Kotihoidon asiakkaiden suun terveyden edistäminen - pilotti

Tunnistetaan RAI:n kysymysten avulla suun terveydenhuollon käyntiä eniten tarvitsevat kotihoidon asiakkaat. Sujuvoitetaan ajanvarausta ja konsultaatiota hammashoitoon. Suun terveydenhuollon käynnillä laaditaan asiakkaalle suun omahoidon suunnitelma.

Toimintamallin nimi
Kotihoidon asiakkaiden suun terveyden edistäminen - pilotti
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tunnistetaan RAI:n kysymysten avulla suun terveydenhuollon käyntiä eniten tarvitsevat kotihoidon asiakkaat. Sujuvoitetaan ajanvarausta ja konsultaatiota hammashoitoon. Suun terveydenhuollon käynnillä laaditaan asiakkaalle suun omahoidon suunnitelma.

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan suun terveydenhuolto ja kotihoito
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

24.03.2023

Viimeksi muokattu

15.12.2023
Ratkaisun perusidea

Idea lyhyesti:

1. Tunnistetaan RAI:n kyselykaavakkeen tulosten perusteella suun terveydenhuollon käyntiä eniten tarvitsevat asiakkaat​ ja tarjotaan asiakkaalle/omaisille yhteydenottoa kotihoidosta suun terveydenhuoltoon.

2. Yhteydenotto kotihoidosta suun terveydenhuoltoon: tähän tarkoitukseen on osoitettu konsultaationumero​, johon kotihoitaja saa sujuvasti yhteyden asiakkaan luona ollessaan (ei takaisinsoittoa).

3. Puhelimessa tehdään hoidontarpeen arviointi ja tarvittaessa varataan aika.​

4. Hoitokäynnit toteutetaan hoidontarpeen mukaisesti suun terveydenhuollossa ja asiakkaalle laaditaan yksilöllinen suun omahoidon suunnitelma​.

5. Yksilöllisen omahoidon suunnitelman toteutus asiakkaan arjessa kotihoidon avustamana.

Toimintaympäristö

Heikoksi koettu suunterveys, hampaattomuus, pureskeluvaikeudet ja kuivan suun ongelmat ovat tavallisempia kotihoidon asiakkailla kuin itsenäisesti pärjäävillä iäkkäillä.​ Asiakkailla on myös taipumus huonompaan suun terveyteen liittyvään elämänlaatuun (erityisesti psyykkinen epämukavuus). Asiakkaiden heikommat suun terveystavat näkyvät heikompana hammashoitopalveluiden käyttönä ja kykynä ylläpitää suuhygieniaa.​ (Riikka Salmi, 27.1.2023: “ORAL HEALTH OF OLDER PEOPLE IN DOMICILIARY CARE Perspectives of the Domiciliary Care Clients and Personnel”​)

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Pilotin yhteydessä pyydetään palautetta asiakkailta ja omaisilta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Mukana mallin kehittämistiimissä ovat alueellinen Rai-koordinaattori sekä yhteyshenkilöt kotihoidosta ja suun terveydenhuollosta. Toimintamallia testataan pilotin avulla. Pilotti on alkanut elokuussa 2023 Ilmajoen, Kurikan ja Jalasjärven alueella.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallista on saatu positiivista palautetta. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin toteuttamiseksi tarvitaan tiimi, johon kuuluu kotihoidon ja suun terveydenhuollon ammattilaisia sekä Rai- koordinaattori.

Lisäksi tarvitaan suun terveydenhuoltoon konsultaatiopuhelin, johon kotihoidon työntekijät saavat helposti yhteyden asiakkaan luona ollessaan. Puhelimeen tallennetaan kaikki kotihoidon numerot, muihin puheluihin ei vastata. Numeroa ei myöskään jaeta asiakkaille/ omaisille.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä