Kotihoidon automaattinen laiterekisteri
Kotihoidon asiakkaiden käyttämien teknisten apuvälineiden tiedot siirtyvät automaattisesti potilastietojärjestelmästä Gillien tietoaltaaseen. Organisaatio ja hoitohenkilökunta näkevät kokonaiskuvan asiakkaiden laitteista myös aluetasolla.
Uusi tekninen toimintamalli laiterekisterin toteutuksessa ja ylläpitämisessä vaikuttaa kaikkien kotihoidon asiakkaiden kotiympäristön turvallisuuteen ja asiakkaan kotona selviytymisen tukemiseen. Järjestelmän kautta hoitajat saavat nopeasti ajantasaisen tiedon siitä mitä apuvälineitä asiakkaalla on käytössä, kun mietitään, miten pystymme vielä tukemaan ja auttamaan asiakasta kotona asumisessa. Organisaation näkökulmasta laitteiden hallinta helpottuu, jolloin hävikkiä olisi mahdollisimman vähän. Tulevaisuudessa olisi tahtotila nähdä tältä alustalta myös kaikki kuntoutuksen apuvälineet sekä nähdä teknisten apuvälineiden tilan.
Hoitajat ovat joutuneet nyt hakemaan tiedon siitä, mitä apuvälineitä asiakkaalla on käytössä potilastietojärjestelmän kautta.
Asiakkaiden kaikki tiedot halutaan nostaa näkyviin yhteen ja samaan paikkaan, joka on Gillien tietojärjestelmä. Nyt uuden laiterekisterin rakentamisen myötä myös tämä tieto on saatavilla Gillien järjestelmästä, mistä hoitajat katsovat myös asiakkaan kokonaistilanteen hoidollisessa näkökulmassa.
Kehittämisessä on ollut aktiivisesti mukana Eksoten kotihoidon teknologiatiimi, Eksoten asiantuntijasairaanhoitaja sekä Gillie yrityksenä. Kaikkia toimijoita on innostanut toimintaan nähty tarve valmiille tuotteelle.
Asiakkaiden kotona asumisen turvallisuutta ja hoidon laatua saadaan parannettua, kun hoitajilla helposti saatavilla tieto siitä, mitä teknisiä apuvälineitä asiakkaalla on käytössä. Hoitajien tiedonsaanti paranee ja nopeutuu. Organisaation tahtotilana on ollut ajantasainen automaattisesti täyttyvä laitelistaus, jonka avulla laitteiden organisointi helpottuu.
Toteutuksessa on käytetty yhteiskehittämisen työkaluja. Substanssin osaamista on yhdistetty tekniseen osaamiseen erilaisten palaverien ja sähköpostien avulla.
Uusi järjestelmä kerää kaikkien kotihoidon asiakkaiden ja tukipalveluasiakkaiden tekniset apuvälinetiedot hoitajien käyttöön.
Järjestelmä ei näy suoraan asiakkaille mitenkään, vaan on tarkoitettu ainoastaan hoitohenkilöstön ja organisoivan tahon työn helpottamiseksi ja tiedonsaannin parantamiseksi.
Suunnittelun aloittaminen keväällä -22
Yhteistyökehittämisen aikaa kesä-syksy -22
Käyttöönotto Marraskuu -22
Tiedottaminen ja hoitajien koulutus alkaa marraskuussa -22