Kotihoidon asiakkaiden suun terveyden edistäminen - pilotti

Tunnistetaan RAI:n kysymysten avulla suun terveydenhuollon käyntiä eniten tarvitsevat kotihoidon asiakkaat. Sujuvoitetaan ajanvarausta ja konsultaatiota hammashoitoon. Suun terveydenhuollon käynnillä laaditaan asiakkaalle suun omahoidon suunnitelma.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Kotihoidon asiakkaiden suun terveyden edistäminen - pilotti
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tunnistetaan RAI:n kysymysten avulla suun terveydenhuollon käyntiä eniten tarvitsevat kotihoidon asiakkaat. Sujuvoitetaan ajanvarausta ja konsultaatiota hammashoitoon. Suun terveydenhuollon käynnillä laaditaan asiakkaalle suun omahoidon suunnitelma.

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan suun terveydenhuolto ja kotihoito
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

24.03.2023

Viimeksi muokattu

15.12.2023
Ratkaisun perusidea **

Idea lyhyesti:

1. Tunnistetaan RAI:n kyselykaavakkeen tulosten perusteella suun terveydenhuollon käyntiä eniten tarvitsevat asiakkaat​ ja tarjotaan asiakkaalle/omaisille yhteydenottoa kotihoidosta suun terveydenhuoltoon.

2. Yhteydenotto kotihoidosta suun terveydenhuoltoon: tähän tarkoitukseen on osoitettu konsultaationumero​, johon kotihoitaja saa sujuvasti yhteyden asiakkaan luona ollessaan (ei takaisinsoittoa).

3. Puhelimessa tehdään hoidontarpeen arviointi ja tarvittaessa varataan aika.​

4. Hoitokäynnit toteutetaan hoidontarpeen mukaisesti suun terveydenhuollossa ja asiakkaalle laaditaan yksilöllinen suun omahoidon suunnitelma​.

5. Yksilöllisen omahoidon suunnitelman toteutus asiakkaan arjessa kotihoidon avustamana.

Toimintaympäristö **

Heikoksi koettu suunterveys, hampaattomuus, pureskeluvaikeudet ja kuivan suun ongelmat ovat tavallisempia kotihoidon asiakkailla kuin itsenäisesti pärjäävillä iäkkäillä.​ Asiakkailla on myös taipumus huonompaan suun terveyteen liittyvään elämänlaatuun (erityisesti psyykkinen epämukavuus). Asiakkaiden heikommat suun terveystavat näkyvät heikompana hammashoitopalveluiden käyttönä ja kykynä ylläpitää suuhygieniaa.​ (Riikka Salmi, 27.1.2023: “ORAL HEALTH OF OLDER PEOPLE IN DOMICILIARY CARE Perspectives of the Domiciliary Care Clients and Personnel”​)

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Pilotin yhteydessä pyydetään palautetta asiakkailta ja omaisilta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Mukana mallin kehittämistiimissä ovat alueellinen Rai-koordinaattori sekä yhteyshenkilöt kotihoidosta ja suun terveydenhuollosta. Toimintamallia testataan pilotin avulla. Pilotti on alkanut elokuussa 2023 Ilmajoen, Kurikan ja Jalasjärven alueella.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Toimintamallista on saatu positiivista palautetta. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamallin toteuttamiseksi tarvitaan tiimi, johon kuuluu kotihoidon ja suun terveydenhuollon ammattilaisia sekä Rai- koordinaattori.

Lisäksi tarvitaan suun terveydenhuoltoon konsultaatiopuhelin, johon kotihoidon työntekijät saavat helposti yhteyden asiakkaan luona ollessaan. Puhelimeen tallennetaan kaikki kotihoidon numerot, muihin puheluihin ei vastata. Numeroa ei myöskään jaeta asiakkaille/ omaisille.

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä