyden edistäminen - pilotti
Tunnistetaan RAI:n kysymysten avulla suun terveydenhuollon käyntiä eniten tarvitsevat kotihoidon asiakkaat. Sujuvoitetaan ajanvarausta ja konsultaatiota hammashoitoon. Suun terveydenhuollon käynnillä laaditaan asiakkaalle suun omahoidon suunnitelma.
Heikoksi koettu suunterveys, hampaattomuus, pureskeluvaikeudet ja kuivan suun ongelmat ovat tavallisempia kotihoidon asiakkailla kuin itsenäisesti pärjäävillä iäkkäillä. Asiakkailla on myös taipumus huonompaan suun terveyteen liittyvään elämänlaatuun (erityisesti psyykkinen epämukavuus). Asiakkaiden heikommat suun terveystavat näkyvät heikompana hammashoitopalveluiden käyttönä ja kykynä ylläpitää suuhygieniaa. (Riikka Salmi, 27.1.2023: “ORAL HEALTH OF OLDER PEOPLE IN DOMICILIARY CARE Perspectives of the Domiciliary Care Clients and Personnel”)
Pilotin yhteydessä pyydetään palautetta asiakkailta ja omaisilta.