Kotihoidon etäpalvelukeskuksen kehittäminen
Kotihoidon etäpalvelukeskukseen keskitetään Kanta-Hämeen hyvinvointialueen etähoito, etäneuvonta sekä kotihoidon hyvinvointiteknologiaan liittyvä laitehallinta. Keskitetyn palvelun avulla tuetaan hyvinvointialueen ikäteknologian kehittämistä.
Kanta-Hämeen hyvinvointialue on 11 kunnan muodostama toimija, jossa sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäjiä ennen hyvinvointialuetta oli yhteensä kahdeksan. Kanta-Hämeen hyvinvointialueella eli Oma Hämeessä ikääntyneitä, yli 75- vuotta täyttäneitä, on hieman enemmän kuin koko maassa keskimäärin ja tulevaisuudessa väestöennusteiden mukaan kantahämäläisten ikääntyneiden määrä kasvaa muuta maata nopeammin. Tämän myötä palvelujärjestelmän paineet ikääntyneiden palveluiden järjestämiseksi edelleen kasvavat. Työ- ja elinkeinoministeriön ammattibarometrin mukaan Kanta-Hämeessä on paljon pulaa sekä sairaanhoitajista että lähihoitajista, mikä osaltaan vaikuttaa huomattavasti palveluiden toteuttamiseen ja kehittämiseen (Ammattibarometri 2022).
Ikäihmisten palveluissa teknologian hyödyntämistä on tutkittu jo pitkään, mutta tavoitteet ovat pysyneet samanlaisina jo parinkymmenen vuoden ajan. Kansallinen ikäohjelma 2030 asettaa tavoitteet älykkäiden teknologioiden hyödyntämisestä ikäihmisten hyvinvoinnin parantamiseksi. Ikäihmisten hyvinvoinnin edistämisen ja hoitotyön prosessien tehostamisen ja sujuvoittamisen tavoitteiden rinnalle on vahvasti noussut myös henkilöstön veto- ja pitovoimaan vaikuttaminen teknologian avulla. Hoivatyön teknologisoitumisen on nähty etenevän ylhäältä alaspäin ja se on yhteydessä nimenomaan työn rakenteellisiin piirteisiin. Teknologian hyödyntäminen edellyttää hoivatyöntekijöiltä muuntautumis- ja sopeutumiskykyä, valmiutta elinikäiseen oppimiseen sekä yksilöllistä riskin- ja vastuunkantoa.
Kanta-Hämeen kehittämistyö rakentuu aikaisemman kehittämisen viitoittamalla tiellä. Kanta-Hämeessä kehitettiin I&O –hankkeessa ja Oma Häme –valmistelussa laaja-alaisesti ikääntyneiden palveluita, kuten kotihoitoa, omaishoitoa ja asiakas- ja palveluohjausta. Kanta-Hämeessä on hyödynnetty teknologiaa jo pitkään ikääntyneiden palveluissa mutta tarve sen yhtenäistämiseen ja tehostamiseen on hyvinvointialueen perustamisen yhteydessä vahva. Kanta-Hämeen hyvinvointialueelle on juuri valmistumassa Digiohjelma vuosille 2023-2025 (ei vielä julkaisua: Oma Hämeen digipolun yhteiset askelmerkit 2023-2025), jonka tulee ohjata digitaalisten palveluiden kehittämistä Kanta-Hämeessä.
Asiakaslähtöisten ja henkilöstön työhyvinvointia ylläpitävien palveluiden kehittämiseksi Kanta-Hämeen Tulkoti-hankkeessa 2022-2023 kartoitettiin hyvinvointialueen laajuisen etäpalvelukeskuksen tarve ja tehtiin suunnitelma sen toteuttamiseksi. Suunnitelmassa huomioidaan erilaiset järjestämisen tavat sekä arvioidaan henkilöstöresursseja, joita sen toteuttamiseen tarvitaan. Suunnitelman hyödyntäminen aloitettiin vähitellen vuonna 2023 ja kehittäminen jatkuu hyvinvointialueen toimesta.
Etäpalvelukeskuksen kehittäminen toteutettiin hankkeen projektiasiantuntijan toimesta maakunnallisen ikäihmisten palveluiden työryhmän ohjauksessa, josta ohjaus siirtyi 1.1.2023 perustetun Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kotihoidon johdon ohjaukseen.
Kehittämistyössä hyödynnettiin erilaisia osallistavia työskentelytapoja
- Haastattelut: Keväällä 2022 kartoitettiin Kanta-Hämeen kunnista etäpalveluiden nykytilan. Kotihoitoyksiköiden lähijohtajilta haastattelemalla saatujen tietojen avulla muodostettiin kuva kotihoidon etäpalvelujen toteutuksesta ja resursseista.
- Visiointityöpaja: Ammattilaisista koostuva työpaja, jossa käsiteltiin nykytilan kartoituksen tuloksia ja johtopäätöksenä päädyttiin edistämään keskitetyn etäpalvelukeskuksen suunnittelua. Työpajan tuotoksen avulla toteutettiin suunnitelma kehittämiselle. Kehittämiselle asetettiin tavoiteajaksi syksy 2022
- Viikottaiset työpajat: Kehittämiseen osallistettiin ammattilaisia eri ammattiryhmistä laajasti kotiin vietävien palvelujen toimialalta (kotihoito, kuntoutus, asiakasohjaus). Teams työpajoja toteutettiin loppujen lopuksi 11, joissa osallistumisia oli 142 kpl.
- Benchmarkkaus: hyödynnettiin benchmarkkaamalla saatua tietoa toimivista keskitetyistä etäpalvelukeskus ratkaisuista, kuten Palvelukeskus Helsinki, Kymsoten Digitaalisen palvelutoiminnan keskus, Päijät-Soten etähoiva- ja teknologiayksikkö Severi sekä Pirkanmaan etäneuvontayksikkö.
- Kysely: kotihoidon henkilöstölle toteutettiin kysely syksyllä 2022 päivittäisestä puhelimitse tapahtuvasta työstä ja sen vaikutuksista muun muassa työhyvinvointiin. Kyselyn perusteella vahvistui kotihoidon keskitetyn puhelintoiminnan kehittämisen tarve, jotta löydetään ratkaisu henkilökunnan työn jatkuvaan keskeytymisen vähentymiseen ja jotta henkilökunnan resurssit saadaan hyödynnettyä oikea-aikaisesti (fyysisellä käynnillä voi keskittyä asiakkaan hoitoon eikä puhelimessa annettavaan neuvontaan).
- Infotilaisuudet, messutapahtumat, osallisuustyö: hankkeen aikana kierrettiin erilaisia tapahtumia Kanta-Hämeessä joissa haastateltiin ikäihmisiä sekä ikäihmisten omaisia ja kerrottiin kehittämisen tavoitteista sekä kysyttiin mielipiteitä teknologian hyödyntämisestä ikäihmisten palveluissa. Kohtaamisissa saadun tiedon hyödyntäminen palvelun kehittämisessä.
- Livetyöpajat: Keväällä 2023 palattiin kehittämisen äärelle kotihoitoon suunnitellun etä- ja digitiimin henkilöstön kanssa, joihin kuuluivat kotihoidon etäneuvontaa toteuttaneet ammattilaiset, sekä jo aiemmin keskitettyä etähoitoa toteuttaneet etähoitajat. Lähityöpajoissa tavoitteena oli uuden tiimin ryhmäytyminen sekä yhtenäisten toimintatapojen ja prosessien hahmottaminen.
- Kehittämistyö jatkui elokuussa 2023 valitun lähijohtajan toimesta.
- Etähoidon laajennus loppuvuonna 2023 Janakkalaan toteutettiin ammattilaisia ja asiakkaita informoimalla erillisissä infoissa sekä tiedotteilla Oma Hämeen somessa sekä asiakkaille kotiin jaettavilla tiedotteilla. Asiakasvalintatyöpajoissa osallistettiin alueen ammattilaisia sekä etähoidon ja etäneuvonnan osaajia. Toiminnan käynnistäminen saatiin näin osaksi jo perustettua etä- ja digitiimiä heidän tuellaan ja osaamista hyödyntäen.
Etäpalvelukeskuksen kehittämisellä tavoiteltiin
- Palvelun tasalaatuisuus – yhteiset toimintaperusteet ja toimintatavat etähoidon toteuttamisella sekä hyvinvointiteknologian hyödyntämiselle
- Asiakkaalle laadukkaampaa palvelua, kun ihmiset voivat keskittyä tiettyjen tehtävien hoitamiseen
- Työn sujuvuuden tukeminen - kotihoidon keskitetyn puhelinpalvelun myönteinen vaikutus kotihoidon asiakkaiden palveluiden järjestymiseen, kuten kotiutusten järjestelyt
- Etsittävä keinoja, miten asiakaskäynteihin saadaan resurssit riittämään-> työnkuormituksen tasaaminen
- Palveluiden kohdentuminen tarkoituksenmukaisesti – teknologian turvin pyritään siirtämään myöhemmäksi asiakkaiden palveluntarvetta siirtyä raskaampiin palveluihin
- Keskitetty palvelu tukee osaamisen kehittämistä – huolehditaan sekä keskitetyssä palvelussa toimivien että kaikkien muiden digiosaamisen kehittämisestä ->kohdennettua koulutusta ja osaamisen kehittämistä!
- Työtehtävien selkiyttäminen-> päällekkäisyyksien välttäminen
- Johtamisen keskittämisellä tavoitellaan digiosaamisen johtamisen kehittämistä
- Talouden tasapainottamisen haasteet: Teknologian lisääminen palveluissa, etähoidon ensisijaisuus tavoitteena
- Luodaan suunnitelmallisesti erilaisia mahdollisuuksia toimia ammattilaisena kotihoidossa ja sitä kautta lisätään ikäihmisten palveluiden pito- ja vetovoimaa
Etäpalvelukeskuksen kehittämisen tavoitteiden toteutumista voidaan mitata erilaisilla mittareilla
- Etähoidon sekä kotihoidon puhelinpalvelun keskittämisellä tavoiteltavaa asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluihin sekä palvelujen sujuvuutta tulee selvittää asiakastyytyväisyyskyselyillä. Asiakastyytyväisyyttä ei hankkeen toimesta toteutettu lähtötilannearvioin saamiseksi mutta vertailutietona voidaan hyödyntää kunnissa tehtyjä asiakastyytyväisyyskyselyjä.
- Keskitetyn puhelinpalvelun vaikutuksia palvelun joustavuuteen organisaation sisällä eri toimialojen välillä voidaan selvittää sisäisillä kyselyillä yhteistyön sujuvuudesta ja asiakasvirtausten toimivuudesta
- Keskitetyn puhelintoiminnan vaikutusta hoitajien työhyvinvointiin voidaan arvioida
- Arviointi onko etäpalvelukeskuksen tuottamien palveluiden saatavuus ollut yhdenvertaista joka puolella hyvinvointialuetta.
- Onko etäpalvelukeskuksen toiminnan avulla saavutettu organisaation tavoitteita teknologiatuettujen palveluiden lisäämisestä
-
Onko etähoidon keskittämisellä ollut vaikutuksia kotihoidon resurssien riittävyyteen
Etähoidolle asetettuja mittareita pohdittiin vielä joulukuussa 2023 suhteessa organisaatiossa asetettuihin tavoitteisiin, jossa etähoidon kasvun tavoitteeksi oli asetettu 5% kaikista kotihoidon käynneistä vuonna 2024. Mitattavia indikaattoreita on esimerkiksi
- etähoitoasiakkaiden määrä suhteessa kaikki kotihoitoasiakkaat
- etähoidon käyntien määrä suhteessa kaikki kotihoidon käynnit
- etähoitajien välitön työaika
- Haiprot liittyen etähoitoon
- etähoidon kesto (palvelun kokonaiskesto sekä puhelujen kesto)
- asiakastyytyväisyys (suunnitelmat keväälle 2024)
- työhyvinvointi
Kotihoidon etäpalvelukeskuksen kehittämisen kohderyhmänä on Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kotihoidon asiakkaat ja henkilöstö.
Henkilöstöä on osallistettu kehittämiseen työpajoissa. Kotihoidon etähoidon asiakkaita ei ole toistaiseksi suunnittelussa osallistettu. Erilaisissa tapahtumissa ympäri Kanta-Hämettä on kerrottu hyvinvointialueen asukkaille kotihoidon hyvinvointiteknologian hyödyntämisestä ja keskitetyn palvelun suunnitelmasta ja näissä keskusteluissa heränneitä ajatuksia ja kommentteja on hyödynnetty suunnittelussa.
Laitteiden asennuksen yhteydessä asiakkaiden mielipiteitä etähoidosta on kysytty mutta mitään varsinaista asiakaskyselyä ei ole toteutettu. Asiakastyytyväisyyskyselyn toteuttamiselle tehtiin suunnitelmat vuodelle 2024.