Kotihoidon automaattinen laiterekisteri
Kotihoidon asiakkaiden käyttämien teknisten apuvälineiden tiedot siirtyvät automaattisesti potilastietojärjestelmästä Gillien tietoaltaaseen. Organisaatio ja hoitohenkilökunta näkevät kokonaiskuvan asiakkaiden laitteista myös aluetasolla.
Toimintamallin nimi
Kotihoidon asiakkaiden käyttämien teknisten apuvälineiden tiedot siirtyvät automaattisesti potilastietojärjestelmästä Gillien tietoaltaaseen. Organisaatio ja hoitohenkilökunta näkevät kokonaiskuvan asiakkaiden laitteista myös aluetasolla.
Halutaan kotihoidon tueksi automaattisesti päivittyvä laiterekisteri, joka on aina ajan tasalla. Laiteluettelosta hoitaja voi tarkistaa asiakkaan kotona asumista tukevat tekniset apuvälineet silloin, kun asiakkaan tarvetta kartoitetaan. Toisaalta voidaan arvioida kotihoidon alueittain, mitä teknisiä apuvälineitä on. Esimerkiksi käytännöstä; 3G kaatuu jollain alueella, järjestelmästä pystytään helposti hakemaan asiakkaat, joita häiriötilanne koskee.
Uusi tekninen toimintamalli laiterekisterin toteutuksessa ja ylläpitämisessä vaikuttaa kaikkien kotihoidon asiakkaiden kotiympäristön turvallisuuteen ja asiakkaan kotona selviytymisen tukemiseen. Järjestelmän kautta hoitajat saavat nopeasti ajantasaisen tiedon siitä mitä apuvälineitä asiakkaalla on käytössä, kun mietitään, miten pystymme vielä tukemaan ja auttamaan asiakasta kotona asumisessa. Organisaation näkökulmasta laitteiden hallinta helpottuu, jolloin hävikkiä olisi mahdollisimman vähän. Tulevaisuudessa olisi tahtotila nähdä tältä alustalta myös kaikki kuntoutuksen apuvälineet sekä nähdä teknisten apuvälineiden tilan.
Uusi järjestelmä kerää kaikkien kotihoidon asiakkaiden ja tukipalveluasiakkaiden tekniset apuvälinetiedot hoitajien käyttöön.
Järjestelmä ei näy suoraan asiakkaille mitenkään, vaan on tarkoitettu ainoastaan hoitohenkilöstön ja organisoivan tahon työn helpottamiseksi ja tiedonsaannin parantamiseksi.
Laiterekisterin ympärille rakennettu toimintamalli on osa jo käytössä olevaa toimintamallia ja järjestelmää. Laiterekisterin käyttöönotto menee tiedottamalla esihenkilöille ja vastuukäyttäjille, jotka yhteistyössä huolehtivat järjestelmän uuden ominaisuuden käyttöönotosta yksiköissään omana toimintanaan.
Hoitajien ja teknisiä apuvälineitä organisoivien henkilöiden käytössä on nyt täysin uudenlaista tietoa kokonaisuutena, jota ei ole aiemmin ollut lainkaan saatavilla.
Odottamattomana seurauksena on tullut ilmi, että organisaation sisällä on tahoja, jotka tarvitsisivat saman tiedon käyttöönsä työnsä tehostamiseksi ja helpottamiseksi. Tämä luo tarvetta tekoälyaltaan laajemmalle käytölle ja uusille käyttäjätunnus-ryhmille, rajattuun tiedon saantiin.